Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 8023
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 24 آذر 1397 - 11:55 |

امیر نوری: راديو كماكان مهم ترين و تاثيرگذارترين رسانه است

امیر نوری: راديو كماكان مهم ترين و تاثيرگذارترين رسانه است

با امير نوري، پيشكسوت برجسته راديو درخصوص زواياي مختلف راديو و همچنين جشنواره بين المللي راديو و اجلاس جهاني صدا گفت و گويي شده است كه در ادامه مي خوانيد.

جشنواره بین المللی رادیو- امیر نوری

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، استاد امير نوري، پيشكسوت برجسته راديو، ضمن بيان اينكه راديو كماكان مهم ترين و تاثيرگذارترين رسانه است، گفت: در شرايط فعلي راديو مانند دانشگاه بزرگي عمل مي كند كه هرگز جايگاه آن در ميان خيل عظمي از رسانه هاي نوظهور دچار تقليل نمي شود. زيرا اين رسانه در ايران، علاوه بر وظايف ديگري كه دارد، مبلغ زبان فارسي است كه به لحاظ جنبه هاي گوناگون ادبي، قدمت و مفاهيم بسيار غني فرهنگي آن در دنيا كم نظير است. در كجاي دنيا مي توان افرادي مانند حافظ، سعدي، مولانا، فردوسي و افراد برجسته و اشخاص ديگري را پيدا كرد كه به لحاظ سبك هاي ادبي و غناي محتوايي داراي آثار مشابه باشند؟! در همين خصوص راديو، به عنوان شاخص توانست در مقاطع زماني معاصر كه گويش ها و لهجه در معرض تغييرات گوناگون بود، كمك شاياني به حفظ بعضي از مضامين پايه در ادبيات فارسي كند. ما در كشورمان بالاترين و ارزشمند ترين آثار فرهنگي و ادبي دنيا را داريم. از طرفي در هر كشوري وقتي استقلال و حفظ تماميت ارضي در آن محقق مي شود، يك زبان رسمي در آن كشور به همگان معرفي مي شود كه راديو توانست كمك شاياني به حفظ زبان كند.

وي در خصوص ارتباط راديو و تقويت زبان فارسي افزود: زبان از دو ويژگي لهجه و گويش برخوردار است.

اين مسيله در آن سال ها به گونه اي بود كه به خاطر قوميت ها مختلف و سطوح گوناگون اجتماعي، چندين لهجه و گويش در ايران وجود داشت كه اگر هدايت مناسبي صورت نمي گرفت ممكن بود منجر به تعدد و تكثر خوانش هاي متون شود. همچنين از طرفي هم با توجه به راه اندازي راديو در پايتخت كشور، تصميم گرفته شد لهجه حاكم بر تهران و همچنين گويش افراد تحصيل كرده به عنوان معيار مطالب پخش شده از راديو، در نظر گرفته شود. در همين راستا انتخاب افراد براي همكاري و فعاليت در اين رسانه نيز بر اساس دارا بودن دو ويژگي ياد شده در نظر گرفته شد. اين روند بعد از سال ها در كشور جا افتاد و تا به امروز نيز ادامه پيدا كرده است. به همين ترتيب مي توان گفت همه مردم ايران از راديو و گوينده هاي راديو اين سبك صحبت و گفتار را آموختند.

امير نوري درباره پيداش رسانه هاي جديد و نقش راديو در ميان طيف وسيعي از اين رسانه ها افزود: اين مورد بستگي به تفكر و مديريت موجود در راديو دارد. راديو در كوران رقابت با ساير رسانه هاي جديد، مانند يك شاخص براي حفظ زبان، موثر و پركاربرد است و اين رسانه كماكان در بالاترين سطح آموزشي قرار دارد. راديو بايد مقام تاثيرگذاري خود را حفظ كند و اگر افراد فعال در اين رسانه قواعد زباني را رعايت كنند، معيار و شاخصي هميشگي و اثر گذار در اين راستا خواهند بود. همچنين افزايش و توسعه دانش و اطلاعات در بخش هاي مختلف و متنوع بايد به گونه اي باشد تا تمام برنامه سازان راديويي خود را به بالاترين سطوح ممكن برسانند.

