Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 13135
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو اقتصاد تاریخ انتشار : 18 شهریور 1398 - 11:55 |

از برپایی هیات مذهبی توسط فعالان اقتصادی تا شبهات نذری در رادیو اقتصاد

از برپایی هیات مذهبی توسط فعالان اقتصادی تا شبهات نذری در رادیو اقتصاد

هر ساله با آغاز موسم ماه محرم،ایام عزاداری خاندان نبی مکرم اسلام و یاران با وفایشان،شبکه های مختلف رادیویی با تولید و پخش برنامه های گسترده و متنوع،به تبیین ابعاد و دستاوردها ی بزرگ نهضت حسینی (ع) می پردازند.

روابط عمومی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران نیز با معرفی برنامه های شاخص شبکه های رادیویی در حوزه قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مخاطبان خود را بیشتر با مکتب عاشورایی آشنا و این رخداد عظیم اسلامی را تبیین می کند.
برنامه های شاخص رادیو اقتصاد ” چای نذری” و از “برکت حسین” است که در دهه اول محرم به روی آنتن رفته است. بررسی سیره اقتصادی امام حسین(ع)، نقش امر به معروف و نهی از منکر در ایشان و اهداف و انگیزه ها از برپایی قیام مهمترین موضوعات برنامه های رادیو اقتصاد در ماه محرم است.
تاثیرات فرهنگ عاشورا را جدی بگیرید
دکتر محمد رضا مهدیار اسماعیلی مدیر شبکه رادیویی اقتصاد در خصوص اشاعه فرهنگ عاشورا گفت: در ویژه برنامه های امسال رادیو اقتصاد با رویکرد فرهنگ سازی و اطلاع رسانی سعی شده با خلاقیت و نوآوری، ناگفته های ابعاد فرهنگ نذر و اطعام را در جامعه و مخاطبان ارائه نماییم .
وی افزود: در این برنامه با بهره مندی از تحلیل های کارشناسان اقتصادی برای اولین بار برکات توزیع ، درآمد ، مصرف نذری و نقش این فرهنگ معنوی در چرخه رونق تولید – صرفه جویی اقتصادی در سطح کلان جامعه و نیز مدیریت توزیع اطلاع رسانی می شود.
وی مهمترین هدف این برنامه را اشاعه فرهنگ انفاق عاشورایی و بذل جان به عنوان بالاترین دارایی هر فرد در بین مردم و الگو سازی این فرهنگ در رفتارهای مردم در تمام ایام سال دانست
“چای نذری” و شبهات نذری
حمید‌رضا ولیان مدیر گروه اقتصاد و جامعه رادیو اقتصاد با اشاره به موضوع خلاق و نو آورانه برنامه “چای نذری” گفت: شبکه رادیویی اقتصاد در دهه اول ماه محرم برنامه های متنوعی را برای هموطنان تدارک دیده است. بر این اساس “چای نذری” برنامه ای است که در دهه اول محرم و هر روز از ساعت ۹ صبح به روی آنتن می رود .
در این برنامه سعی شده است که هم راستا با رویکردهای شبکه و با استفاده از کارشناسان مذهبی و اقتصادی به بررسی احکام نذر و آثار و برکات اقتصادی آن در فضای کشور اشاره شود. موضوعات مطرح شده در برنامه
“چای نذری” برای اولین بار و به شکلی کاملا خلاقانه به تصویر کشیده شده است و هموطنان می توانند موارد دیگری همچون شبهات مطرح پیرامون نذر، مداحی و مرثیه سرایی امام حسین (ع) را نیز در این برنامه بشنوند.همچنین روزهای ۱۶ و ۱۷ شهریور “چای نذری” به صورت مستقیم از رادیو اقتصاد پخش می شود.
گفتنی است فرزانه صادقیان تهیه کننده و نویسنده ، شیما شکوه گزارشگر،حجج السلام رنجبران و مشایخی کارشناسان مذهبی ، گویندگی حمید عبیری، شاه ویسی ، عامریان و ایزد خواه نیز کارشناسان اقتصادی برنامه ” چای نذری ” هستند .
