Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 15202
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 19 آذر 1398 - 13:58 |

معاون صدای رسانه ملی: انجام ماموریت های ملی همچون پویش ۶۰- ۳۰ تلاش تمام ارگان ها را می طلبد

معاون صدای رسانه ملی: انجام ماموریت های ملی همچون پویش ۶۰- ۳۰  تلاش تمام ارگان ها را می طلبد

دکتر حمید شاه آبادی گفت: رسانه کار خود را در رابطه با موضوعات ملی انجام می دهد، ولی این کار بزرگ و ملی  تنها مسئولیت رسانه نیست و همه دستگاه ها باید در این خصوص، تلاش کنند .

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، حمید شاه آبادی  معاون صدای رسانه ملی در سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی که ۱۸ آذر ۹۸ در سالن شهدای رادیو برگزار شد، اظهار کرد: تردیدی نیست در یک اقدام بزرگ و ملی جز با پایداری و استمرار به نتیجه نخواهیم رسید. در سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی ، مجدانه ایستاده ایم تا از مسئولان مرتبط با این موضوع ،مطالبه گری کنیم  و آنان را دعوت به کار نماییم.

وی با بیان اینکه کار رسانه اطلاع رسانی ، ساخت برنامه ی جذاب و متنوع و هشدار به مردم است، بیان کرد: رسانه کار خود را در رابطه با موضوعات ملی انجام می دهد، ولی این کار بزرگ و ملی  تنها مسئولیت رسانه نیست و همه دستگاه ها باید در این خصوص، تلاش کنند .

معاون صدای رسانه ملی، افزود:  نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده است، اگر بر روی یک موضوع و محور تمرکز کند و  مردم نیز همراهی کنند ، امکان تحقق آن موضوع در جامعه حتمی است.

وی با بیان اینکه در نوروز سال گذشته در نقاط ۳۰-۶۰ آمار قابل توجهی از کاهش تصادفات وجود داشت ،گفت: در سال گذشته چهار اقدام در دستور کار قرار گرفت که یکی از این اقدام ها نصب تابلوهای ۳۰-۶۰ در ۳۰ کیلومتری شهرها بود.

حمید شاه آبادی در ادامه،گفت: از مطبوعات به ویژه مطبوعات و شبکه های استانی صدا و سیما و باشگاه خبرنگاران جوان استان ها، درخواست می کنم که این مهم را از استانداری ها مطالبه کنند که در چند نقطه این تابلوها نصب شده است؟ چون نصب تابلو ها مکمل کار است و از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

معاون صدای رسانه ملی در دسترس بودن گشت های پلیس در ۳۰ کیلومتری شهرهای مقصد را دومین خواسته خود از پلیس راهور مطرح نمود و تاکید کرد:  گشت های پلیس در نوروز و اوج سفرهای تابستانی در دسترس بودند.

وی مستقر شدن یک دستگاه اورژانس در ۳۰ کیلومتری شهرها را  از عوامل مهم در کاهش تصادفات جاده ای بیان کرد و گفت: همکاران  ما در  معاونت صدا به ویژه رادیو «پیام»  توانستند به این امر کمک کنند. همچنین قرار بود هفت استان در ۳۰ کیلومتری شهرها ی مقصد با ایجاد پایگاه های استراحت ، فضایی را فراهم کنند که جلوی تصادفات جاده ای را بگیرند که در دو تا  سه استان نیز این کار انجام شد.

شاه آبادی با اشاره به سومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث با موضوع مدیریت سرعت، یادآور شد: ما به دنبال این هستیم که بدنه ی رادیو و تمام  کسانی که در تولید پادکست و تولیدات شنیدنی فعالیت می کنند ،  آثار هنری خود را در این رابطه خلاقانه و اثر گذار تولید کنند.

وی افزود:در دومین جشنواره این پویش در بخش «شنیداری» و «دیداری» کارهای قابل توجه ای داشتیم.خوشبختانه امسال نیز با اضافه شدن بخش پایان نامه های دانشجویی با موضوع «پویش۳۰-۶۰»  آثار ارسالی از لحاظ علمی هم ارزیابی می شوند .رسانه تمام قد در این حوزه ایستاده است که اطلاع رسانی به صورت کامل صورت گیرد .

حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ و میر در دنیا و چهارمین علت  در ایران است

پیر حسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در باره ی میزان تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در جهان اظهار کرد:  سالیانه حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در حوادث ترافیکی درسراسر جهان جان خود را از دست می دهند  و حدود ۲۵ تا ۵۰ میلیون نفر سالیانه در جهان  مصدوم می شوند . در کل دنیا حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ و میر را به خود اختصاص می دهند که در ایران چهارمین علت هستند.

