Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 2470
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 16 شهریور 1395 - 22:43 |

پس از ایران و آوا، رادیو قرآن هم تصویری می‌شود/ تفاوت رادیوی تصویری با تلویزیون

پس از ایران و آوا، رادیو قرآن هم تصویری می‌شود/ تفاوت رادیوی تصویری با تلویزیون

«حمیدرضا غیاثوند» مدیرکل بهره‌برداری فنی صدا درباره طرح تصویری شدن شبکه‌های رادیویی گفت: چندین ماهه که ایده تصویری کردن شبکه‌های رادیویی را مورد بررسی قرار دادیم و روی آن کار کردیم و به لطف خداوند در حال حاضر این طرح در مراحل مقدماتی و آزمایشی موفق بوده است.

وی درباره اینکه کدام شبکه‌ها و با چه اولویتی تصویری خواهند شد؟ اظهارداشت: در حال حاضر شبکه های رادیویی ایران و آوا مراحل ابتدایی تصویری شدن را سپری می‌کنند و به زودی شبکه قرآن نیز تصویری خواهد شد و فعلا در حال سپری کردن مقدمات اولیه است. شبکه‌ها با توجه به اولویت‌هایی که در نظر گرفته می‌شوند، مراحل تصویری شدن را سپری می‌کند.

غیاثوند در توضیح چگونگی تصویری شدن شبکه‌های رادیویی توضیح داد در حال حاضر شبکه‌های رادیویی روی گیرنده‌های دیجیتال با تصویر سیاه تلویزیون همراه است که شاید خیلی مورد پسند مخاطب نباشد. اما با تصویری کردن شبکه‌های رادیویی روی دستگاه‌های دیجیتال جذابیت بیشتری هم برای مخاطبان ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت شبکه‌های رادیویی تصویری با شبکه‌های تلویزیونی در چیست و راه‌اندازی رادیوهای تصویری این شائبه را ایجاد می‌کند که رادیو هم همان کارکرد تلویزیون را پیدا می‌کند، عنوان داشت: در شبکه‌های رادیویی تصویری معمولا از تصاویری استفاده می‌شود که غیر متحرک هستند و در حقیقت از تصاویر، اسلاید و کپشن متناسب با برنامه‌های رادیویی استفاده می‌شود.

وی افزود: ما با تصویری کردن شبکه‌های رادیویی هدفمان این نیست که به سمت تلویزیونی شدن برویم و هویت رادیو را حفظ می‌کنیم. همان‌طور که گفتم در شبکه‌های رادیویی تصویری از اسلاید، عکس و متن استفاده می‌کنیم و از ویدئو استفاده‌ای نمی‌شود. در حقیقت شنونده در برنامه‌های رادیویی ذهنیتی از گوینده و فضای برنامه رادیویی دارد که ما آن ذهنیت را حفظ می‌کنیم و در حقیقت همان ذهنیت شنونده باقی خواهد ماند.

وی همچنین درباره پهنا ی باند لازم جهت تصویری کردن رادیوها نیز گفت: ما با استفاده از ظرفیت کارشناسان داخلی خود از پهنای باند بسیار محدودی استفاده کرده‌ایم و می‌توان گفت که تصویری کردن رادیو با این حجم از پهنای باند برای اولین بار در دنیا صورت گرفته است.

غیاثوند در پاسخ به این سوال که به نظر شما تصویری کردن رادیو می‌تواند مخاطبان از دست رفته آن را برگرداند؟ تصریح کرد: به نظر من تصویری کردن رادیو رشد چشمگیری در میزان مخاطبان آن خواهد داشت چون امروزه تلویزیون و گیرنده‌های دیجیتال در همه خانه‌ها و محل کار هستند و با اضافه شدن تصویر قطعا و به طور طبیعی مخاطبان بسیاری از آن استفاده می‌کنند.

وی در پایان درباره زمان افتتاح رسمی رادیوهای تصویری گفت: در حال حاضر این شبکه‌های رادیویی درمنطقه محدودی به صورت آزمایشی تست می‌شوند و پس از موفق بودن تستها بزودی مخاطبین محترم قادر به دریافت رادیو تصویری شبکه های ذکر شده خواهند بود

 

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.