Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 5250
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 11 بهمن 1396 - 10:36 |

معاون صدا: هیچ شبکه‌ای در رادیو حذف نمی‌شود

معاون صدا: هیچ شبکه‌ای در رادیو حذف نمی‌شود

معاون صدا در عین حال که حذف شبکه‌ای را برای آینده رادیو متصور ‌نشده است، از چهار طرح برای ایجاد شبکه‌های جدید خبر می‌دهد. او در این زمینه می‌گوید: ما برای حذف هیچ شبکه‌ای برنامه‌ریزی نداریم اما به دلیل مسائل و مشکلات مالی ابا داریم که شبکه جدیدی را هم ایجاد کنیم.

حمید شاه آبادی-رادیو

حمید شاه‌آبادی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا شبکه جدیدی در رادیو افتتاح و یا حذف خواهد شد؟ توضیح داد: ما برای حذف هیچ شبکه‌ای برنامه‌ریزی نداریم. تمامی شبکه‌های موجود ما عصاره شبکه‌های قوی گذشته ما هستند. حال به دلایل خوب یا بد بعضی از شبکه‌ها تعطیل شدند و در قالب یldn ک گروه و در دل یک شبکه دیگر قرار گرفتند، اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای حذف شبکه نداریم.

وی در همین زمینه یادآور شد: چهار طرح برای ایجاد شبکه‌های جدید وجود دارد، اما به دلیل مسائل و مشکلات مالی ابا داریم که شبکه جدیدی را ایجاد کنیم؛ اما حتما در سال ۹۷ توجه ما این است که غنای موجودی خودمان را در این حوزه‌ها افزایش دهیم و همچنین ثبات جدی به بخش تولیدی خواهد بود.

از فرمت‌های شعاری گذر کرده‌ایم

حمید شاه‌آبادی در گفت‌وگویی که در حاشیه مراسم افتتاح نمایش رادیویی خاطرات عزت شاهی انجام شد، درباره اینکه امسال رادیو از چه زاویه جدیدی قرار است به موضوع انقلاب بپردازد که هم برای شنوندگان تازگی داشته باشد و هم از قالب‌هایی استفاده شود که آن جذابیت‌ها را داشته باشد، توضیح داد: آنچه که مهم است این است که ما دیگر از فرمت‌هایی که به بیان شعاری یافته‌ها و دستاوردهای انقلاب بپردازیم، گذر کرده‌ایم. امروز در آستانه چهلمین سال ما با یک رویکرد اغنایی و تبیینی با زبان هنر و زبان آشنای شنوندگان با آنها صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: سیاست صدای جمهوری اسلامی ایران این است که ابهامات و پرسش‌ها و بسیاری از نقاط ضعف که گاهی اوقات امروز به دست دشمن بزرگنمایی می‌شود، درباره دهه فجر و بعد از آن را در چهلمین سالگرد انقلاب تبیین کنیم. برنامه‌های رادیویی ما در شبکه‌های مختلف همه معطوف به این است که هم کار مقایسه‌ای نسبت به دوران ۴۰ ساله انقلاب در این اقدامات صورت بگیرد و هم یک تبیین و توصیفی نسبت به وضعیت روز ایران در موقعیت داخلی و خارجی صورت بگیرد. بنابراین رویکرد رادیو کاملا مخاطب‌محور و معطوف به نیازها و پرسش‌ها و علاقه‌مندی‌های مخاطبان است.

قالب‌های جدید برنامه‌سازی در رادیو

شاه‌آبادی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره‌ی قالب‌های جدید برنامه‌سازی در رادیو نیز توضیحاتی را ارائه داد و گفت: امیدوارم قالب‌های جدید برنامه‌سازی، اعم از برنامه‌های کوتاه و قالب‌هایی همچون PSA، فیچر و مینی‌فیچر و ظرفیت‌های جدیدی که در حوزه صدا وجود دارد و تقریبا همه شبکه‌ها درگیر آن هستند، بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. ما از دهه فجر این کار را با هدف تبیین آغاز می‌کنیم. استمرار آن در طول یک سال ماموریت جدی برنامه‌سازان ماست به همین جهت نقطه آغاز آن را رادیو انقلاب قرار داده‌ایم که فردا چهارشنبه (۱۱ بهمن‌ ماه) افتتاح خواهیم کرد.

تمرکز جدی روی برندهای رادیو

شاه‌آبادی با بیان اینکه قرار است تمرکز جدی بر روی برندسازی و برنامه‌های شاخص در رادیو شکل گیرد، گفت: هر کدام از شبکه‌های رادیویی نیروی خود را بر یکسری برنامه‌ها معطوف کرده‌اند تا برنامه شاخص داشته باشند. تلاش ما هم بر این است که محتوای برنامه‌هایی که ظرفیت دارند، به صورت مکتوب بازنویسی شود.

بازگشت حوزه پژوهش به رادیو

معاون صدا از بازگشت حوزه پژوهش به رادیو نیز خبر داد و در این زمینه توضیح داد: قرار است حوزه پژوهش رادیو را برگردانیم؛ حوزه‌ای که در گذشته منحل شده بود.