حوادث ترافیک ۲۵درصد عملیات اورژانس را به خود اختصاص می دهند

او بیان کرد :۲۵درصد عملیات سازمان اورژانس کشور را حوادث ترافیکی به خود اختصاص می دهند و  اغلب عملیات اورژانس هوایی  ناشی از حوادث ترافیکی است.سرعت بالا یکی از هفت ریز فاکتور موثر در تصادفات است .ما هر چقدر بتوانیم در موضوع «سرعت بالا»  موفق عمل کنیم ، میزان تصادفات و مصدومان ما کاهش پیدا می کند . خودروی ایمن و ایمنی راه هم  بسیار اهمیت دارند .

رئیس اورژانس کشور  افزود: از جمله  پیامدهای سرعت بالا  می توان به  کاهش اثر بخشی تجهیزات حفاظت از سرنشینان مانند کمربند ایمنی و ایربگ اشاره کرد .یکی دیگر از پیامدهای سرعت بالا افزایش فاصله ی توقف است. همچنین در سرعت بالا مصرف سوخت ، خسارت های مالی و جانی و تلفات بیشتر می شود و قدرت تصمیم گیری راننده، کاهش پیدا می کند .

کولیوند تاکید کرد: سرعت را می توانیم  جزو رفتارهای پرخاشگرانه در نظر بگیریم  . مطالعات نشان می دهند که افزایش سرعت بالا  فقط مخصوص بزرگراه ها نیست .مطالعه ای در آمریکا  انجام شده است که نشان می دهد ، شایع ترین  علت خطای رانندگان، افزایش سرعت بوده است  که آنها برای کاهش سرعت، تدابیری اندیشیده اند که اگر راننده ای از سرعت مجاز تخطی کند برای بار نخست ۱۸ درصد فرانشیز بیمه را باید بپردازد. و اگر بار دوم این اشتباه را مرتکب شود میزان فرانشیز بیمه به ۳۴ درصد می رسد.سرعت  بالا سالیانه ۴۰ میلیارد دلار به بودجه اقتصادی آمریکا خسارت وارد می کند.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت هم باید در بحث مدیریت سرعت درگیر شود .ما امروزه خودرویی تولید می کنیم که  از لحاظ ایمنی فاقد صلاحیت است ولی سرعت بالا دارد .اگر بتوانیم سرعت را کاهش دهیم ۲۰ تا ۳۰ درصد تلفات جاده ای کاهش پیدا می کند.مدیریت سرعت یکی از استراتژی های شش گانه سازمان بهداشت جهانی است.آمارهای حاصل از بررسی ها در بازه زمانی ۱۰ ساله نشان می دهند که  ما توانسته ایم میزان تلفات جاده ای را در این فاصله حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر کاهش دهیم  اما  اکنون این آمار ثابت شده  و در برخی موارد افزایش پیدا کرده است.

رئیس اورژانس کشور  گفت: اکنون باید در بحث کنترل سرعت تدابیر جدیدی گرفته شود .ما همچنین باید به طراحی زیر ساخت ها و استانداردهای  ایمنی خودرو ، اعمال صحیح قوانین و مقررات و بقای پس از رخداد به طور ویژه توجه کنیم.۴۶ کشور در دنیا با همکاری سازمان بهداشت جهانی محدودیت سرعت را در معابر خود ۵۰ کیلومتر قرار دادند که در ایران این سرعت به ۶۰ کیلومتر می رسد .

کولیوند یادآوری کرد : برای کنترل سرعت موضوع فرهنگ سازی بسیار اهمیت دارد .ما باید بتوانیم از توان و ظرفیت مردم و راکبان موتور سیکلت ها نهایت استفاده را بکنیم.

سرعت و سبقت غیر مجاز عامل ۲۲ درصد تصادفات

سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی راهور ناجا  ،طی سخنانی  در باره موضوع این جشنواره  اظهار کرد: مدیریت سرعت، موضوع اصلی جشنواره سوم را تشکیل می دهد. ما در این جشنواره قصد نداریم که سرعت را کاهش بدهیم بلکه هدف مدیریت سرعت است.

او بیان کرد: امروزه برخی رانندگان از سرعت های مجاز در معابر بی اطلاع هستند. آمارها نشان

می دهند که سرعت و سبقت غیر مجاز عامل ۲۲ درصد تصادفات به ویژه تصادفات جرحی و فوتی بوده است .

