Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 16335
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 05 بهمن 1398 - 12:01 |

معرفی ردیف میرزا عبدالله برای سنتور در «چاپ اول»

معرفی ردیف میرزا عبدالله برای سنتور در «چاپ اول»

رادیو فرهنگ شنبه ۵ بهمن در برنامه «چاپ اول»، کتاب «ردیف میرزا عبدالله برای سنتور بر اساس اجرای مجید کیانی» را معرفی می‌کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چاپ اول» شنبه ۵ بهمن، رضا مهدوی با شهاب منا، نویسنده کتاب «ردیف میرزا عبدالله برای سنتور بر اساس اجرای مجید کیانی» گفت‌وگو می‌کند.

ردیف میرزا عبدالله یکی از منابع اصلی آموزش ردیف در موسیقی ایرانی محسوب می‌شود. این ردیف در اصل بنا بر ساختار و تکنیک‌های نوازندگی سه‌تار شکل گرفته است. لیکن با محور قرار دادن آن توسط نورعلی برومند برای سایر سازهای موسیقی دستگاهی نیز مورد استفاده قرارگرفت. مجید کیانی، که یک دوره‌ کامل این ردیف را نزد نورعلی برومند و داریوش صفوت آموخته، پس از سال‌ها ممارست، آن‌ را براساس تکنیک و شیوه‌ مضراب‌گذاری حبیب سماعی برای سنتور تنظیم، و اجرای صوتی آن ‌را در سال ۱۳۶۷ منتشر کرده که سال‌ها به ‌عنوان مرجع درس ردیف در مراکز دانشگاهی موسیقی ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

این کتاب که در برنامه «چاپ اول» معرفی می‌شود، تلاش شهاب منا است که اجرای مجید کیانی را به خط نت برگردانده است.

این برنامه با اجرای رضا مهدوی و تهیه‌کنندگی پرویز جمالی، روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲:۴۵ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.