Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 9282
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو تاریخ انتشار : 27 اسفند 1397 - 14:18 |

لحظه سال تحویل روی موج کدام رادیو هستید؟

لحظه سال تحویل روی موج کدام رادیو هستید؟

شبکه‌های رادیویی به مناسبت فرا رسیدن سال جدید و عید باستانی نوروز با ویژه برنامه‌های متنوع، لحظات شادی را برای مخاطبان خود رقم می‌زنند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، شبکه‌های رادیویی با ویژه برنامه‌های متنوعی در هنگام تحویل سال با شنوندگان همراه می‌شوند.

حول حالنا و رادیوهای:

رادیو ایران ۲۹ اسفند از ساعت ۲۳:۵ تا ۲:۳۰ بامداد با ویژه برنامه «نوروزان» با اجرای  سعید توکلی و مهدی طهماسبی و تهیه‌کنندگی حسین معصومی با شنوندگان همراه می‌شود. استاد غلامحسین نوری ضمن خواندن دعای سال تحویل، حافظ خوانی را نیز بر عهده دارد. این برنامه از هفت بخش با پسوند کلمه «سرزمین» تشکیل شده است که در هر بخش فردی که مردم او را دوست دارند، ضمن تبریک سال نو، آغازگر آن بخش نیز است. در «سرزمین سلامت» علی پروین، علی دایی یا عادل فردوسی پور درخصوص ورزش سال صحبت می‌کنند. در «سرزمین ستاره‌ها » رتبه‌هایی که ایران از لحاظ علمی در سال گذشته داشته، بیان می‌شود. «سرزمین سر بلندی» نیز به مباحث فرهنگی و هنری اختصاص دارد. در «سرزمین سعادت» هم با حضور جانبازان برنامه‌ای شاد اجرا می‌شود. «سرزمین سادگی» روایتگر رخدادهایی است که مردم برای عزت کشورشان، همراهی خود را به منصه ظهور رساندند، « سرزمین صبر» بازگویی وقایع تلخی است که در سال ۹۷ اتفاق افتاده  و مردم آن را تحمل کردند و «سرزمین ایستادگی» نیز وقایع سیاسی کشور را بیان می‌کند.

ویژه برنامه «پارک شهر» به تهیه‌کنندگی محمد بخشایش و سردبیری امیر کشانی، ۲۹ اسفند ساعت ۱۸ از رادیو تهران روی آنتن می‌رود. این برنامه با دعوت از میهمان‌هایی که چهره شناخته شده نیستند، اما از بطن مردم و میان آنها هستند، فضای متفاوتی را تجربه می‌کنند. گفت‌وگوی عیدانه با کسانی که کمتر از زندگی خصوصی آنها می‌دانیم، یا اصلا چیزی نمی‌دانیم مثل سیاسیون یا دست اندرکاران پشت صحنه بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی از دیگر بخش‌های این برنامه است. ضمن اینکه علی زند وکیل قرار است دعای تحویل سال را به صورت اختصاصی برای شنوندگان این شبکه رادیویی اجرا کند.

ویژه برنامه «یا مقلب القلوب» رادیو معارف به تهیه کنندگی ‌ابوالفضل سلیمانی و گویندگی مجید گلشیری، از ساعت ۲۴ اول فروردین به پخش پیام نوروزی رهبری و رئیس جمهور می‌پردازد. آغاز سال نو به همراه خانواده و بزرگترها، گزارش ‌هایی شنیدنی از کاروان‌های راهیان نور، ارتباط با استانها و مراکز مذهبی در لحظات سال تحویل و پیام نوروزی مقام معظم رهبری از بخش‌های برنامه است. بهزاد محمودزاده ویژه برنامه سال تحویل «گفت‌وگو با بهار» را از ساعت ۱۰ شب تا ۲ بامداد برای رادیو گفتگو تهیه می‌کند. «بهارانه» ویژه برنامه تحویل سال رادیو قرآن است. همچنین «شب بهاری» رادیو اقتصاد لحظات شاد و مفرحی را در هنگام تحویل سال نو فراهم می‌کند. پخش فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال، پخش پیام رئیس جمهور ،گزارش‌های مردمی و مسابقه از دیگر بخش‌های این برنامه است.

