Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 23247
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو تهران تاریخ انتشار : 26 آذر 1399 - 16:44 |

نمایشی از زندگینامه شهید علی صیاد شیرازی در رادیو تهران

نمایشی از زندگینامه شهید علی صیاد شیرازی در رادیو تهران

شبکه رادیویی تهران در برنامه «سنگلج» به مدت یک هفته، زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را مرور می‌ کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه«سنگلج» برای تکریم و ارج نهادن به شهدای گرانقدر ترور و خانواده بزرگوارشان، به بازخوانی زندگی شهدای ترور می‌پردازد.

برنامه «سنگلج» از ۲۶ آذر زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را مرور می‌ کند.

فردی به نام زیاد صیاد شیرازی، که یک نظامی است به دلیل درگیری با دو سرباز جوان بازداشت می‌ شود. او نامه‌ای به شاه می‌ نویسد و ارتش شاه را به سخره می‌گیرد. با این کار او تا آخر عمر خانه‌ نشین می‌ شود و علی مجبور به ترک تحصیل و رفتن به سرکار به جای پدر می‌ شود.

بعد از مدتی علی در آزمون ورودی ارتش، با کسب نمره‌ ممتاز، پذیرفته می‌شود؛ اما برای قبولی کامل باید در مصاحبه شرکت کند. علی در مصاحبه نیز پذیرفته می‌ شود و روز به روز در کارش پیشرفت می‌کند، اما به خاطر متدین بودن، مدام زیر ذره بین مسؤلان قرار می‌گیرد. در این زمان، عراق در حال دست اندازی به مرزهای ایران است و فرماندهان تصمیم می‌ گیرند برای محافظت و بررسی حدود مرزی، نیروهایشان را به آن جا اعزام کنند. علی همان افسر خبره‌ ای است که برای رسم نقشه‌ دقیق نظامی‌ به این مأموریت اعزام می‌ شود.

در سال های شکل گیری انقلاب، علی برای گذراندن دوره‌ های نظامی، راهیِ آمریکا شده و پس از بازگشت، به سنندج اعزام می‌ شود. در آن سال ها ساواک به خاطر حساسیت هایی او را دستگیر می‌ کند که با فرارشاه و پیروزی انقلاب، آزاد می‌ شود. علی صیاد شیرازی برای پیشرفت انقلاب با جان و دل تلاش می‌ کند تا این که با شروع جنگ تحمیلی، در یکی از مأموریت ها زخمی و به دستور بنی صدر از فرماندهی قرارگاه برکنار می‌ شود.

او که از خانه نشینی خسته شده، مانند یک سرباز وظیفه، برای دفاع به جنگ می‌ رود. بعد از برکناری بنی صدر، امام خمینی(ره) او را به مقام فرماندهی نیروهای زمینی منصوب می‌ کند. در این سال ها، ضد انقلاب‌ها بارها برای ترور علی صیاد شیرازی تلاش کردند، اما موفق نشدند؛ تا این که در سال ۱۳۷۸ او را در مقابل خانه اش به شهادت رساندند.

این مجموعه در ۷ قسمت از روز چهارشنبه ۲۶ آذر ساعت ۰۱:۳۰ بامداد در برنامه «سنگلج» رادیو تهران با تهیه و تنظیم اسماعیل عابدیان روی آنتن می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.