Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 14629
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 29 آبان 1398 - 10:46 |

معاون صدا: برنامه های شاخص رادیویی می توانند جریان فرهنگی موثر را ایجاد کنند

معاون صدا: برنامه های شاخص رادیویی می توانند جریان فرهنگی موثر را ایجاد کنند

دکتر شاه آبادی گفت: فلسفه وجود برنامه های منتخب رادیو این است که از کنار هم قرار گرفتن آن ها ، محصول جدیدی خلق شودکه به موج سازی ، جریان آفرینی و حل مسائل فرهنگی جامعه بیانجامد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا ، دکتر حمید شاه آبادی معاون صدا در نشست با تهیه کنندگان برنامه های منتخب رادیویی در فصل پاییز گفت: در حال حاضر در جایگاهی هستیم که رادیو بهتر از گذشته وپر افتخار است زیرا ثبت ، رکورد جدید درصد شنوندگان در کارنامه رادیو ثبت شد که این امر نشانگر جدیت و تلاش شماست.
شاه آبادی با بیان اینکه بین برنامه «خوب تهیه کردن» و« موج فرهنگی ایجاد کردن »تفاوت وجود دارد گفت: اگر برنامه هایی خوب تولید شود ولی برآیند آنها ، در کنار هم نتواند جریان آفرین باشد، رسانه کار مهمی را نتوانسته است انجام بدهد هرچند که برنامه خوب تولید شده باشد.
وی با بیان اینکه اگر چه در حال حاضر رادیو کمترین خطا و اشتباه را نسبت به سایر رسانه ها داشته، گفت: ما تا رسیدن به نقطه مطلوب در «جریان سازی» خیلی فاصله داریم .
معاون صدا تصریح کرد: معتقدم فلسفه وجود« برنامه های منتخب رادیو» این است که از برآیند در کنار هم قرار گرفتن آن ها ،فضای رسانه ای جدیدی خلق شود که بتواند موج آفرین ، جریان ساز بوده و برای حل مسائل فرهنگی به کار گرفته شود.
شاه آبادی ادامه داد: از ابتدای حضورم در رادیو به دنبال ارتقاء محتوای کلی همه برنامه ها بودم و برای آن بیش از ده ها اقدام کوچک و بزرگ صورت گرفته که هر کدام به نوبه خود در بالا بردن کیفیت و اثر بخشی آن موثر است.
وی ادامه داد: به لطف خدا در عصر رسانه ها، همچنان رادیو پر شنونده و پر مخاطب است اما ما برای دستیابی به برنامه شاخص تاثیر گذار فرهنگی راه زیادی در پیش داریم.هم اکنون در رادیو تعداد برنامه های شاخص بسیار محدود است .البته ما می خواستیم هم زمان با اقدامات موثری که برای ارتقاء برنامه ها،طراحی می کنیم به مسئله معیشتی همکاران ،تغییر ساختار برنامه سازی ، ایجاد نرخ نامه جدید و تشکیل کار گروه ها ی تخصصی بپردازیم.
شاه آبادی با بیان اینکه انتخاب «برنامه برتر» حرکتی آغازین برای ارتقاء سطح کیفیت و محتوای برنامه هاست ادامه داد: انتخاب برنامه ها بر عهده مدیر شبکه بوده که غیر از برنامه های صبحگاهی تعدادی برنامه را معرفی و بخش «طرح و برنامه» آن را ارزیابی کرده است.
وی با بیان اینکه شورای برنامه «شاخص »مدتی است که تشکیل شده ،ادامه داد: معاونت صدا برای اینکه بتواند در بزنگاه های جامعه بر اساس ماموریتی که به او محول شده وارد صحنه شود باید بداند که با کدام یک از برنامه های خود می تواند، حضور رسانه ای تاثیر گذار داشته باشد و برای همین به برنامه های شاخص احتیاج دارد .
دکتر شاه آبادی با اشاره به اشکالاتی که دربعضی از برنامه ها وجود دارد گفت: مهمترین اشکال، بحث پژوهش است .متاسفانه برنامه های ما پژوهش محور نیست ، شاید برای اینست که مخاطب خود را همیشه« عام »فرض می کنیم.
وی نویسندگی برای رادیو را مهم دانست و تصریح کرد: امیدوارم نویسندگان رادیو بتوانند محتواهای خوبی برای برنامه بنویسند . و نگاه تهیه کنندگان انفرادی نباشد تا اثر بخشی بیشتری داشته باشیم.