همچنین شبکه‌های رادیویی در ایام عید با ۱۷۰ عنوان برنامه، لحظات شاد و مفرحی را برای مخاطبان فراهم می‌کنند.

و …نوروز فرا رسید

رادیو ایران

ویژه برنامه «نوروزان» به تهیه‌کنندگی حسین معصومی، کاری از گروه معارف و مناسبت‌ها، ۲۹ اسفند از ساعت ۲۳ به استقبال تحویل سال ۹۸ می‌رود. رادیو ایران در ایام نوروز با ویژه برنامه «صبح عید با شما» کاری از گروه ورزش و تفریحات، از ساعت ۹:۳۰ درصدد ایجاد فضایی شاد و نقد مسائل اجتماعی توسط هنرمندان به زبان طنز خواهد بود. در این برنامه هنرمندان برنامه «صبح جمعه با شما» برای مردم برنامه اجرا می‌کنند. برنامه «فرش بنفشه» کاری از گروه دانش و اقتصاد و گروه جامعه، از روز ۲۸ اسفند تا ۱۶ فروردین از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از رادیو ایران پخش می‌شود. برنامه‌ای دیگر از گروه دانش و اقتصاد با عنوان «چرتکه» از ۲۸ اسفند تا ۱۶ فروردین به اقتصاد ایران در سال گذشته اختصاص دارد. این برنامه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶ هر روز پخش می‌شود. برنامه «یک دو صدا» کاری از گروه ورزش و تفریحات، با رویکرد مسابقه و طنز به موضوع عید نوروز و گردشگری می‌پردازد. برنامه «فرهنگ مردم» کاری از گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران، نیز با آیتم‌های معرفی آداب، آیین‌ها، مراسم، ادبیات شفاهی و موسیقی‌های مربوط به نوروز و بهار، ۲، ۹ و ۱۶ فروردین ساعت ۲۲ شنیده می‌شود. همچنین برنامه «راه شب» با بخش‌های صله ارحام و آشتی در ایام نوروز، پرداختن به سفرهای نوروزی، استفاده از ظرفیت ایران یاران، رسم و رسوم نوروزی و … در خدمت شنوندگان است. گروه سیاسی رادیو ایران هم از ۲۸ اسفند تا ۱۵ فروردین ساعت ۱۶:۳۰ با برنامه «جهان در سالی که گذشت»، مهمترین رویدادهای سال ۹۷ را بررسی می‌کند. برنامه «گلبانگ» در ایام نوروز از ساعت ۱۵ تا ۱۵:۳۰موسیقی‌های نوروزی پخش می‌کند. برنامه «پارسی گویان» کاری از گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران، ۲، ۹ و ۱۶ فروردین از ساعت ۲۳ با تهیه گزارش و گفت‌وگو با مردم کشورهایی که به زبان فارسی صحبت می‌کنند، و نوروز را گرامی می‌دارند، خواهد‌پرداخت. برنامه‌ «آیه بهار» به بررسی پدیده‌های هستی مثل ماه، خورشید، ستاره، تغییر فصل و … با نگاهی به آیات قرآن کریم اختصاص دارد.

