Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 17826
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 24 فروردین 1399 - 16:08 |

منوچهر زنده دل از تجربه «پرش بلند» می گوید

منوچهر زنده دل از تجربه «پرش بلند» می گوید

صداپیشه سینما و تلویزیون کشورمان در خصوص تجربه حضور در یک مستند بلند سینمایی گفت: من پیش از «پرش بلند» هم تجربه بازیگری و حضور مقابل دوربین را داشتم اما تفاوت این کار با سایر کارهای تصویری‌ام این بود که بازی من دیالوگ نداشت.

منوچهر زنده‌دل دوبلور مطرح سینما و تلویزیون کشورمان درباره حضورش در مستند سینمایی «پرش بلند» که چندی قبل در یکی سامانه‌های vod عرضه شد؛ به خبرگزاری فارس گفت: مهمترین و جذاب‌ترین بخش این مستند برای من این بود که به هیچ عنوان از چنین حادثه‌ای اطلاع نداشتم و وقتی برای حضور در این اثر با من تماس گرفته شد،  بیش از هر چیز خود واقعه و قصه آن که در تاریخ معاصر اتفاق افتاده بود برایم جالب بود.

وی افزود: «پرش بلند» درباره نقشه هیتلر است که در جریان جنگ جهانی دوم قصد داشت سران متفقین را که در ایران برای برگزاری نشستی مهم حضور یافته بودند ترور کند و اتفاقا نام آن عملیات «پرش بلند» و من تا قبل از آن چنین اتفاقی مطلع نبودم.

زنده‌دل با اشاره به خاص بودن تجربه بازیگری در این مستند سینمایی تصریح کرد: پیش از «پرش بلند» هم تجربه بازیگری و حضور مقابل دوربین را داشتم اما تفاوت این کار با سایر کارهای تصویری‌ام این بود که بازی من دیالوگ نداشت و از طرف دیگر تمام قصه از زبان شخصیت من که یک خبرنگار آمریکایی است روایت می‌شود و حضور در «پرش بلند» از نظر قصه برایم جذابیت زیادی داشت و از نظر فرم روایی نیز جالب بود.

این بازیگر و دوبلور سینما و تلویزیون در خصوص اینکه چقدر «پرش بلند» وفادار به تاریخ ساخته شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه قبلا از چنین واقعه‌ای اطلاع نداشتم کل داستان برایم تازگی داشت اما از سوی دیگر سندیت تاریخی اثر را نیز نمی‌توانم کامل تائید کنم و مورخان و کارشناسان تاریخی باید درباره آن اظهار نظر کنند اما «پرش بلند» یک فیلم کاملا حرفه‌ای بود که کارگردان تحقیقات مفصلی درباره آن مقطع تاریخی و آن حادثه انجام داده بود.

وی در خاتمه در خصوص جای خالی مستندهای سینمایی با موضوع تاریخ معاصر گفت: این سبک فیلمسازی و بازسازی وقایع تاریخی گذشته یک سبک بسیار  جذاب است که در سینمای ما کمتر شاهد چنین موضوعاتی هستیم، درحالیکه مستندهای تاریخی همواره جذابیت زیادی دارد و بخصوص وقتی قرار بر بازسازی یکی از وقایع تاریخ معاصر باشد که مردم کمتر از آن اطلاع دارند، میتواند به عنوان یک سند تصویر مهم و جذاب در سینما کارکرد داشته باشد و امیدوارم در آینده بازهم شاهد تولید چنین آثاری باشیم.

براساس این گزارش، در سال ۱۹۴۳ مخوفترین نقشه و حادثه تروریستی قرن توسط هیتلر در حال شکل گرفتن بود این فیلم ماجرای مربوط به این عملیات با اسم «پرش بلند» است که در پایتخت جاسوسی جهان یعنی تهران اتفاق افتاده است.

در بحبوحه جنگ جهانی دوم چرچیل، استالین و روز ولت تصمیم می‌گیرند تا در نشستی محرمانه در تهران در مورد نحوه اداره جنگ با هم دیدار داشته باشند. هیتلر با اطلاع از این نشست به طراحی عملیاتی پیچیده با نام «عملیات پرش بلند» برای ترور این رهبران اقدام می‌کند؛ عملیاتی که در صورت موفقیت می‌توانست سرنوشت جهان را دگرگون کند.

عملیات «پرش بلند» نقشه‌ای بود که گفته می‌شود آلمان برای ترور همزمان ژوزف استالین، وینستون چرچیل، و فرانکلین روزولت در کنفرانس ۱۹۴۳ تهران در جریان جنگ جهانی دوم داشت. قرار بود رهبری عملیات برای ترور رهبران متفقین در دست سرهنگ دوم اس‌‌اس، اتو اسکورتسنی از وافن اس‌اس باشد. ولی جاسوسان اتحاد شوروی نقشه را پیش از اجرای آن کشف کردند و مأموریت هیچ گاه به انجام نرسید.

فیلم مستند داستانی«پرش بلند»  به کارگردانی عطا پناهی در سال ۱۳۹۷ ساخته شده و منوچهر زنده دل، ناهید مسلمی، مهدی علیپور , غزال قربانی، آرش ورنیک، مهرداد ماکویی، رحمان آذری، بهروز سروعلیشاهی، رضا سلیمانی، حسین پاینده، پرنیان پزشک‌پور، مهدی ولی زاده، آیدا مرادی و سعید پارسا به هنرمندی پرداخته‌اند.

| منبع خبر : خبرگزاری فارس
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.