Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 14901
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 12 آذر 1398 - 10:39 |

سبک داستان نویسی «داستایفسکی» در «من می نویسم» رادیو فرهنگ

سبک داستان نویسی «داستایفسکی» در «من می نویسم» رادیو فرهنگ

سبک داستان نویسی « فیودور میخایلاویچ دوستایِوسکی » در برنامه «من می نویسم» امشب رادیو فرهنگ بررسی می شود .

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ ؛ برنامه « من می نویسم» در ادامه آموزش داستان کوتاه از برنامه های گذشته موضوع سبک، شگرد و تکنیکهای رمان نویسان بزرگ ادبیات جهان در داستان نویسی را مورد بررسی قرار داده است و این هفته سه شنبه ۱۲آذر ماه به سراغ بررسی سبک و آثار نوشتاری »نویسنده پر رمزو راز روسی « فیودور میخایلاویچ دوستایِوسکی » رفته است.
«فئودور داستایفسکی» از برجسته ترین نویسندگان روسیه و حتی جهان به شمار می رود که بسیاری از داستان‏ هایش بازتاب تجربه های شخصی او است. تاثیر آثار داستایفسکی بر نویسندگان و اندیشمندان پس از وی چنان حیرت آور است که برخی از آنان اذعان می‏ کنند روانشناسی را از او آموخته‏ اند.
به باور بیشتر منتقدان، کمتر نویسنده ای مانند داستایفسکی در تاریخ ادبیات جهان به چشم می خورد که آثارش بحث ها و منازعه هایی را در روان شناسی، جامعه شناسی، فلسفه و شاخه های علوم انسانی ایجاد کرده باشد.
داستایوفسکی مجموعا ۵ رمان بزرگ و تعداد بسیار زیادی داستان نوشته است. اولین رمان بزرگ او کتاب جنایت و مکافات است که در سال ۱۸۶۵ نوشته شده است. کتاب دیگر او «ابله» است که بسیار خواندنی است. کتاب سوم او «تسخیرشدگان» است که جنبه سیاسی دارد و آینده روسیه در آن به تصویر کشیده می‌شود و کتاب چهارمش «نوجوان» است که به مسئله جوانان می‌پردازد و کتاب آخرش «برادران کارامازوف» نام دارد. البته داستایوفسکی داستان‌هایی را نیز لابه‌لای یادداشت‌های خود نوشته است.
داستایوفسکی نویسنده و متفکری است که در آثارش وجوه مختلف انسانی را از خیر و شر مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهد. قهرمانان و شخصیت‌های آثار او به لحاظ ماورایی و زمینی همواره مورد توجه او بوده‌اند، به نوعی که خواننده در مقابل رمان‌های او با شخصیت‌ها و نمونه‌هایی مواجه می‌شود که سرشار از نیروهای متضاد انسانی‌اند. در واقع این نویسنده روس با وسواسی خاص و تفکر و تأمل در آنچه واقعیت انسانی است، شخصیت‌های آثارش را خلق کرده است.
برنامه «من می نویسم» هر سه شنبه با هدف آموزش نویسندگی و بیان فنون آن برای علاقمندان در قالب یک کارگاه آموزشی از رادیو فرهنگ پخش می شود.
این برنامه در قالب کارگاه آموزشی با حضور تعدادی از دوستداران رادیو و نویسندگی و به استادی «آناهیتا برزویی» به عنوان مدرس داستان نویسی به موضوع « سبک، شگرد و تکنیکهای رمان نویسان بزرگ ادبیات جهان» می پردازد.
همچنین در این برنامه شرکت کنندگان داستان های خود را خوانده و آناهیتا برزویی ضمن توضیح زیبایی شناسی فلسفی در داستان هر یک از نوشته ها را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
«من می نویسم» به تهیه کنندگی مریم قاسمی سه شنبه ها ساعت ۲۰:۳۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود .

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.