Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 1147
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 28 آذر 1394 - 7:57 |

گفتگوی جنجالی رضا رشیدپور با شهرام جزایری و کشمکش های این مصاحبه

گفتگوی جنجالی رضا رشیدپور با شهرام جزایری و کشمکش های این مصاحبه
رضا رشید پور در چهاردمین برنامه دید در شب میزبان شهرام جزایری بود که از او به  عنوان پدیده شهرام جزایری یاد کرد.
از حواشی جالب برنامه این بود که جزایری بارها رسانه ها و شخص رشید پور را به بی سوادی و بی اطلاعاتی در حوزه اقتصادی محکوم کرد که صرفا برای کشور حاشیه سازی می کنند و بارها در خلال صحبت هایش این را متذکر شد.
آقای جزایریزمانی شما در نوک انتقادات بودید و از شما با عنوان های مفسد اقتصادی ، دزد ، اختلال گر و یا غیره در روزنامه ها و رسانه های یاد می شد؟ 
البته باید اصلاح کنم در قانون اختلال نداریم ، اختلاس یا اخلال در امور اقتصادی جرم شناخته می شود. من سیزده سال در زندان بودم اما من از شما خواهش می کنم خیلی به عقب بر نگردید! من بعد از گذراندن دوران سخت به اینجا دعوت شده ام که حرف های جدید بزنیم اما در مورد سوال شما باید بگویم ، دیوان عالی کشور در حکم خود در مورد بنده بیان کردند که  من هیچ یک از اموال دولتی و غیر دولتی را ضایع نکردم تمام تسهیلات دریافتی بر گشت داده شده و هیچ بدهی به سیستم بانکی ندارم و حکم خوش حسابی بنده طبق حکم دیوان در رسانه ها موجود است.لذا بیان کلمه مفسد یا دزد در برابر اسمم را تحمل می کنم همان طور که تحمل کردم و خواهم کرد.
در جایی خواندم که گفته بودید اگر به سیزده سال قبل برگردم می گویم مرا اعدام کنید به زندان نمی روم؟ 
به هر حال در بحث اینکه مرا چه کار کنید من تصمیم گیرنده نیستم، من بعد از سیزده سال البته داشتم آن روزها را تفسیر می کردم، در اسلام هم برای مجازات بیش از یک سال در زندان بحث است و دین ما تبعید اعدام و مجازات های این چنینی را جایگزین می کند، ولی برای فردی که قرار است سیزده سال زندان تحمل کند دعا می کنم تا اعدامش کنند.
زمانی در رسانه ها گفته می شد که شهرام جزایری در خارج از کشور مشغول زندگی است و در داخل می گویند او در زندان است؟ 
من از این موضوع  در سطح رسانه ها گلایه کردم، جدا از افکاری که در جامعه بود،  یک مقام قضایی به وکیل من گفته بود که شهرام پنج شش سال اول در زندان نبود!  اما مدتی که روی پرونده من تحقیق می کردند من در سلول انفرادی بودم و اجازه ملاقات نداشتم و در شرایط بسیار سخت و بدی بودم.
شاید همین موضوع که کسی شما را در زندان نمی دید و شما سرشناس شده بودید این موضوع بیشتر بیان می شد؟ 
اساسا پرونده ها خاص و ویژه دو یا سه سال این شرایط را دارند و کسی نمی تواند متهم را ببیند.
شما تمام سیزده سال را زندان بودید؟ 
شش سال اول دوران حبس را حدود نود و یک روز مرخصی داشتم از سال هشتاد و پنج تا نود و سه که از زندان خارج شدم به هیچ عنوان به من مرخصی ندادند و از زندان خارج نشدم.
