Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 1185
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 14 دی 1394 - 22:07 |

آغاز سفر «اینانلو» در کائنات/ «اینانلو» در جوار پدر و مادر آرام گرفت

آغاز سفر «اینانلو» در کائنات/ «اینانلو» در جوار پدر و مادر آرام گرفت

پیکر زنده یاد محمد علی اینانلو  دوشنبه ۱۴ دی ماه از مقابل مسجد بلال سازمان صدا و سیما تشییع شد.

محمد علی اینانلو
در این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، افراد و هنرمندان بسیاری نظیر داوود نعمتی انارکی مدیر روابط عمومی کل سازمان صداوسیما، عادل فردوسی‌پور، رضا پورحسین قائم مقام معاونت سیما، محمدعلی سجادی، جهانگیر کوثری، علی اکبر عبدالرشیدی، مهرعلیزاده رئیس سابق سازمان تربیت بدنی، نیما کرمی و …حضور داشتند.
ابتدا قرار بود پیکر این هنرمند پیشکسوت در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شود اما با رؤیت وصیت‌نامه وی، پیکر اینانلو در جوار مزار پدر و مادرش واقع در محله عصمت آباد در حواشی بوئین زهرا به خاک سپرده خواهد شد.

در این مراسم که با یک ساعت و نیم تأخیر انجام شد، در ابتدای این مراسم و پس از پخش آیاتی چند از قرآن کریم، مسعود اسکویی درباره محمدعلی اینانلو گفت: به‌عنوان دوست چندین‌ساله محمد، با شما صحبت می‌کنم. طبق وصیتی که محمد برای فرزندانش باقی گذاشته، قرار است تا پیکر او در عصمت‌آباد بوئین‌زهرا و در جوار پدر و مادرش به خاک سپرده شود.

شکرالله اینانلو، برادر مرحوم اینانلو نیز عنوان داشت: اینانلو به اغلب مکان‌های گردشگری سفر کرده بود و فکر می‌کنم، همه ما الان این حس را داریم که او سفر جدیدی به کائنات را آغاز کرده است و در پی تجربه جدیدی است. از همین جا به البرز و آرش پسران اینانلو قول می‌دهم که پدرتان همه آنچه در توان داشت را به کار گرفت تا بهترین مستندها را برای مردم ضبط کند.
وی درمورد محل دفن اینانلو اظهار داشت: ما عشایری‌ها نمی‌توانیم در فضاهای بسته قرار بگیریم. چندی پیش به همراه محمدعلی بر سر مزار پدر و مادرم رفته بودیم و همان‌جا هر دویمان خانه ابدی خود را انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: لازم است همین‌جا از مسئولان قطعه هنرمندان و نام‌آوران تشکری داشته باشم که لطف کردند و خانه ابدی را برای اینانلو در نظر گرفته بودند، اما از آنجایی که ما باید در فضاهای آزاد دفن شویم و طبق وصیت مرحوم نتوانستیم پیکر او را در قطعه هنرمندان به خاک بسپاریم. اینانلو تمام عمرش را در خدمت مردم فعالیت کرد و خوشحالم که مردم نیز برای او سنگ تمام گذاشتند.

در ادامه مراسم البرز اینانلو با قرار گرفتن پشت میکروفن از حضار تشکری ویژه کرد.

جهانگیر کوثری نیز درباره اینانلو گفت: خوشحالم همان‌طور که محمد در زمان حیاتش به خاطر مردم کار می‌کرد، مردم هم او را امروز تنها نگذاشتند. اینانلو در طبیعت و محیط زیست یک استثنا بود. صراحت وی موضوعی بود که بسیاری از افراد را ناراحت می‌کرد.

وی ادامه داد: سال ۵۴ با هم همکار بودیم و بعد از آن در برنامه ورزش دو، ایشان ابتکار و خلاقیت‌هایی را در عرصه‌ فعالیت‌های تصویری از خود نشان دادند.

کوثری در ادامه بیان داشت: به عقیده من اینانلو یک استثنا بود؛ چراکه هم خودش اجرا می‌کرد، هم می‌نوشت و هم هزینه تهیه مستندهایش را از هیچ ارگانی نمی‌گرفت و تمام آنها را با هزینه شخصی‌اش تهیه می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به همکاری‌اش با مرحوم اینانلو گفت: ۴۳ سال با ایشان کار کردم و در این سال‌ها بسیار از ایشان یاد گرفتم. او هیچ وقت در ارگان‌های دولتی فعالیت نکرد تا از هزینه شخصی‌اش برای مردم کشورش فعالیت کند و همیشه بابت صراحت کلام و قلمش از او دلخور بودند.

در ادامه این مراسم نوایی رئیس موزه تربیت نیز درباره مرحوم اینانلو گفت: به عقیده من ایشان چند نفر بود در کالبد یک نفر و معتقدم افرادی که در طبیعت و در شرایطی خاص در کنار او حضور داشتند، کاملاً متوجه کلام من می‌شوند.

وی با اشاره به لفظی که اینانلو را در طبیعت صدا می‌زدند، گفت: ما در طبیعت ایشان را با نام خان صدا می‌کردیم.

به گزارش فارس، پیکر مرحوم اینانلو بعد از خواندن نماز میت، به سمت بوئین‌زهرا تشییع شد.

مراسم ختم مرحوم اینانلو چهارشنبه در مراسم بلال صدا و سیما برگزار خواهد شد.

 

محمد علی اینانلو

مرحوم اینانلو اما از چند روز پیش دوباره در بیمارستان بستری شد و صبح روز شنبه ۱۲ دی ماه دار فانی را وداع گفت.
زنده یاد «اینانلو» دارای سابقه ۴۰ سال طبیعت‌گردی در ایران بود و آموخته‌های خود را به صورت نوشته و فیلم درآورده است. همچنین، او از مبتکران کلاس‌های آموزش اکوتوریسم در ایران بود.
او دارای مدرک کارشناسی در رشته ادبیات است و در زمینهٔ کار در رسانه‌های مکتوب و تصویری ایران سوابق متعددی داشت.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.