Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29993
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 01 آبان 1400 - 11:11 |

زندگی مصطفی کمال پورتراب مستند رادیویی شد

زندگی مصطفی کمال پورتراب مستند رادیویی شد

شنوندگان رادیو فرهنگ روز شنبه ۱ آبان با مصطفی کمال پورتراب، چهره ماندگار موسیقی ایران و آهنگساز در برنامه «چراغداران» آشنا می شوند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «چراغداران» امروز به زندگی مصطفی کمال پورتراب، چهره ماندگار موسیقی ایران، آهنگساز، استاد برجسته تئوری موسیقی و از اعضای هیات مؤسس و نایب‌ رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران اختصاص دارد.

مصطفی پورتراب متولد شهریور ۱۳۰۳، سازهای متنوعی نظیر فاگوت را از یاروسلاوبیزا، ویولن را از حشمت سنجری و عطاالله خادم میثاق و تار را از موسی معروفی فرا گرفت. وی هم‌چنین تئوری موسیقی ایرانی را نزد روح‌الله خالقی آموخت و در فراگیری آواز گروهی از آموزش‌های روبیک گریگوریان و در سرایش از آموزش‌های فریدون فرزانه و پاتما گریان استفاده کرد. این چهره ماندگار موسیقی ایران آهنگسازی را به طور خصوصی نزد پرویز محمود فراگرفت و از ۱۳۲۴ تدریس موسیقی را آغاز کرد. وی در سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را عهده دار و هم‌چنین در فاصله ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ مدیر هنرستان موسیقی ایران شد. بعد از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران به تدریس هارمونی و کنترپوان به صورت خصوصی ادامه داد و پس از گذشت چند سال به عنوان استاد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد نیز به صورت رسمی در این زمینه تدریس کرد. یکی از پرفروش‌ترین آثار او کتابی به نام «تئوری موسیقی» است که تا سال ۱۳۹۱ به چاپ چهل و هشتم رسید و در سال ۱۳۸۷ به عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد. پورتراب در ۲ تیر ۱۳۹۵ در سن ۹۲ سالگی در تهران در گذشت.
برنامه «چراغداران» به روایت بهروز رضوی و تهیه کنندگی سیدمحمد حسینی باغسنگانی، ساعت ۱۲:۱۵ روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.