معاون صدا در ادامه صحبتهایش با اشاره به فضای مجازی و رادیو نما گفت:با تصویب ۱۱ پست مدیریتی برای مسئولین فضای مجازی شبکه ها و جلسات مستمر با آن ها ،۵ گام شفاف و روشن برای رادیو نما تعریف شده که بایستی تا پایان سالجاری به آن اهداف برسیم .ارتباط تنگاتنگ میان تهیه کنندگان و مدیران فضای مجازی، می تواند در ارتقاء انتقال پیام بسیار اثر بخش باشد.
وی تصریح کرد: در بحث فضای مجازی دو حوزه در دستور کار است .حضور فعال در شبکه های اجتماعی و سایت های مربوطه .حرف رادیو باید در کانال ها و صفحات پرکاربر دیگران بازنشر و توزیع شود تا همچنان رادیو بتواند امتداد پیام داشته باشد.
شاه آبادی از برنامه سازان خواست که اتاق فکر و هیات اندیشه ورز برای تولید برنامه داشته باشند و اگر بخواهند طراز شبکه حفظ شود، در بحث حضور کارشناس، بیشتر دقت کنند و هر کسی را به برنامه دعوت نکنند ودر این حوزه مراقبت خاصی وجود داشته باشد.
وی خطاب به تهیه کنندگانی که در این نشست حضور داشتند ،با بیان اینکه مردم فقط از طریق رادیو شنونده نیستند، گفت: بهتر است در برنامه هایتان مردم را به درگاه انتشار برنامه ارجاع بدهید و از آن ها بخواهید که شما را در آن جا دنبال کنند .به طور مثال مراد صحبتتان با شنونده ای که می خواهد از ماشین پیاده شود نیز باشد. به او بگویید که مابقی برنامه را از گوشی همراهت گوش کن .یا از کسی که شنونده موسیقی است ، بخواهید از پایگاه موسیقی رادیو که ۱۷ هزار قطعه موسیقی دارد ، استفاده کند. ارجاع مخاطب به سایت ، یا فضای مجازی برنامه ،نه تنها کمک موثری برای درگاه انتشار است بلکه برنامه شما نیز بیشتر دیده و شنیده می شود.
وی تصریح کرد: مخاطبان رادیو را در دو حوزه می توان تقسیم بندی کرد: یکی تعداد شنوندگان برنامه و دیگری کسانی که ممکن است برنامه را نشنوند ولی آن را می شناسند.اگر تهیه کنندگان با نگاه انتخاب خبر ، برنامه را تهیه کنند،تعداد کسانی که برنامه را می شناسند از تعداد شنوندگان زیادتر می شود ،آنگاه رادیو می تواند به وظیفه اثر بخشی خود برسد.
شاه آبادی با بیان اینکه برنامه سازان از ظرفیت ها و ساختارهای جدید استفاده کامل نمی کنند، ادامه داد، psa ومینی فیچر در دل برنامه ها بسیار کارایی دارد. تعدد برنامه های گفت و گو محور و طولانی ، مخاطب را خسته می کند.
وی از اقدام رادیو قرآن برای تولید « بانک میان برنامه که در اختیار« پخش شبکه» قرار گرفته اظهار خرسندی کرد و گفت: به نظرم این مهم ،ایده جالبی است که محقق شده است.
معاون صدا با بیان اینکه امیدوارم تمامی ۴۵ برنامه منتخب فصل پاییز، به عنوان برنامه هایی شاخص معرفی شوند تصریح کرد: در پایان فصل پاییز ، برنامه ها ارزیابی شده و تهیه کننده های برتر تقدیر می شوند .همه این فعالیت ها برای ایجاد برنامه های شاخص یا به اصطلاح ،برندسازی برنامه هاست تا اگر به رادیو ماموریتی محول می شود ، بداند که با کدام برنامه ها می تواند وارد صحنه شود .
دکتر شاه آبادی با اشاره به اینکه بر اساس نظر سنجی مرکز افکار سنجی سازمان زمستان سال گذشته ۴۰ درصد شنونده داشتیم ، خواستار این شد که با همت برنامه سازان و دست اندر کاران این رسانه گرم ، زمستان سالجاری ۴۲ درصد شنونده داشته باشیم و بتوانیم کتابچه زمستان را کاملا هدایت شده و به اسم برنامه های شاخص معرفی کنیم.