اين پيشكسوت راديو درباره افزايش مخاطبان راديو گفت: اگر توليد برنامه منطبق با اصول حرفه اي باشد، مردم مانند هميشه جذب راديو مي شوند. چون همه از راديو گفتار شايسته را ياد گرفته اند كه اثر هميشگي دارد. مانند صحيح خواندن و بيان دقيق واژه ها كه كمك شاياني به جلب توجه مردم دارد. در كنار اين مسيله افزايش محتوا و غناي برنامه ها نيز بخش ديگر اين رويداد است. همچنين بايد توجه كرد شبكه هاي تخصصي راديو اگر در مسير صحيح و حرفه اي باشند، مي تواند بسيار مفيد بوده و علاقه مندان بيشتري را جذب كند.

وي خاطرنشان كرد: در زمان مديريت دكتر شاه آبادي تفاوت هاي مثبت و مفيدي نسبت به ساليان گذشته در راديو ايجاد شده است كه يقينا نتايج آن را خواهيم ديد. جشنواره راديو فرصتي براي انتقال فرهنگي غني ماست.

استاد نوري با اشاره به اهميت ويژه جشنواره بين المللي راديو و اجلاس جهاني صدا گفت: به منظور ماهيت بررسي دقيق آثار مختلف، متنوع و متعدد مرتبط با راديو در جشنواره بين المللي راديو و همچنين تشخيص برنامه هاي قوي، اين رويداد بزرگ بسيار تاثيرگذار است. جشنواره راديو محلي است كه برنامه سازان داخلي با همكاران خارجي خود در فضايي صميمي بيشتر آشنا شده و اين اتفاق منجر به آن مي شود تا برنامه سازان راديويي داخلي با فرهنگ، تمدن و زبان هاي خارجي آشنا شوند.

مسلما ثمره اين آشنايي مي تواند فرهنگ و ادبيات فارسي را بيشتر به جامعه بين المللي معرفي كند.

در حقيقت اين فضا فرصت مناسبي است تا آثار برجسته فرهنگي خودمان را به برنامه سازان راديويي بين المللي ارائه كنيم. همچنين مفاهيم فرهنگي ما كه آميخته به ستايش از پروردگار بزرگ، پيامبر اسلام و ائمه معصومين عليهم السلام است، به معرفي جنبه هاي ديني و مذهبي ما نيز كمك مي كند.

وي گفت: اين رويداد مهم نبايد دچار تكرار شود و در هر مقطع زماني بايد ايده هاي نو و جديد بيشتري را در تمامي جلوه هاي آن شاهد باشيم. جشنواره بين المللي راديو و اجلاس جهاني صدا محفلي است كه حجم بسيار زيادي از مقالات علمي به آن ارائه مي شود. يقينا دسته بندي اين اطلاعات مي تواند نقش بسزايي در هم افزايي و ارتقاء كيفي برنامه هاي مختلف راديو ايفا كند، زيرا با معرفي علم و دانش فرهيختگان كه به دور از هر گونه انديشه يا سليقه انفرادي است، ما را به سطوح بالاتري هدايت مي كند. به همين خاطر بايد در پايان هر دوره از جشنواره، اين حجم از مطالب و محتواي توليد شده علمي و كاربردي توسط هيئت و اتاق فكري مجرب مجددا بررسي شود و به تاثيرات فزاينده آن  توجه شود. همچنين براي غناي هرچه بيشتر اين اتفاق بسيار مهم راديويي، بايد از خرد جمعي و تكيه بر مشورت عمومي فرهيختگان استفاده كرد و در اين مسير اصلا اين نفرات را محدود نكنيم تا آنها بتوانند به راحتي تفكرات خود را اعلام كرده و بر اساس مصلحت تصميم نهايي به همت مديران اتخاذ شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.