Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 5985
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 04 خرداد 1397 - 17:21 |

مراسم افطار در راديو ايران

مراسم افطار در راديو ايران

راديو ايران در برنامه «فرهنگ مردم» از آداب و آيين هاي ماه مبارك رمضان در موقع افطار مي گويد.

مراسم افطار-فرهنگ مردم-رادیو ایران-هنرصدا

به گزارش هنر صدا به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، راديو ايران در برنامه «فرهنگ مردم» از آداب و آيين هاي ماه مبارك رمضان در موقع افطار مي گويد.

يكي از جلوه هاي زيبا و حسنه نوع دوستي در اين ماه ، رسم افطار دادن است كه در بسياري از مناطق كشورمان در خانه ها و مساجد اجرا مي شود.

در بسياري از مناطق كشورمان مثل خرم آباد ،رشت ،كرج و گرگان همسايه داري و تقسيم افطار بين همسايه ها پاي ثابت آيين هاي ماه مبارك رمضان است. در لرستان طبق سنت و رسم زيباي «كاسم سا» يا كاسم سام ، هر خانواده مقداري از غذاي افطارش را براي همسايه مي برد و همسايه هم مقداري از غذاي افطار خودش را در ظرف غذايي كه با آن برايش غذا آوردند ،مي ريزد و پس مي فرستد.

در گيلان بعضي از خانواده ها در ماه رمضان با درست كردن فرني و مقداري نان و شامي محلي به در خونه همسايه مي روند و او را در غذاي افطارشون سهيم مي كنند، همسايه هم با تقديم چند عدد تخم مرغ ،نان و شير يا ماست پاسخ محبت آميز همسايه را مي دهد.

بيان آيين هاي پسو جان سيرجان كرمان ،رزمي بوشهر ،آذربايجان شرقي در سهيم دانستن همسايه در افطار از ديگر بخش هاي برنامه است.

آيين جالب فرستادن افطاري توسط داماد به خونه عروس در همدان ،كاشان ،اصفهان ،استان مركزي ،شيراز ، بهبهبان استان خوزستان از ديگر بخش هاي اين برنامه است.

همچنين دكتر محمود رضا اكرامي فر در مورد آداب و رسوم ماه مبارك رمضان به خصوص افطار در برنامه صحبت مي كند.

برنامه«فرهنگ مردم»به تهيه كنندگي زهرا فقيه ميرزايي ، اجرا و گويندگي شمسي فضل اللهي و محمدمحسن رفيعي و نويسندگي زينت صالح پور، جمعه چهارم خرداد ساعت ۲۱:۳۰ از راديو ايران پخش مي شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

 

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.