Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 5352
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 28 بهمن 1396 - 11:28 |

آموزش مجری ویژه بحران در رادیو و تلویزیون بسیار تاثیرگذار است

آموزش مجری ویژه بحران در رادیو و تلویزیون بسیار تاثیرگذار است

در نشست مدیریت بحران و حوادث طبیعی ضمن اشاره به رادیو به عنوان رسانه بحران، به اهمیت آموزش مجری بحران در رادیو و تلویزیون تاکید شد.

مجری بحران-رادنیا-رادیو-مرکز مطالعات رسانه ها-هنرصدا

نشست مدیریت بحران و حوادث طبیعی چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با حضور احسان محمدی – روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای، رامین رادنیا – مدیر روابط عمومی و بین‌الملل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مهرداد خدیر – عضو شورای سردبیری سایت عصر ایران و همچنین گیتا علی‌آبادی – رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

در این نشست رادنیا درباره نقش رسانه‌ها و واکنش رسانه‌های محلی در مواقع بحران اظهار کرد: در بحث رسانه و بحران، از رادیو همواره به عنوان رسانه بحران نام برده شده است؛ به واسطه اینکه گیرنده‌ای است که امکان دسترسی عموم به آن راحت است؛ به واسطه اینکه با یک باطری کار می‌کند.
زمانی که امکان گرفتن اطلاعات از تلویزیون و رسانه‌های دیگر نیست، رادیو باید این آمادگی را داشته باشد که برای هر شرایط بحرانی چگونه اخبار را دریافت و اطلاع‌رسانی کند؛ به عنوان مثال رادیو تهران در دوره‌ای برنامه‌هایی را با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تولید و پخش می‌کرد. در یک رادیوی محلی به هنگام آتش‌سوزی در آمریکا مجری به اشتباه راه خروج را در رادیو اعلام کرد و مردم در حلقه آتش قرار گرفتند و این اتفاق از همان موقع مورد توجه قرار گرفت که اطلاع رسانی و هشدار دقیق و درست از رادیو صورت بگیرد.

او اشاره کرد: در زلزله تهران صداوسیما در یک سری از توصیه‌ها و هشدارها خوب عمل نکرد و مردم بیشتر به جای رفتن به جاهای امن ترسیدند، سوار ماشین شدند و مسیرها را بستند. این هشدارها و اطلاع‌رسانی‌ها اشتباه است. آموزش مجری بحران در رسانه‌ای مثل رادیو و تلویزیون بسیار تاثیرگذار است.

در بحران به رادیو محلی نیاز داریم

خدیر نیز با بیان اینکه ما در زمان وقوع بحران نیاز به رادیوهای محلی داریم، مطرح کرد: کار رسانه فقط انتقال پیام نیست. جامعه ما در وضعیت ناتوانی است و به این ناتوانی و لوس‌بازی رسانه‌ها هم دامن می‌زنند. شما اگر فیلم «بمب» را دیده باشید متوجه می‌شوید که مردم در دهه  ۶۰ با وجود بحران‌های کوچک و بزرگ  چگونه زندگی می‌کردند اما ما امروزه نمی‌توانیم با این وقایع طبیعی مثل سیل و زلزله کنار بیاییم و مقابله کنیم. چرا، چون ناتوان شده‌ایم. کشوری که در آن صد سال پیش ستارخان انقلاب مشروطه را نجات می‌داد، در حال حاضر به خاطر زلزله از تهران آدم به شهرستان می‌فرستد. ما باید به رسانه‌های محلی اعتماد و توجه کنیم. متاسفانه صداوسیمای ما روحیه کارمندی دارد و در زمینه وقوع حوادث همه اطلاعات را باید هماهنگ کنند و در این زمینه انتقال اطلاعات به سختی صورت می‌گیرد.

او گفت:‌ زمانی رادیو دریا و رادیو کیش شنونده‌های زیادی داشت. وقتی در صداوسیما به عنوان یک رسانه ۴۰ هزار آدم می‌ریزد ناکارآمد می‌شود. تمام کاستی‌های ما اول به آموزش و پرورش و بعد به صداوسیما برمی‌گردد. ما منابع محدود داریم که اولویت‌بندی نمی‌شود. ما ۳۱ استان داریم و اگر رادیوهای محلی در این استان‌ها فعال باشند و همان رسانه‌های محلی اطلاع‌رسانی کنند شرایط بهتر خواهد بود. در حال حاضر تلگرام به عنوان مهم‌ترین رسانه تلقی می‌شود و زمانی که قطع می‌شود همه مستأصل می‌شوند. این کاستی به خاطر ضعف رسانه‌های رسمی و ضعف صداوسیما است.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.