چهار علت اصلی تصادفات در کشور

معاون اجتماعی راهور ناجا افزود: چهار علت اصلی۸۲ درصد تصادفات را به خود اختصاص می دهند که شامل سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، خستگی و خواب آلودگی و توجه نکردن به جلو در هنگام رانندگی می باشد.اگر در ۳۰ کیلومتری شهرها ، راننده به خستگی و خواب آلودگی دچار شود و  علاوه بر این موضوع سرعت غیر مجاز هم داشته باشد ، تصادفات به میزان چشمگیری افزایش پیدا می کنند.

جهانی  تا کید کرد: طبق ماده ی ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی کسانی که با سرعت های غیر مجاز تصادف می کنند به تشدید مجازات محکوم می شوند .سرعت غیر مجاز علاوه بر جریمه راننده ، پیامدهایی همچون نمره منفی در رانندگی ، سلب، ضبط و ابطال گواهینامه  را به همراه دارد .اگر در تصادفات، راننده به طور غیر عمد فردی را به قتل برساند؛این قتل علاوه بر جزای نقدی مجازات سه سال زندان را دارد حتی اگر اولیای دم قاتل را ببخشند.

او تصریح کرد: در یک تا دوسال اخیر با توقف و حتی در برخی موارد افزایش میزان تصادفات مواجه بودیم .به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه در آسیا ۱۰.۹ نفر، جان خود را از دست می دهند که در ایران این رقم به ۵.۷  نفر می رسد .حدود ۳۴ تا ۳۵ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارند ، همچنین در سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در ایران جان خود را از دست دادند و ۳۶۵ هزار نفر مجروح شدند .

جهانی یادآوری کرد: راننده ای که مسیر معینی را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طی کند و در ۶۰ دقیقه به مقصد برسد اگر همان مسیر را با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت طی کند، تنها هشت دقیقه زودتر به مقصد می رسد اما این احتمال وجود  دارد  که جریمه شود ، تصادف کند یا حتی خودروی وی واژگون شود .

نقش سرعت در شدت حادثه

همچنین در ادامه دکتر  همایون صادقی ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و رئیس مرکز تحقیقات و قطب توسعه دانش و ترافیک  در باره  نقش سرعت در شدت حادثه، اظهار کرد: سرعت علاوه بر افزایش امکان بروز حادثه ، شدت حادثه را هم افزایش می دهد .مداخله درموضوع و مدیریت  سرعت بسیار موثر است.

او بیان کرد: مدیریت سرعت تنها به معنای کاهش سرعت و جریمه کردن راننده نیست .امروزه ما باید به موضوع  مدیریت سرعت شهری نسبت به گذشته بیشتر توجه کنیم .علاوه بر اورژانس باید بخش های دیگر وزارت بهداشت هم در موضوع مدیریت سرعت دخیل شوند .

صادقی افزود: در بحث مدیریت سرعت تنها موارد محدودی مانند آمبولانس ها و پلیس ها استثنا دارند، بنابراین بقیه افراد  باید  مدیریت سرعت را رعایت کنند.

افزایش۱.۵ درصدی  کشته شدگان  در مسیرهای برون شهری /بیشتر فوتی های جاده ای در سنین جوانی هستند

در ابتدای این مراسم صدیقه اعتماد سعید رئیس جشنواره و مدیر رادیو سلامت ، در باره ی میزان افزایش امید به زندگی در ایران اظهار کرد: در دو دهه اخیر،در کشور ایران حدود ۱۳ سال افزایش امید به زندگی داشته ایم که این میزان نسبت به کشور ژاپن ۱۱ سال کمتر است .در داخل کشور هم تفاوت امید به زندگی محسوس است به طوری که در تهران امید به زندگی ۸ سال از استان های سیستان و بلوچستان و کردستان بیشتر است.

او بیان کرد: عوامل متعددی در پیامدهای سلامت کشور تاثیر دارند که اختلاف در این عوامل می تواند طول عمر را افزایش یا کاهش و کیفیت زندگی افراد را تغییر دهد.اگر قصد داشته باشیم به توسعه پایدار کشور اهمیت بدهیم باید شاخص هایی را در نظر بگیریم که این شاخص ها، اهداف توسعه پایدار هستند .

بر اساس این نتایج ، ایران در رتبه ۶۹ در بین ۱۸۸ کشور جهان قرار دارد ، در حالی که در ارزیابی قبلی ( شاخص های ایران در سال ۱۹۹۰) ایران در رتبه ۱۰۴ قرار داشت که با ۳۵ پله ارتقا به رتبه ۶۹ رسیده است.