رادیو معارف

برنامه «عطر صبح » با موضوع استفاده از فرصت بهار و آداب مسافرت از ۳ تا ۱۶ فروردین ساعت ۷ به تهیه‌کنندگی امیر عباس خاقانی و گویندگی حمید سوری پخش می‌شود. «راهی به آسمان » با تهیه‌کنندگی محمد حسین آزما و گویندگی نرگس فرغی ساعت ۸:۳۰ صبح از ۲۸ اسفند تا ۱۱ فروردین همراه با مسافران و راهیان نور می‌شود. «امیر جان‌ها » با بیان فضائل امیرالمومنین (ع) ساعت ۹ صبح ۳ تا ۱۱ فروردین، به تهیه‌کنندگی محمد حسین پور و گویندگی ‌حمید سوری پخش می‌شود. «سلام بهار» برنامه زنده صبحگاهیِ است که به تهیه‌کنندگی سید ابوالقاسم غنضفری و گویندگی سید حمید حسینی و محمودرضا صابری اراکی از ۱ تا ۱۱ فروردین ساعت ۹:۳۰ به آداب صله رحم، دید و بازدید، سفر و مباحث مربوط به نوروز می‌پردازد. «وصف خورشید» با موضوع بعثتِ پیامبراکرم(ص) از نگاه امیرمومنان(ع) به تهیه‌کنندگی رضا رضایی و گویندگی حمید سوری از ۳ تا ۱۶ فروردین پخش می‌شود. مسابقه «عصرانه»ساعت ۱۷:۴۰ با هدف ایجاد فضای شاد و پرنشاط برای مخاطبان، به ویژه خانواده‌ها به تهیه‌کنندگی سیدروح الله شجاعی و روح الله اسماعیلی و گویندگی رضا حبیبی پخش می‌شود. برنامه «همسایه» مصاحبه صمیمانه با اهالی فرهنگ و هنر است که با اجرای گرم رضا ملایی و نرگس فروغی و تهیه‌کنندگی امیرعباس خاقانی از ۳ تا ۱۵ فروردین شنیده می‌شود. برنامه «نشان راه»‌ با طرح مباحث اخلاقی از زبان حضرت آیت الله جوادی آملی با موضوع بهار معرفت از ۳ تا ۱۶ فروردین ساعت ۶:۳۰ ، «روایت رمان» و «داستان دوستان» از دیگر برنامه‌های رادیو معارف است.

رادیو تهران

برنامه«بیدار باش» از ۲۹ اسفند به پخش موسیقی و گفتارهای کوتاه با محور نیمه شبهای تهران می‌پردازد. برنامه «پارک شهر»نیز  اول ، سوم تا هشتم فروردین به اطلاع رسانی از رویدادهای نوروزی از اقصی نقاط استان تهران می‌پردازد. «شادآباد» برنامه مفرح ترکیبی با نمایش‌های طتز و موسیقی‌های شاد است که از سوم تا یازدهم، سیزدهم و پانزدهم تقدیم شنوندگان رادیو تهران می‌شود. برنامه «گل و بلبل» نیز با آیتم‌های طنز، اجرای نمایشی لطیفه‌های ارسالی مردم به برنامه، اجرای مسابقه با بخشهایی نظیر اسم و فامیل، پاسخگویی به سئوالات معکوس، حکایت ایرانی، استعدادیابی در میان مخاطبان شنیده می‌شود. «تهران من» با گردش به شهرهای مختلف ایران در قالب نمایش و ملزومات آن، پخش طنزهای تلویزیونی و سینمایی، «محول الاحوال» با مرور سخنان شاخص از افراد خاص در زمینه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و علمی، سریال «عمارت بی غم»، «کوله پشتی» با موضوع گفت‌وگوی طنز با رزمندگان و اسرا ، «خندآهنگ» و … از دیگر برنامه‌های رادیو تهران در نوروز است.