اهمیت طرح در برنامه سازی
دکتر سید محمد رضا صالحی مدیر کل طرح و برنامه معاونت صدا طی سخنانی هدف از برگزاری این نشست را ارتقاء کیفیت برنامه های رادیویی دانست و گفت: یکی از ابزارهایی که به ارتقاء کیفیت برنامه ها کمک می کند ارزیابی برنامه ها است که در این راستا برنامه ها به صورت فصلی ،موضوعی و مناسبتی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: ارزیابی برنامه ها با برنامه های منتخب فصل پاییز در دستور کار قرار گرفته است و انتخاب آثار ، از میان برنامه های معرفی شده از سوی شبکه ها بوده است. این آثار از حیث ساختار و محتوا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
وی نکته مهم درفرآیند ارزیابی را بررسی دقیق طرح و برنامه ذکر کرد و گفت: وقتی ایده ای در ذهن برنامه ساز و تهیه کننده شکل می گیرد، این ایده برای اجرایی شدن نیاز به طراحی دقیقی دارد که این طراحی در طرح برنامه منعکس می شود و در برگه ها و فرم های مربوطه ثبت می شود.در واقع برنامه ساز بر اساس طرحی که در شبکه مصوب شده است تولید برنامه را آغاز می کند و در فرآیند تولید برنامه ، «طرح» برنامه می بایست محل ارجاع برنامه ساز باشد.
دکتر صالحی با بیان اینکه اصلاح فرم های برنامه در دستور کار قرار گرفته است ،به برخی از معیارهای برنامه شاخص اشاره کرد و گفت: معیارهای برنامه های شاخص مشمول سه دیدگاه ساختاری ، محتوایی و نیروی انسانی است . همچنین«نام» برنامه باید خلاقانه انتخاب شده و تکراری نباشد .ضمن آن که موضوعات برنامه از درجه اهمیت، وضوح و روشنایی برخوردار و متناسب با نیاز مخاطبان طراحی شده باشد.استفاده از ساختارهای نوین ،خلاقیت در طراحی بخش ها و آیتم ها ، مخاطب شناسی از دیگر مواردی بود که دکتر صالحی در بحث معیارهای برنامه های شاخص به آن اشاره کرد.
همچنان رادیو امید آفرین و آگاهی بخش است
حامد فاتحی مدیر روابط عمومی معاونت صدا در ابتدای این نشست طی سخنانی گفت: رادیو از سال های ظهور خود در خانه های مردم از دهه ۱۹۲۰میلادی و در سالیان متمادی سیر صعودی اقبال را پیمود .با اینکه هم اکنون تعلقات مخاطبان رادیو در طول زمان تغییر کرده ولی این رسانه ویژگی صداقت و وفاداری خودش را همچنان حفظ کرده و همگان اذعان دارند که رادیو، طرفداران وفادار و پرشماری دارد.
فاتحی با بیان اینکه دلایل پرشنونده بودن رادیو متعدد است گفت: از آن جمله آنکه رسانه ای تقریباً خصوصی برای مخاطبی است که در خلوت خود به آن اعتماد می کند، به راحتی قابل حمل و نقل است، بهره گیری از آن رویاساز است و این کارخانه رویاسازی می تواند موسیقی و کلام را در ذهن مخاطب تصویر کند. رادیو با وجود همه فناوری ها و امکانات جدید، همچنان جایگاه خود را دارد و بازارش در دنیا گرم و پر رونق است و در ساحت های جدید علاوه بر بسترهای گذشته جلوه نمایی می کند، منوط به آنکه بتواند خود را روزآمد کند و به نیازهای مخاطب پاسخ دهد.
مدیر روابط عمومی معاونت صدا تصریح کرد: در در مسیر گام دوم انقلاب، رسانه ی ملی به ویژه معاونت صدا با داشتن طیف وسیعی از مخاطبان فعال در دوره عصر ارتباطات مدرن، به دنبال آن است تا ایده های جدید خلق کند؛ و افزون بر تقویت و تثبیت جایگاه برنامه سازی، مطابق با تکنولوژی و فناوری روز و اهداف انقلاب اسلامی، تعامل فعال با مخاطب خود را مورد توجه قرار دهد تا به رادیویی پویا و تاثیرگذارتر از گذشته تبدیل شود.