شما که می دانستید حکم سنگینی در انتظارتان خواهد بود و در حال حاضر خیلی با هیجان در مورد حکمتان صحبت می کنید، چرا فرار کردید؟ 
بحث گناهکار یا متهم کردن فردی که برایش پرونده قضایی درست می شود خارج از احکام است ، من در مورد پرونده اخلال در نظام کشور که یک پرونده سنگینی در نظام است از دیوان عالی کشور حکم برائت گرفتم ولی در واقع به واسطه بازی های رسانه ای سیزده سال در خدمت اسلام  و مسلمین حبس کشیدیم.
بالاخره این حکم بوده و در یک سیستم قانونی وقتی محکوم می شوید باید حکم را بگذرانید اما سوال من این بود که دلیل فرارتان چه بود؟ 
الزامی ندارد در این مورد صحبت کنم .
در رسانه های دیگر هم به این سوال پاسخ ندادید، در پشت این سکوت معنایی  وجود دارد یا یاد آوری خاطرات آزارتان می دهد؟ 
نه من ضرورتی نمی بینم به این موضوع بپردازم شرط اول پرداختن به یک موضوع ضرورت است که من دلیل برای توضیح نمی بینم.
شهرام جزایری به چه صورت در سن بیست و چهار یا پنج سالگی کارت تردد در صحنه علنی مجلس را داشت؟  
من در آن مقطع به دلیل ویژگی های خاصی که داشتم از من دعوت شد که در کمیسیون اقتصادی به عنوان مشاور فنی به مجلس کمک کنم ، البته از زمانی که من کارت ورود به پارلمان را داشتم بیش از ده پانزده بار به آنجا نرفتم اما صدای آن همه جا پیچید!
شما چه کمکی می توانستید به کمیسیون اقتصادی بکنید که بقیه نماینده ها نمی توانستند؟ 
من صاحب فکر و اندیشه در حوزه اقتصاد و صادرات بودم و ویژگی های خاصش را باید از صادر کنندگان کارت پرسید .
یعنی شما را دعوت کرده بودند یا با روابط وارد شدید؟  
خیر مرا دعوت کرده بودند همین.
عجیب نیست که از یک جوانی که در حال تحصیل در رشته دندانپزشکی است در حوزه اقتصاد مشاوره دهد؟ 
این موضوع خیلی نرمال نیست اما در دنیا ادم هایی که به مجموعه ها کمک می کنند کسانی هستند که پله های ترقی را زودتر از سایرین طی می کنند در ان زمان بیش ار پنجاه شرکت مدیریت کرده بودم بیش از هشتاد کشور سفر کرده بودم و در کارم دید و تجربه خوبی داشتم.
شما به کویت چه چیزی صادر می کردید؟ 
از استان همدان سیر صادر می کردم و از استان کرمان خرما !
آدم های موفق در حوزه اقتصاد در زمان کودکی کارهایی عجیبی می کردند شما هم از این کارها داشتید؟ 
یکی از کارهای من در دوران بچگی بستنی فروشی بود که این کار عجیب نیست اما من به دوران بستنی فروشی و باقلوا فروشی با افتخار یاد می کردم .
اگر انقدر موفق بودید چرا محکوم شدید؟ 
شما صالح نیستید از کسی که سال ها در کشور به عنوان صادر کننده کار کرده و از بالاترین مرجع غذایی کشور ارز تشویقی گرفته ! و حکم خوش حسابی گرفته، این سوال را بکنید.شما اگر مشکلی دارید بروید آن مرجع را زیر سوال ببرید. عملکرد شرکت های من در مراجع قضاییه به دقیق ترین شکل بررسی شده است.
یعنی شما برای کشور ارز آفرینی کرده اید؟ 
بله .