رادیو فرهنگ

«عید دیدنی» از ۲۹ اسفند تا ۱۵ فروردین به مدت ۴۵ دقیقه از ساعت ۱۴:۳۰ به تهیه کنندگی پرویز جمالی و گویندگی پیمان شیخی پخش می‌شود. این برنامه فرصتی است تا در ایام نوروز ۹۸ به دیدار مشاهیر فرهنگ و هنر ایران برویم ، تلاشهای فرهنگیان را تکریم کرده و خاطرات نورورزی آنها را بشنویم.از جمله میهمان‌هایی که به دیدن آنها در «عید دیدنی» می رویم جواد انصافی، داوود فتحعلی بیگی ، اردلان شجاع کاوه ، رویا تیموریان هستند.«ساز نوروز» که از ساعت ۹ تا ۱۲ ظهر پخش می‌شود، برنامه‌ای ترکیبی نمایشی است که پرویز جمالی و سید هادی مو سوی‌نژاد آن را تهیه می‌کنند.در این برنامه ضمن ارتباط با یک استان برای انعکاس فرهنگ و آداب و رسوم آن، ارتباطی نیز با کاروان‌های راهیان نور نیز برقرار می‌شود. «زندگی از نو» برنامه‌ای ترکیبی – نمایشی به تهیه‌کنندگی مریم یوسفی پور و کارشناس مجریان نازنین مهیمنی و مائده راستی اصل است که به موضوع تعریف و روایت زندگی‌ واقعی از انسان‌های خودساخته‌ای می‌پردازد که دوره‌ای تلخ از زندگی را تجربه کرده‌اند و پس از تلخی‌ها و ناکامی‌ها با تلاش خود به موفقیت‌های قابل ملاحضه‌ای رسیده‌اند. این برنامه ساعت ۱۳:۴۵ پخش می‌شود.

رادیو جوان

رادیو جوان با ۵ ویژه برنامه که هر برنامه ۴ ساعت طول می‌کشد و با بخش‌های متنوع به مناسبت نوروز ۹۸ با حال و هوای بهاری و شاد می‌پردازد. این ویژه برنامه‌ها از ۲۵ اسفند شروع شده و تا ۱۶ فروردین ادامه دارد. مسابقه، گزارش، گفت‌وگو، نمایش ، اخبار و اطلاعات، داستانهای کوتاه، شعرخوانی، قطعات نمایشی، مسابقه پیامکی، برنامه های ویژه راهیان نور، نمایش کوتاه و ایرانگردی از بخش‌های این ویژه برنامه‌هاست.

رادیو سلامت

ویژ ه برنامه‌های صبحگاهی، عصرگاهی و شبانگاهی، اطلاع رسانی هواشناسی و جاده، ویژه برنامه «۳۰-۶۰» با توجه به سفرهای نوروزی و به فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها و افزایش حوادث در این منطقه، «سفربه سلامت»، «سفره نوروزی»،«ورزش تعطیل نیست»، «کوله بار»،«این پرونده بسته نیست»،«همیار طبیعت» و «سلامت در عصر حجر» از برنامه‌های این شبکه رادیویی است.

رادیو گفتگو

رادیو گفتگو از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین ضمن ارتباط با پلیس راه در خصوص ترافیک جاده‌ها و ارتباط با سازمان هواشناسی و اعلام وضعیت جوی استان‌های کشور اطلاعاتی به مخاطبان می‌دهد. «آهوانه»،« بر بال‌های سیمرغ»، «بهار در بهار»، «بهار دلنشین»، «بهاران»،«پیرنگ»، «ترنج»، «جنگ عصرگاهی نوروز»، «چکامه‌های بهار»، «چکاوک»،«حال خوب»، «حیاط خلوت»، «در آینه اقوام»،«ذوزنقه»، «سرزمین ملائک»، «شکرخند»، «فرهنگ بدون مرز»، «کارنامه نوروز»، «گذر فرهنگ»،«ماهور»، «معرفت»،«نوروزنامه»،«همگام با شعار سال»، «ویژه سواد رسانه‌ای» و «یار مهربان» از ویژه برنامه‌های نوروزی است. همچنین مستند «یک فنجان قهوه تلخ» با تهیه ‌کنندگی مریم هدیه لو، به بررسی مهمترین رویدادهایی که در سال گذشته اتفاق افتاده است، می‌پردازد.