بررسی پیشینه نذر در «چای نذری»
فرزانه صادقیان تهیه کننده برنامه” چای نذری” با بیان اینکه هدف اصلی این برنامه انعکاس و ترویج فرهنگ نذری و تاثیر آن بر رونق تولید است گفت: منظور از نذورات صرفا توزیع غذا در بین مردم و نیازمندان نیست بلکه بسیاری از نذورات در قالب کمک های نقدی مردمی ، تهیه می شد.همچنین توزیع اقلام مایحتاج نیازمندان و اقدامات مشاتبه می تواند چرخ تولید داخل را بیش از پیش به حرکت درآورد . چای نذری تنها برنامه رسانه ملی است که نگاه اقتصادی به مبحث نذری دارد
وی افزود: در “ایستگاه مردم” به انعکاس تجربیات مردم در توزیع نذر و تاثیرات مادی و معنوی این اقدامات بر زندگی شخصی آنها می پردازیم . “ایستگاه
احکام” شرح کاملی از قوانین و شرایط مرتبط با نذورات را به مردم آموزش می دهد “و ایستگاه معرفت” نیز به بررسی پیشینه نذر در نزد ایرانیان، آیین های نذورات در بین اقوام مختلف و تاثیرات اقتصادی نذورات بر زندگی افراد میپردازد .صادقیان یکی از ویژگی های این برنامه را پخش نوحه ها و موسیقی های مرتبط باغ محرم برشمرد و ادامه داد: با پخش این موسیقی ها شیفتگان امام حسین(ع) با حال و هوای شور حسینی بیشتر عجین می شوند .
اقامه عزا توسط فعالان اقتصادی در ” از برکت حسین”
حمید رضا ولیان مدیر گروه اقتصاد و جامعه رادیو اقتصاد حضور فعلان اقتصادی در برپایی مراسم اقامه عزای امام حسین (ع) را مهم دانست و افزود: ” از برکت حسین” نام دیگر برنامه رادیو اقتصاد است که در آن به برگزاری مراسم عزاداری توسط چهره ها و تشکل های اقتصادی می پردازد .ارتباط بین فضای کسب و کار و در آمد و پخش گزارش های مختلف از مراسم های یاد شده، محور این برنامه است.این برنامه در دهه اول محرم به روی آنتن رادیو اقتصاد می رود و اسماعیل علی پناه تهیه کننده و نویسنده ،مهدخت نعمت زاده گزارشگر و فعالان اقتصادی نیز کارشناسان این برنامه هستند.
الگو سازی رفتار حسینی
اسماعیل علی پناه(تهیه کننده) در توضیح این ویژه برنامه گفت: در این برنامه فعالیت های تکایا و هیئت های عزاداری که به همت مسئولان،مدیران و فعالان اقتصادی برگزار می شود را انعکاس داده می شود . برنامه “از برکت حسین” سعی دارد روحیه همکاری را در فضای کنونی جامعه اشاعه دهد . وی هدف اصلی این برنامه را الگو سازی رفتار و عملکرد صادقانه و شفاف مردم در ایام برگزاری مراسم محرم در ایام سال و شرایط کنونی اقتصادی جامعه دانست .
علی پناه افزود: در ایام محرم افراد بدون چشم داشت اقتصادی و بدون تزویر با یکدیگر همکاری و مشارکت دارند و این رفتار و نیز رعایت همدلی م یتواند در سایر روزهای سال و نیز فعالیت های اقتصادی و مبادلات نیز الگو سازی و بازآفرینی شود. این برنامه در دهه اول محرم از ساعت ۱۶ به سمع مخاطبان عزیز می رسد.
وی نمونه بارز رفتار محرمی مردم را در امداد رسانی مادی و معنوی مردم هنگام وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله و قید کرد.
برنامه “از برکت حسین” به تهیه کنندگی اسماعیل علی پناه و گزارشگری مهدخت نعمت زاده اول تا هشتم محرم ساعت ۱۶ پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.