Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 4182
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 24 شهریور 1396 - 16:46 |

جام جم سیما: بهروز رضوی، گوينده‌ای با صدای ششدانگ

جام جم سیما:  بهروز رضوی، گوينده‌ای با صدای ششدانگ

بهروز رضوي، نيازي به معرفي ندارد، زيرا هر شب شنوندگان راديو با صداي او در برنامه «کتاب شب» راديو تهران زندگي مي‌کنند. شخصيت او در کار و زندگي به گونه‌اي است که هميشه طرفداران و دوستدارانش برايش احترام خاصي قائل هستند.

شنيدن داستان‌هاي راديويي با صداي ششدانگ رضوي خالي از لطف نيست، زيرا صداي او آرامش خاصي به مخاطب منتقل مي‌کند. به همين دليل، راديو تهران در چينش جدول پخش برنامه‌هاي خود از قصه‌هاي شبانه غفلت نکرده و با پخش برنامه کتاب شب با صداي بهروز رضوي و انتخاب داستان‌‌ها و رمان‌هاي معتبر و شاخص ايراني و خارجي شب‌ خوشي را براي خانواده‌‌ها به ارمغان مي‌آورد.

رضوي فعاليت‌هاي هنري‌اش را از مقطع دبيرستان شروع کرد و شرکت در چنين برنامه‌هايي باعث شد پاي او به راديو باز شود. او سال ۱۳۴۷، همکاري‌اش را با راديو و با برنامه «دفتر آينه» آغاز و اولين دستمزدش را دريافت کرد. البته رضوي قبل از گويندگي، نويسنده اين برنامه بود تا اين که در يک تابستان که بيشتر گويندگان راديو سفر رفته بودند و جاي خالي آنها احساس مي‌شد، پا به عرصه گويندگي گذاشت.

بهروز رضوی

يکي از علاقه‌مندي‌هاي رضوي، مطالعه کردن است. او عادت به کتابخواني دارد و سعي مي‌کند در اجراي هر کدام از قصه‌ها با توجه به مضمون، لحن داستان و حتي ترجمه، حال و هواي خاصي به صدايش بدهد. البته اعتقاد دارد اين کار دروني در او اتفاق مي‌افتد و اين که چهار دهه گويندگي به او در اين باره کمک زيادي کرده است. رضوي هميشه به همکاران جوان و تازه نفسي که به رسانه مي‌آيند يا در کلاس‌هايش هستند تاکيد مي‌کند اگر مي‌خواهند موفق شوند، خودشان را به حس متن بسپارند، زيرا حس متن، گوينده را خيلي صحيح رهبري و هدايت مي‌کند و او را راهنمايي خواهد کرد که چگونه قصه را بخواند.

يکي از ويژگي‌هاي رضوي در کار اين است که معتقد است بايد گوينده طوري متن را بخواند که شنونده حضور او را احساس نکند، زيرا اگر گوينده توانايي‌هاي خودش را به رخ مخاطب بکشد، مزاحم درک سالم و بي‌واسطه مطلب مي‌شود. به همين دليل گوينده بايد مراقب نوع اجرايش هنگام خواندن متن باشد.
رضوي طي اين سال‌ها در کنار گويندگي در راديو، گوينده و مجري برنامه‌هاي ادبي و عرفاني تلويزيون هم بوده و هرازگاهي هم سري به دنياي دوبله زده است.

منبع:‌ جام جم سیما

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.