رادیو قرآن

اول فروردین ۹۸ سخنرانی مقام معظم رهبری در مشهد مقدس به طور زنده و مستقیم از رادیو قرآن پخش می‌شود. در برنامه زنده «چشمه شیرین»، قرآن بخوانید و جایزه بگیرید. این برنامه با معرفی اماکن مذهبی از محل امامزادگان و اماکن متبرکه پخش می‌شود. «تلاوت در خواستی» به پخش تلاوت های درخواستی و گزارش از کاروان راهیان نور می‌پردازد. این شبکه رادیویی نه تنها مراسم اعمال ام داوود را از حرم عبد العظیم حسنی(ع) به طور زنده پخش می‌کند، بلکه به پوشش زنده کرسی تلاوت از محل اعتکاف حرم عبد العظیم حسنی (ع) ،حرم امامزاده صالح (ع) و مسجد بلال سازمان صدا و سیما می‌پردازد. کمربند‌های تلاوت شحات محمد انور، شعبان عبدالعزیز صیاد،قاریان ایرانی و مصطفی اسماعیل از دیگر برنامه‌ها است. ضمن اینکه مخاطبان به همراه بچه‌های خود می توانند، شنونده برنامه «یک آیه یک قصه» با محور قصه‌های قرآنی برای کودکان باشند. راز آفرینش و آشنایی با ستارگان بزرگ عرصه تلاوت و قاریان برجسته جهان در «ستارگان تلاوت» بیان می‌شود. آیه‌ها و آینه‌ها، نمایش و داستان‌های قرآنی، صفحه تقویم، زلال آیه‌ها و بوستان معرفت از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن ست.

رادیو پیام

پخش سخنان مقام معظم رهبری و جمهور به مناسبت تحویل سال نو، پخش ترانه‌ها و تصنیف های شاد و بهاری ویژه نوروز، بخش ویژه تحویل سال نو، بیان فرهنگ عامه مردم ایران در خصوص آغاز سال نو، تحویل سال نو و عید نوروز، انعکاس آداب رسوم مردم ایران، توصیه‌های سلامت و محیط زیست، نکاتی در خصوص خانواده و اهمیت جمع‌های خانوادگی ، نوروز و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، اطلاع رسانی از مراسم وآیین‌های نوروزی، وضعیت جاده‌ها، گردشگری و تهیه بلیط‌های حمل و نقل از آیتم‌های برنامه‌های رادیو پیام است.

رادیو ورزش

برنامه «گردش و ورزش» از ۲۹ اسفند تا ۱۶ فروردین به تبیین جایگاه ورزش ایران در توسعه صنعت گردشگری با نگاهی به نوروز می‌پردازد. از ۲۹ اسفند تا ۱۶ فروردین برنامه صبحگاهی «عیدانه» با توصیه‌های تغذیه ای و بهداشتی روی آنتن می‌رود. «با راهیان نور» نیز ضمن ارتباط با گزارشگر معاونت صدا در ستاد راهیان نور به حال و هوای این کاروان ‌ها می‌پردازد. برنامه «ورزش ۹۷» نیز رویدادها و اتفاقات ورزشی در سال ۹۷ را مرور می‌کند. ویژه برنامه «عصر بهاری» با آیتم های مختلف و متنوع ، مصاحبه، طنز و نمایش لحظات شادی را برای شنوندگان فراهم می‌کند. همچنین در «داستان تنیس» تاریخچه تنیس در جهان و چگونگی شکل‌گیری این رشته در ایران بیان می‌شود. برنامه شبانگاهی «شبهای نوروزی» هم انعکاس رویدادهای ورزشی، همزمان با برنامه و مروری بر اتفاقات مهم ورزشی سال گذشته است. «مسابقه نوروزی» از ۲ تا ۱۰ و ۱۲ تا ۱۶ فروردین با هدف ارتقای آگاهی و سواد ورزشی و عمومی مخاطبان و مسابقه «می‌خوام گزارشگر شم» نیز از ۲۹ اسفند تا ۱۶ فروردین پخش می‌شود. همچنین برنامه «یاد یاران» از ۲۹ اسفند تا ۱۶ فروردین با موضوع درگذشتگان ورزش در سال ۹۷ پخش می‌شود. برنامه «پیام سوال» به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در لحظه تحویل سال می‌پردازد. نمایش«جلال و شیرین» داستان زندگی دو پهلوان زورخانه‌ای و اتفاقاتی است که در این نمایش به زبان طنز روایت می‌شود. همچنین «یک شاخه سوال یک سبد جواب» برنامه‌ای تعاملی با مخاطب به همراه سوال ورزشی است.