وی اظهار امیدواری کرد: امید است با تلاش، همکوشی و توجه شما برنامه سازان به این امر، در تولید و پخش برنامه هایی با محوریت نوآوری و خلاقیت در فرم و محتوا، رادیو کماکان در امیدآفرینی و آگاهی بخشی بیشتر مردم نقش داشته باشد.
در پایان این نشست ، جلسه پرسخ و پاسخ بین تهیه کنندگان و معاون صدا برگزار شد.
اسامی تهیه کنندگان برنامه های منتخب رادیو در فصل پاییز بدین شرح می باشد:
«برنامه ایستگاه ۹۸ » با تهیه کنندگی فرزانه صادقیان ،« روستای ما» با تهیه کنندگی لیلا امید یگانه، و « شب آفتابی» با تهیه کنندگی مهدی شیار از شبکه رادیویی اقتصاد
« نمودار» با تهیه کنندگی راضیه حسینعلی،«پارسی گویان» با تهیه کنندگی محمد اسماعیل پور،«صبح جمعه با شما» با تهیه کنندگی ساجد قدوسیان و «کافه هنر» با تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی از شبکه رادیویی ایران
«آب و تاب»با تهیه کنندگی پروانه طهماسبی،«تهران کلینیک» با تهیه کنندگی مریم آصفی ،«انقلاب تا آزادی» با تهیه کنندگی عبدالله عبدی،«تهران میدان شهداء» با تهیه کنندگی آرزو مددی از شبکه رادیویی تهران
«عصر من» با تهیه کنندگی مهدی شاهرضایی، «توپ»با تهیه کنندگی حامد مرادیان ،«چوب خط» با تهیه کنندگی منصوره توحید لو،«کاوشگر» با تهیه کنندگی نازنین علیدادیانی از شبکه رادیویی جوان
«کافه سلامت» با تهیه کنندگی نازیلا نظمی، «مخاطب خاص» با تهیه کنندگی میلانی،«مجله پزشکی » با تهیه کنندگی فرانک ترابی از شبکه رادیویی سلامت
«عصر صبا» با تهیه کنندگی سجاد کلبادی نژاد ،«همپای صبا» با تهیه کنندگی محسن جواهری از شبکه رادیویی صبا
«کیمیا» با تهیه کنندگیمریم یوسفی پور ،«مجله ادبی فانوس»با تهیه کنندگی مجید استیری،«کتاب بان» با تهیه کنندگی،فریده گودرزی،«هزار تو» با تهیه کنندگی رویا ولی زاده از شبکه رادیویی فرهنگ
«قرآن و زندگی» با تهیه کنندگی سمیه خراج،«والعصر» باا تهیه کنندگی محبوبه کلانتر،«محله تلاوت» با تهیه کنندگی نورالدین سجادی از شبکه رادیویی قرآن
«از پارسی تا فارسی»با تهیه کنندگی بهزاد محمودزاده،«خیابان فرصت» با تهیه کنندگی ارجمند،«آغاز یک پایان» با تهیه کنندگی مهسا رویتوند غیاثوند از شبکه رادیویی گفتگو
«به رنگ خدا» با تهیه کنندگی حسین پور،«سلام زندگی» با تهیه کنندگی ایرانی ،«خط پایان» با تهیه کنندگی راضی،«تا جمعه ظهور» با تهیه کنندگی شجاعی از شبکه رادیویی معارف
«عصر خودمونی»با تهیه کنندگی محمدی نیا،«به وقت مسابقه» با تهیه کنندگی شاهرخ مهر،«صبح زیبا» با تهیه کنندگی آذر نیا از شبکه رادیویی نمایش
«گلخونه» با تهیه کنندگی محسن افضلی ،«همیشه با ورزش» با تهیه کنندگی سید مرتضی سید محمدی ،«از فوتبال چه خبر» با تهیه کنندگی احمد رضا طاهری از شبکه رادیویی ورزش
بخش های شبکه آوا با تهیه کنندگی عباس پیری ، شهریار کرمی و بخش «شما چه فکر می کنید» رادیو پیام با تهیه کنندگی خانم مستعان
«پرسش های آسمانی» با تهیه کنندگی فاطمه بی تقصیر ،«رمان های مشهور جهان» با تهیه کنندگی مهرنوش محتشمی از پایگاه ایرانصدا

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.