شما به من به عنوان یک آدم بی سواد و نادان بگویید، چرا هر کسی که مورد اتهام قرار می گیرد همان طور که این روزها در دادگاه ب ز می بینیم سریع پناه می برد به ارز آوری؟ 
ما پناه می بریم به قانون من همین جا عرض می کنم شما متهم به افترا به( ب ز)هستید، هنوز حکمی برای او اعلام نشده و صرفا او یک متهم است . چرا شما برای مطالبتا به قانون پناه نمی برید ! در همه جای دنیا قانون حکم می کند شکر خدا نیم قرن از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی گذشته و  قانون حکم فرماست.اصل بر برائت است قانون در حفظ حقوق شهروندی می گوید که باید حقوق یک متهم هم حفظ شود! شما رسانه ای ها یاد گرفته اید قبل از صدور حکم حاشیه به وجود آورید و دادگاه ها را تحت تاثیر قرار دهید تا سیر صعودی حکم مخدوش شود ، من در مورد پرونده خودم شهادت می دهم دیوان عالی حکم مستقلی داد هر چند حکم صادر شده تحت تاثیر رسانه ها قرار داشت. رسانه ها به جایی صبوری تا اعلام حکم نهایی برای خود فتوا صادر می کنند طبق قانون اصل بر برائت متهم است و تا هیچ حکمی صادر نشده نباید گزارشی از دادگاه بیرون درز کند ، خدا رو شکر در مورد این فرد از لفظ ب- ز استفاده می کند در مورد بنده که کامل اسمم می آمد و من به جرم افترایی که در آن دوره به من زده شد حق شکایت دارم.
شبکه بانکی کشور به یک سری از تجار و شرکت ها بر اساس قانون که بانک ها امین مردم هستند و باید پول مردم را در بخش های مختلف هزینه کنند و وام بدهند و در آمد کسب کنند و از محل این در آمد تسهیلات ارزان قیمت مثل وام ازدواج و قرض الحسنه پرداخت کنند، لذا بانک ها به افرادی که در زمان مناسب تسهیلاتی که گرفته اند را برگردانند و خوش حساب باشند به قول معروف خود را حلوا حلوا می کنند.
چه طور به یک جوان بیست و چهار پنج سال مبالغ هنگفت وام تعلق می گیرد در حالی که جوانان ما برای یک وام ازدواج سه میلیونی باید کلی بدوند؟ 
این دیگر چشم بصیرت می خواهد که شما ندارید، بانک ها افراد را اعتبار سنجی می کنند و این موضوع چون در تخصص شما نیست اجازه دهید که در حوزه فنی خود اظهار نظر کنید.منابع مالی بانک های برای پرداخت تسهیلات به بنگاههای اقتصادی در صورت احراز شرایط و خوش حسابی متفاوت است و وام های ارزان قیمت مثل وام ازدواج چون برای بانک ها هزینه بر است از سود این گونه تسهیلات که به بنگاههای اقتصادی پرداخت می شود به مردم داده می شود.
پس چرا شما به جای اینکه از یک بانک از میدان ونک این وام را بگیرید از بانکی در دوبی پول گرفتید؟ 
با یک برگه صندوق ضمانت نامه صادرات ایران میلیون ها دلار ارز از محل ارزی امارات به داخل کشور وارد کردم.
بعد از این سوال گفت و گو بین رضا رشید پور و شهرام جزایری بالا گرفت که جزایری خطاب به رشید پور گفت شما دستگاه قضایی که حکم برائت من را صادر کرده را قبول نداری که رشیدپور خیلی محکم گفت: من غلط بکنم !
شهرام جزایری بعد از این کش مکش خطاب به رشید پور گفت چون شما و تخصص صحبت در مورد اقتصاد را ندارید بگذارید من از جانب شما طرح موضوع کنم، دغدغه کشور در حال حاضر تامین منابع مالی بنگاهها است سیصد هزار میلیارد تومان پول سرمایه سرگردان در دست مردم است که در بازار طلا و دلار و سفت بازی راکت شده است به دلیل اینکه دولت نتوانسته مردم را برای هزینه این گونه پول ها قانع و توجیه کند، چه کاری می توان کرد که این پول از قلک ها به سمت تولید یا همان بنگاههای زود بازده بیاید .