رادیو اقتصاد

ویژه برنامه «صبح نوروز» به شعار سال، تحلیل رویدادهای مهم اقتصادی کشور، معرفی جاذبه‌های گردشگری و پتانسیل‌های جذب توریست در کشور می‌پردازد که از ۲۹ اسفند تا ۱۶ فروردین پخش می‌شود. برنامه «اقتصاد به وقت بهار» با هدف ایجاد فضای شاد و مفرح، همراه با اطلاع‌رسانی اقتصادی در ایام نوروز با بخش‌های طنز، خبرهای اقتصادی و تحلیل رویدادهای مهم اقتصادی تقدیم شما می‌شود. همچنین برنامه «بهارستان» مصوبات بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی را مرور می‌کند و برنامه «روستای ما» با محور هویت‌بخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به روستاها در قالب معرفی روستاهای نمونه گردشگری در سطح کشور و جذب توریسم شنوندگان را همراهی می‌کند.

رادیو نمایش

۶ نمایش رادیویی در ایام نوروز تقدیم مخاطبان می‌شود. نمایش «پزشکان داوطلب» روایت زندگی فرهاد و امیر، دو پزشک جوان است که دوره پزشکی عمومی را به پایان رسانده اند و اکنون دانشجویان دوره تخصصی هستند و … نمایش «تعطیلات خانوادگی» ماجرای اسدخان است که دارایی خود را پیش از مرگ به نام همسر و فرزندانش می‌کند، اما زنش زودتر از او می میرد و … نمایش «جدال شیرین» هم روایت حجت و ناصر است که هر دو از کسبه قدیم فرحزاد هستند و از طرف زورخانه حق زنگ و صلوات دارند و … نمایش رادیویی «تهران مصفا» نیز ماجرای هوشنگ و گلریز، زن و شوهر پیری است که چهار فرزند دارند، دو پسر به نامهای کاووس و کیومرث می‌خواهند به سقر نوروز بروند و… همچنین نمایش رادیویی«عمو شکلاتی» داستان مردم محلات قدیمی است که به دنبال رسوم کهن نوروز هستند. گفتنی است در نمایش «عمارت آبی» جلال و خانواده‌اش تصمیم دارند منزلشان را در کیش به محل توریستی تبدیل کنند. آنها….

رادیو صبا

«صباهنگ» با پخش موسیقی‌های شاد متناسب با ایام نوروز، «کارت هدیه» جنگ ترکیبی نمایشی شاد متناسب با این ایام، «صبا نوروز» و نمایش‌های نورزوزی، «عید صبا»گزارش، مسابقه، نمایش طنز متناسب با نوروز با موضوعاتی همچون دید و بازدید، «پیک شادی» ، «روز صبا نورزوز صبا» جنگ ترکیبی سرگرم کننده شاد صبح‌گاهی با موضوع نوروز، «همپای صبا» با محور طرح سئوال و جواب، «شکرشکن» و نمایش‌های رادیویی به صورت آیتم های کوتاه و «شکوفه‌های بهاری» لحظات مفرح و شادی را برای مخاطبان ایجاد می‌کند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.