Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 13120
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو قرآن تاریخ انتشار : 17 شهریور 1398 - 14:29 |

از آیات قرآنی در کربلا تا بررسی سهم قرآن در هیئت های حسینی (ع)

از آیات قرآنی در کربلا تا بررسی سهم قرآن در هیئت های حسینی (ع)

هر ساله با آغاز موسم ماه محرم، ایام عزاداری خاندان نبی مکرم اسلام و یاران با وفایشان، شبکه های مختلف رادیویی با تولید و پخش برنامه های گسترده و متنوع، به تبیین ابعاد و دستاوردهای بزرگ نهضت حسینی (ع) می پردازند.

روابط عمومی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران نیز با معرفی برنامه های شاخص شبکه های رادیویی در حوزه قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مخاطبان خود را بیشتر با مکتب عاشورایی آشنا و این رخداد عظیم اسلامی را تبیین می کند.
“شمع روشن” و “قرآن کربلا” از برنامه های شاخص ماه محرم رادیو قرآن هستند که در این ایام به روی آنتن می رود. بررسی سیره و سبک زندگی امام حسین (ع)، نقش امام حسین(ع) در حفظ شریعت، امربه معروف و نهی از منکر درس کلیدی واقعه عاشورا، آموزه های صحیفه سجادیه در زندگی امروز و موارد متعدد دیگر از موضوعات مطرح شده در برنامه های رادیو قرآن است.
درس هایی از عاشورا و فرهنگ غنی قرآنی
دکتر ایزدی مدیر شبکه رادیویی قرآن گفت: رادیو قرآن با ساخت برنامه هایی همچون شمع روشن، قرآن کربلا، قرآن و زندگی، حماسه جاودانه و یلدای عاشورا و پخش برجسته ترین مداحی و مراثی تلاش می کند تا آمیزه ای از درس های عاشورا و فرهنگ غنی و ناب قرآن کریم را ترویج دهد. امید است شنوندگان رادیو قرآن در سایه همراهی با برنامه های ویژه این شبکه در ایام و لیالی ماه محرم، با مبانی محکم و متغن برگرفته از معارف قرآن کریم در جریان نهضت اباعبدالله حسین(ع) قرار گرفته و آشنا شوند.
“شمع روشن” ؛ بررسی آیات استشهادی تا مداحی و مرثیه خوانی
حسینی مدیر پخش شبکه رادیویی قرآن درخصوص برنامه شمع روشن خاطر نشان کرد: هدف اصلی برنامه، گزارش و اطلاع رسانی از هیئات مذهبی تهران و کل کشور است. در این برنامه تلاش شده است که به بررسی سهم و جایگاه کلام الله مجید در هیئات مذهبی در قالب تلاوت قرآن ، سخنرانی قرآنی توسط خطیب ، روحانیون و مواردی از این دست پرداخته شود. همچنین گفتگو با مسئولان هیئات مذهبی که تقریبا به پنچ هیئت در هر برنامه می رسد نیز از دیگر بخش های این برنامه است .کارشناس مذهبی شمع روشن حجت الاسلام و المسلمین زهیر اسلامی که به صورت تولیدی مطالبی پیرامون موضوع برنامه ارایه می کند.
فاطمه رحمانی تهیه کننده برنامه “شمع روشن” ضمن اشاره به پخش مرثیه و مداحی هیئات عزاداری در ماه محرم و همراهی با شنوندگان رادیو قرآن افزود: این برنامه با هدف ایجاد یک هیئت در رادیو قرآن؛ ویژه ی مخاطبانی که به هر دلیل از حضور در مکان های عزاداری معذور هستند، تهیه و پخش می شود.پخش فرازهایی از آیات قرآن، بررسی آیات مورد استشهاد شهدای کربلا و اصحاب امام حسین(ع)، بررسی آیات پیام آوران کربلا ، کلام بزرگان، مداحی و مرثیه سرایی، مقتل خوانی، معرفی آثار هنرمندان درباره قیام عاشورا، معرفی مراکز عزاداری از جمله آیتم های این برنامه است
خاطرنشان می شود این برنامه به همت پخش رادیو قرآن، تهیه کنندگی فاطمه رحمانی ، گویندگی علی جباری کیان، هماهنگی وحید شاکری و نویسندگی آمنه نیک صفات تا ۱۲ محرم الحرام، ساعت ۲۱:۰۰ الی ۲۳ به سمع شنوندگان می رسد.
آموزش سبک زندگی حسینی در برنامه “قرآن کربلا”
علیرضا فتحی پور مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن در خصوص قرآن کربلا گفت: در برنامه
“قرآن کربلا” تلاش شده است سبک زندگی متاثر از حیات امام حسین (ع) بررسی شود.به عنوان نمونه در تکایا و هیئت های مذهبی مواردی همچون وفای به عهد، پرداختن به موضوع معیشت در قالب نذری، توجه به درس گرفتن از تاریخ و استفاده از تخصص افراد در هیئات مذهبی اشاره شده است.
سمیه خراج تهیه کننده برنامه قرآن کربلا با اشاره به اینکه آموزش سبک زندگی حسینی در این برنامه مد نظر قرار گرفته است افزود : بیان خطبه های امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا و آموزش سبک زندگی ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع) در راستای بهبود کیفیت رفتاری در زندگی اجتماعی و روزمره از مهمترین بخش های این ویژه برنامه است. دلایل عدم حمایت مردم کوفه از امام حسین(ع) ، توجه مردم به امام زمان(عج) و ولایت فقیه، گزارش مردمی، گفت و گو با قاریان ممتاز و بین المللی، معرفی کتاب به کارشناسی دکتر طیبی و روایت خوانی با صدای فریال ترکاشوند هم از دیگر بخش های این ویژه برنامه می باشد.
گفتنی است “قرآن کربلا” به همت گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، به تهیه‌کنندگی سمیه خراج، گویندگی یاسر دعاگو و کارشناسی حجت‌الاسلام طاهر رضی تا ۲۱ شهریور به صورت زنده از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱ پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.