من در جلسه ای که چند روز پیش با چند تن از وزرای عزیز داشتم می خواستم بدانم اصلا این ها می دانند که نیاز های یک بنگاه خصوصی چیست؟آیا با ساز و کار این شرکت ها آشنا هستند ؟ آیا شما به عنوان حاکمیت به آن بنگاههایی که دانش لازم را در کار ندارند کمک می کنید؟
شما چه کسی هستید که پنج وزیر را دعوت می کنید؟ من می گویم شما بیشتر از نبوغ در گیر غرور هستید؟ 
من تحمل می کنم، شما ده پانزده سال دیگر می بینید که کارهای من از روی نبوغ بوده یا زد و بند من سکوت می کنم و تحمل می کنم من تنها مدیر در دنیا هستم که دیوان عالی اداری کشور رای به خوش حسابی بنده داد من روی این موضوع تحقیق کردم. من به عنوان یک شهروند و با حکم خوش حسابی که داشتم پنج وزیر را دعوت کردم و به عنوان فردی که حکم خوش حسابی دارد پنج وزیر اقتصادی دولت را به خوش حسابی دعوت می کنم آن ها وقتی بنگاههای اقتصادی را درک نمی کنند نمی توانند کمک کنند برای ایجاد شغل و تولید باید به بنگاههای اقتصادی توجه شود !این مشکل بیکاری جوانان را چه کسی میخواهد حل کند؟
در اینجای برنامه جزایری خطاب به رشید پور گفت: چرا شما استرس دارید احساس می کنم سوالهایی در ذهنتان دارید که می ترسید بپرسید! شما من را یک آدم دزد و مفسد می دانید، من یک آدم مفسد و دزدی هستم که سیزده سال در زندان بودم هیچ فردی نیامد بگوید که از من پول طلب دارد و من به او بدهکارم نه تنها فرد بلکه هیچ شبکه بانکی هم هیچ ادعایی نکرد و جالب اینجاست که دیوان عالی اداری کشور حکم خوش حسابی به من داد.من اصلا یک شاکی نداشتم شما یک بقالی را تعطیل کنید بعد از ده روز چندین شاکی پیدا می کند ، در واقع من مظلوم واقع شدم. رسانه ها جو کشور را ملتهب می کنند برای کشور موضوع ایجاد می کنند یک چیز کوچک را با اهداف خاص بزرگ می کنند.
آیا رسانه ها گفتند شما پنج وزیر را به مناظره دعوت کنید؟ 
مجبور شدم ، دو تا از خبرنگاران دو ماه وقت مرا گرفتند و مجبور شدم  به انجام این کار
در مورد آن پولهایی که صدایش در مناظره های ریاست جمهوری در آمد توضیح دهید؟ 
من تعجب می کنم و نمی دانم چه بگویم ، همه این موارد در  آن پرونده حساس توسط دستگاه قضایی مورد به مورد برسی شده است ، آن فرد عزیزی که من برایش نوشتم اگر رای نیاوردید برای وصول مطالبات از شما استفاده خواهم کرد ، ایشان با هدفشان وسیله را توجیه کرد ، قوه قضاییه بررسی کرده که کمکی که من برای یک جریان خاص انجام دادم با چه نیتی بوده و حکم آن نیز هست.
من سیزده سال در گرفتاری و دوری از جامعه بودم یک آسیب های جدی در زمان دوری سرپرست خانواده زندانی هست و یک نیازهای معنوی خانواده من و سایرین کشیده اند الان فصل این است که یکی دو سال به خانواده ام رسیدگی کنم.
بازداشتگاه اوین: بیت الاحزان
 بیل گیتس: حاضرم با این استاد بزرگ مناظره کنم
الیاس محمودی : برایشان متاسفم
بابک زنجانی:  متهم با اتهامات کلان اقتصادی
حسن روحانی : کلید ساز باتدبیر

رضا رشید پور

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.