او در این زمینه گفت: برنامه‌ها این ظرفیت را دارند که در کنار تولیدات رادیویی و رسانه‌ای خودشان بتوانند محتوایشان به قلم مولف دیگری برگردانده و در پایان دوره تبدیل به یک اثر مکتوب شوند چراکه کارشناسانی که دعوت می‌شوند در طرح جدید باید بدانند که تمام آنچه که ارائه می‌کنند فقط معطوف به آنچه که از رادیو پخش می‌شود، نیست. بلکه این به عنوان یک سند بازنویسی می‌شود و برخی از تولیدات برنامه‌های رادیو تبدیل به اثر مکتوب خواهند شد.

سرنوشت «جمعه ایرانی»

شاه‌آبادی که حدود چهار ماه است، معاونت صدا را عهده‌دار شده، درباره ساخت برنامه «جمعه ایرانی» در تلویزیون و شبکه شما، به خبرنگار ایسنا گفت: آن چیزی که در این دوره انجام می‌شود بازگشت همه کسانی است که به هر دلیل از رادیو رفته‌اند. این افراد می‌توانند در چارچوب موازین کشور و در چارچوب ارزش‌های رسانه‌ای به رادیو بازگردند. جناب آقای سعید توکل هم در جلسه‌ای که با ایشان داشته‌ایم هر زمان که اراده کنند جایشان در رادیو ایران و یا هر شبکه‌ دیگر محفوظ است. رفاقت و صمیمیت نزدیکی با ایشان داریم و حتما جمع «جمعه ایرانی» یا «صبح جمعه با شما» که آن را با عنوان قدیمی‌اش می‌شناسم و همه دوران کودکی‌ام را با نوستالوژی این برنامه‌ها گذرانده‌ام، جایشان در رادیو محفوظ است. اگر از برخی ظرفیت‌ها استفاده نشده است که خیلی هم کم است، آن ظرفیت‌ها هم به رادیو باز خواهند گشت.

شاه‌آبادی درباره اینکه آیا پیشنهادی از سوی شبکه استانی شما در زمینه ساخت برنامه «جمعه ایرانی» در این شبکه صورت گرفته است؟ اظهار کرد: معاونت استان‌ها و دوستانی که در شبکه شما هستند، برنامه‌ای را بدون هماهنگی ما انجام نخواهند داد. فعلا برنامه‌ای مبنی بر اینکه جمعه ایرانی به فضای تلویزیونی منتقل شود، وجود ندارد و هیچ‌کدام از برنامه‌سازان ما در این فضا نیستند اما رادیو برای مدال‌هایی که قطره قطره با زحمت، تلاش و عقبه ۷۰ ساله خود به دست آورده، به عنوان سرمایه‌های خودش، ارزش قائل است و هر مقدار از سرمایه‌ها کمی از رادیو دور شوند، حتما جایشان در رادیو خالی خواهد بود؛ بنابراین چنین چیزی نداریم که مصوبه‌ای برای آن داشته باشیم.

خوب است جمعه ایرانی در رادیو بماند

معاون صدا سپس تاکید کرد: هر کاری که قرار باشد در معاونت استان‌ها صورت بگیرد، حتما با همفکری، ما را همراهی می‌کنند. اگر قرار است برنامه‌ای جدید شکل بگیرد، برنامه‌ای که عقبه‌ای دارد باید جای خودش باشد؛ البته ما ابایی نداریم رادیو همیشه نقش پیشتازی را ایفا کند و یک برنامه‌هایی را انجام دهد که مدل‌های دیگرش بخواهد در جای دیگری ساخته شود، ولی در مجموع رادیو شنونده خودش را دارد. اگر ضعفی وجود داشته باشد و بخواهد به این ظرفیت، ظرفیت جدیدی اضافه شود، همچنان مستعد به پذیرش این روش است.

شاه‌آبادی با بیان اینکه اساساً بحث ساخت «جمعه ایرانی» در تلویزیون مطرح نبوده است، گفت: ما چنین درخواستی از سوی دوستانی که برنامه‌های رادیویی را در جای دیگر طراحی می‌کنند، نداشته‌ایم. مجموعه صحبت‌های ما دال بر این نیست که رادیو در این حوزه تضعیف شود. طبیعتا معاونت استان‌ها برای روز جمعه خودش می‌تواند برنامه‌ریزی کند و برنامه‌هایی را داشته باشد و از شخصیت‌های مختلف استفاده کند اما «جمعه ایرانی»، تیمی هستند که مردم با آنها در رادیو خاطره دارند، البته در مورد برخی برنامه‌ها می‌توانیم با بعضی از شبکه‌ها تعامل برقرار کنیم، اما با حفظ هویت و مرجعیت رادیویی؛ یعنی بخلی نداریم که این کار به شکل تصویری انجام شود اما در نهایت خاستگاه این برنامه رادیو است. اگر قرار باشد به مدل‌های دیگری این همکاری انجام شود، در اصل مشکلی با موضوع نداریم. کماینکه پیشنهاداتی هم از سوی شبکه‌ها در این زمینه شده است. اما باید توجه داشت که رادیو یک رسانه شنیداری است و اگر می‌خواهیم به غنای آن کمک کنیم، باید وجه شنیداری‌اش به نحو تام و تمام حفظ شود. اینکه مخاطب از طریق شنیدن، باید همه پیام یک اثر هنری را دریافت کند، تصویر نباید بیاید و این فضا را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.