Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 22631
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 02 آذر 1399 - 12:02 |

مستند فرهنگ جولایی در راه آهن کرج کلید خورد

مستند فرهنگ جولایی در راه آهن کرج کلید خورد

فرهنگ جولایی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین چهره‌های ماندگار رادیوست. او تمامی عمر خود را با عشق در این حوزه سپری کرده، برنامه‌هایی چون «صبح جمعه با شما»، «راه شب» و «عصر جمعه‌ با خانواده» برنامه‌هایی است که وی تهیه کنندگی آنها را برعهده داشته است.

در کارنامه هنری این تهیه کننده رادیو همکاری با چهره‌های برجسته و مطرح فرهنگی و هنری دیده می‌شود. یکی از تاثیرگذارترین فعالیت جولایی در این عرصه؛ اجرای برنامه «یکشنبه سبز» به مدت ۲۱ سال است که نقش زیادی در حفظ باغ سیب مهرشهر داشت.

با توجه به جایگاه این چهره ماندگار رادیو، قرار است مستند زندگی فرهنگ جولایی که اخیراً آغاز شده تا اسفند ماه به پایان برسد.

حفظ جایگاه پیشکسوتان

جولایی در گفت و گو با ایسنا، درباره  ساخت مستند زندگی‌اش گفت: این مستند به تمام بخش های زندگی‌ام می‌پردازد.  از کودکی تا اینکه چطور وارد رادیو شده‌ام، چه کسانی در مسیرم نقش داشتند، چه مراحلی را سپری کرده‌ام، چه برنامه‌هایی تولید  و با چه مشکلاتی در این عرصه مواجه شدم.

وی درباره اهمیت توجه به پیشکسوتان رادیو و عرصه‌های دیگر، بیان کرد: پیشکسوتان جایگاه ویژه‌ای دارند آنها به کارشان عشق ورزیده‌اند تا به جایگاهی که دارند رسیده‌اند به ویژه در حوزه رادیو که از نظر من خیلی مظلوم واقع می‌شوند. آنها همیشه کارشان را عشق انجام می‌دهند ولی به آن صورت دیده نمی‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که برای ساخت مستند از پیشکسوتان چه نکاتی باید در نظر گرفته شود، افزود: همانطور که می‌دانید ابتدا شبکه‌های تلویزیونی تصمیم گیرنده هستند اما رعایت چند نکته حایز اهمیت است که مهمترین آن حفظ حرمت و توجه به شأن هنرمند است.

وی در ادامه گفت: ثبت زندگی پیشکسوتان باعث می‌شود مردم بیشتر آنها را بشناسند و تجربیاتی که  از فعالیت‌ شان بازگو می‌کنند برای جوانان علاقمند به این حوزه انگیزه ایجاد کند.

جولایی  افزود: ضمن اینکه زندگی هنرمندان، اینکه آنها چگونه وارد این عرصه شده و در این مسیر با چه چالش‌هایی روبرو شدند، می‌تواند برای مردم جالب توجه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون چه برنامه‌هایی در دست تولید و پخش دارد، گفت: هیچ برنامه‌ای ندارم فقط هفته‌ای یکبار  در کمیته تخصصی مشاغل رادیویی هستم.  عالی ترین کمیته سازمان که تمام شبکه‌های رادیویی، گویندگی، تهیه کنندگی، صدابرداری و ارزیابی بر عهده این کمیته است. افرادی که برای استخدام می‌آیند در این کمیته ارزیابی می‌شوند.

فرهنگ جولایی در پایان با توجه به شیوع بیماری کرونا برای همه آرزوی سلامتی کرد و از شهروندان خواست تا برای حفظ جان خود و خانواده پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

مستند فرهنگ جولایی در راه آهن کرج کلید خورد

ابوالفضل توکلی درباره ساخت مستند از زندگی پیشکسوتان به خبرنگار ایسنا، گفت: «روزگار بهروز» اولین مستند از مجموعه مستندهای پیشکسوتان دوبله و صدا، با نام پرتره بهروز رضوی سال ۹۴ فیلم برداری شد. یک مستند ۱۰ قسمتی که  از سوی شبکه تلویزیونی مورد توجه و استقبال قرار گرفت.   مستند استاد جلال مقامی با نام  آقا جلال و مستر رابرت، زاده مهر استاد ایرج رضایی از پیشکسوتان دوبله، فصل اول از سری مجموعه‌ مستندهای پیشکسوتان دوبله و صداست که تاکنون‌ ثبت کرده‌ام.

وی افزود: در فصل دوم، به پیشکسوتان رادیو و صدا پرداخته‌ام، ساخت مستند استاد بیوک میرزایی که اکنون در مرحله مونتاژ است و این روزها  مشغول  ساخت مستند از زندگی فرهنگ جولایی هستم که به تازگی آغاز شده است.

توکلی گفت: فرهنگ حولایی از مفاخر و پیشکسوتان رادیوست که نقش بسیار موثر و مهم در این حوزه داشته و دارند بنابراین باید زندگی ایشان ثبت تصویر می‌شد.

وی در ادامه بیان کرد: با کسب اجازه از ایشان، مراحل اول تصویربرداری را شروع کرده ایم و چندین جلسه تا پایان کار باقی مانده است. معمولا  تولید چنین مستنداتی شش تا هشت ماه زمان می‌برد.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و چالش‌های پیش روی هنرمندان، افزود: همه گیری بیماری کرونا مراحل کار را کند و محدود کرده است و ما در هر لوکیشنی نمی‌توانیم تصویر برداریم به همین خاطر تا جای ممکن گروه را محدود و محدود کرده‌ایم تا نگرانی‌ها از بابت این شرایط به حداقل برسد. تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشکلی برای عزیزان به وجود نیاوریم.

توکلی در پایان گفت: همانطور که گفتم مستند فرهنگ جولایی در مراحل اولیه تصویربرداری است و روز اول را در راه آهن کرج، محل بزرگ شدن و کودکی ایشان شروع کرده‌ایم؛ اگر همه چیز خوب پیش برود اسفندماه امسال یا نهایت اردیبهشت سال بعد به پایان می‌رسد و آماده نمایش می‌شود.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.