Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 5053
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 15 دی 1396 - 13:07 |

بزرگداشت «منوچهر اسماعیلی» در جشنواره فیلم فجر

بزرگداشت «منوچهر اسماعیلی» در جشنواره فیلم فجر

بزرگداشت «منوچهر اسماعیلی» صداپیشه باسابقه سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود.

منوچهر اسماعیلی

به گزارش هنر صدا به نقل از روابط عمومی جشنواره فیل فجر، «منوچهر اسماعیلی» گوینده و صداپیشه ۷۸ ساله ایرانی، با گویندگی به‌جای بازیگران مشهور آثار مطرح تاریخ سینمای ایران، گنجینه باارزشی از خاطرات برای همه علاقه‌مندان به سینمای ملی است.
او مدیریت ارشد دوبلاژ بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی، سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های رادیویی. او به عنوان دوبلور و گوینده در بیش از ۱۵۰۰ اثر و نیز به عنوان بازیگر در چند فیلم‌ سینمایی فعالیت کرده و تدریس فنون و تکنیک‌های گویندگی، مدیریت دوبلاژ و سرپرستی انجمن و ریاست صنف گویندگان ایران در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. او دوبله فيلم را از سال ۱۳۳۶ آغاز كرد و از سال ۱۳۴۲ كه دهه طلايي دوبله فيلم در ايران بود، مدير دوبلاژ بوده و گويندگي بسياري از نقش هاي اول را به عهده داشت که «گريگوري پك»، «چارلتن هستن»، «لارنس اليويه»، «سيدني پوآتيه»، «لارنس هاروي»، «رد استايگر»، «جيمز كاگني» و «مارچلو ماستروياني» شماري از اين نقش‌هاست.

بخشی از آثار اسماعیلی، در دهه اول برگزاری جشنواره فیلم فجر که دوبلاژ فیلم‌های ایرانی کماکان رونق داشت، در این جشنواره به نمایش درآمد که از شاخص‌ترین‌ فعالیت‌های اسماعیلی به عنوان سرپرست گویندگان فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر می‌توان به طلسم، ناخداخورشید و بای‌سیکل‌ران اشاره کرد ضمن آن که از مهم‌ترین هنرنمایی‌های این استاد مسلم دوبله در فیلم‌های شاخص جشنواره فیلم فجر به سال ۶۸ و فیلم مادر (علی حاتمی) مربوط می‌شود که در آن فیلم، جای چهار شخصیت (با بازی محمدعلی کشاورز، اکبر عبدی، جمشید هاشم‌پور و محمود بصیری) صحبت کرد.
او هفت سال پیش نیز در نسخه دوبله‌شده فیلم جرم (مسعود کیمیایی) بهترین فیلم جشنواره بیست و نهم فیلم فجر، صداپیشه شخصیت اصلی فیلم (رضا سرچشمه- با بازی پولاد کیمیایی) بود.

گفتنی است پیش‌تر خبر بزرگداشت «محمدعلی نجفی» در جشنواره امسال رسانه‌ای شده بود و خبر سایر بزرگداشت‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام خواهد شد.
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ به دبیری «ابراهیم داروغه‌زاده» برگزار خواهد شد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.