رئیس جشنواره افزود: در ۷ شاخص، ایران بهترین عملکرد ، در ۸ شاخص وضعیت خوب ، در ۱۶ شاخص عملکرد متوسط تا بد ، در ۶ شاخص ضعیف و در سه شاخص وضعیت هشدار آمیز داشته است که مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده ای  جزو وضعیت هشدار آمیز قرار می گیرد. حوادث ترافیکی خسارت ۲ هزار میلیاردی به جا گذاشته است . هر فوتی حدود ۶۵۷  هزار دلار خسارت به کشور تحمیل می کند  و روزانه در ایران حدود ۴۳ نفر تلفات جاده ای داریم .هر مجروحی که وارد بیمارستان می شود  حداقل حدود ۲۵۰ میلیون تومان  هزینه دارد .

تصادفات فوتی رانندگی در سال ۹۷ چقدر خسارت به کشور وارد کرده است؟

اعتماد سعید، تاکید کرد: در سال ۹۷ تصادفات فوتی رانندگی ۲هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است که این میزان حدود هشت  درصد  تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد که به عبارتی روزانه ۳۲ میلیارد تومان می شود. در نیمه نخست سال ۹۸ بر اساس آمار پزشکی قانونی ۶ هزار و ۵۳ نفر در محورهای برون شهری جان خود را از دست دادند که این میزان ۱.۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشت. همچنین حدود ۲هزار و ۲۴۶ نفر در مسیرهای درون شهری جان خود را از دست دادند که این میزان ۲.۷ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشت و حدود ۸۱۰ نفر هم در مسیرهای روستایی فوت کردند .

او  تصریح کرد : بیش از سه چهارم کشته شده ها مردانی بودند که ۸.۵ درصد آنها  ۱۰ سال و کمتر  داشتند ، ۶ درصد آنها بین ۱۱ تا ۱۷ سال بودند و ۵۴.۴ درصد آنها بین ۱۸ تا ۴۹ سال قرار داشتند. بنابراین بیشتر کشته شدگان جاده ای در سنین جوانی و باروری اجتماعی قرار دارند .

مهمترین  عوامل در تصادفات جاده ای

رئیس جشنواره ،گفت: از مهمترین عومل در تصادفات جاده ای می توان به تخطی از سرعت مجاز ، سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی اشاره کرد .ما مدیریت کنترل سرعت را یکی از محورهای اصلی جشنواره در نظر گرفتیم و شعار امسال جشنواره« خط ، نشان و سرعت »است .خط و نشان کشیدن یکی از موضوعاتی است که ما می دانیم عاقبت خوشی ندارد ، بنابراین با این شعار قصد داریم به رانندگان هشدار بدهیم که سرعت برای شما خط و نشان می کشد.همچنین مطالبه گری در این خط و نشان و سرعت قرار دارد .

اعتماد سعید اظهار کرد: همکاران ما در پلیس راهور ناجا و وزارت راه و ترابری باید خط و نشان هایی را در مسیر قرار بدهند تا رانندگان از موضوع سبقت غیر مجاز و سرعت کنترل نشده آگاه شوند .پویش ۳۰-۶۰ نشانگر این است که ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری آخر شهرها رخ می دهد .مدیریت موثر در کاهش یا کنترل سرعت مهمترین راهکار مداخله ای است .

او بیان کرد: بر اساس آماربه ازای  هریک درصد افزایش در سرعت به طور متوسط ۴ درصد تصادفات مرگبار و ۲ درصد تصادفات شدید افزایش پیدا می کنند .سرعت، مکانیسم عکس العمل  را کاهش می دهد و مسافتی که راننده باید طی کند تا به خطر نزدیک نشود ، افزایش می دهد .اگر راننده ای مسیر تهران – قم را با سرعت ۱۴۰ کیلومتر طی کند ۵۲ دقیقه طول می کشد تا به مقصد برسد  و در صورتی که همین راننده این مسافت را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر طی کند ، مدت زمان رسیدن به مقصد ۶۰ دقیقه می شود به عبارتی افزایش سرعت تنها ۸ دقیقه مدت زمان رسیدن به مقصد را کمتر می کند .

رئیس جشنواره ، افزود: با افزایش سرعت وزن هم بیشتر می شود به عبارتی وزن کودکی که ۵ کیلوگرم است با افزایش سرعت ۲۰  برابر شده و ۱۰۰ کیلوگرم می شود.افزایش سرعت احتمال حادثه و جراحت های شدید و مرگبار را بیشتر می کند.

اعتماد سعید یادآوری کرد: وزن مغز حدود ۵ کیلوگرم است که وقتی سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت باشد ،وزن مغز به ۳۸ کیلوگرم می رسد  درصورتی که سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد  ، وزن مغز ۵۴.۶ کیلوگرم می شود .با افزایش سرعت وزن کبد و قلب هم افزایش پیدا می کند.

قابل ذکر است این برنامه به طور زنده با اجرای فیروزه آدابی از رادیو سلامت پخش شد.

 

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.