Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 3251
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 11 بهمن 1395 - 13:48 |

اظهارات شجاعی‌مهر درباره پوشش مجریان

اظهارات شجاعی‌مهر درباره پوشش مجریان

به اعتقاد هرمز شجاعی مهر لباس ما نشان‌دهنده هویت و شخصیت ماست. زمانی که ما به عنوان مجری لباسی را می‌پوشیم طرز تفکر خود را به نمایش می‌گذاریم. انتخاب لباس ریشه در باورهای ما دارد و ما بر اساس باورمان رنگ لباس و نوع پوشش خود را انتخاب می‌کنیم.

مجری یک برنامه‌ تلویزیونی یا گوینده یک بخش خبری مهترین رابط میان انتقال‌دهنده پیام (رسانه) و گیرنده آن (مخاطب) محسوب می‌شوند؛ اما اینکه این رابط باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد تا پیام به بهترین شکل به بیننده منتقل شود، پرسشی است که از دیرباز در بین اهالی رسانه مطرح بوده است.

مهارت مجری در فن بیان و همچنین برخورداری از دانش کافی نسبت به موضوعی که در یک برنامه تلویزیونی به آن پرداخته می‌شود، موضوعی است که مورد اذعان همگان بوده اما تا سال‌ها برنامه‌ریزان تلویزیون از یک ویژگی حیاتی دیگری برای مجریان غافل بودند و آن سبک پوشش و لباس مجریان و گویندگان بخش‌های خبری و غیرخبری است که اگرچه این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز به سطح قابل قبولی نرسیده و بارها اتفاق می‌افتد که نحوه‌ی پوشش یک گوینده خبر یا مجری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد نقد قرار می‌گیرد.

بر این اساس، خبرنگار ایسنا در گفت‌وگویی با تعدادی از طراحان لباس، استادان دانشگاه و همچنین مجریان تلویزیون این نکته را به بحث گذاشته است که وضعیت پوشش مجریان تلویزیون هم اینک در چه سطحی قرار دارد و نقاط ضعف و قوت کجاست.

از جمله افرادی که با او گفت‌وگو شده است، هرمز شجاعی‌مهر – مجری پیشکسوت تلویزیون – است که اتفاقا کارش را با رادیو آغاز کرد و بعدها در برنامه‌های خانواده تلویزیون ماندگار شد.

او می‌گوید: مجری باید حواسش باشد که مردم به ادب، احترام، شخصیت، شیک بودن و به‌روز بودن او اهمیت می‌دهند. تلویزیون در این راستا باید جایگاه مناسبی را در اختیار مجری‌ها قرار دهد تا الگوی مناسبی برای مردم شوند.

شجاعی‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی پوشش مجریان در تلویزیون، گفت: لباس ما نشان‌دهنده هویت و شخصیت ماست. زمانی که ما به عنوان مجری لباسی را می‌پوشیم طرز تفکر خود را به نمایش می‌گذاریم. انتخاب لباس ریشه در باورهای ما دارد و ما بر اساس باورمان رنگ لباس و نوع پوشش خود را انتخاب می‌کنیم.

او با اشاره به الگو شدن مجری‌ها در جامعه بیان کرد: بسیاری از افراد از پوشش مجری‌ها تاثیر می‌گیرند؛ بنابراین ما به عنوان مجری باید مراقب پوشش و رنگ‌های انتخابی خود باشیم تا باورهای جامعه و اعتقادی مردم دچار مشکل نشود.

هرمز شجاعی مهر

شجاعی‌مهر با بیان اینکه تلویزیون ناخواسته الگوی مردم می‌شود، گفت: تلویزیون الگویی برای شیوه زندگی و شکل‌گیری شخصیت مردم است. تلویزیون از طریق شخصیت‌هایی که در سریال‌ها ایفای نقش می‌کنند و هنرمندانی که ستاره هستند، می‌تواند اثرگذاری داشته باشد، اگر این اثرگذاری تلویزیون بر مردم وجود ندارد، نشان از کم‌کاری تلویزیون است و تقصیر مردم و جوان‌های ما نیست. برخی مواقع تلویزیون به شخصیت‌های مهم ذهن مردم اجازه خودنمایی و فعالیت نمی‌دهد تا بتوانند الگویی برای مردم باشند.

او یادآور شد: مجری باید حواسش باشد که مردم به ادب، احترام، شخصیت، شیک بودن و به‌روز بودن مجری اهمیت می‌دهند و تلویزیون باید در این راستا جایگاه مناسبی را در اختیار مجریان قرار دهد تا الگو مناسبی برای مردم شوند.

او با اشاره به محدودیت پوشش مجری‌ها تصریح کرد: لباسی از سمت سازمان صداوسیما برای مجری تهیه نمی‌شود. تا به امروز برخورد و محدودیت خاصی از طرف سازمان صداوسیما در قبال نوع پوشش مجری‌ها ندیده‌ام اما بانوان محدودیت‌هایی در پوشش خود دارند که باید آن را رعایت کنند.

مجری برنامه «خانواده یک» افزود: زمانی که ما در تلویزیون برنامه‌ای برای مردم اجرا می‌کنیم در واقع به خانه و زندگی مردم می‌رویم و باید ظاهرمان قابل قبول و شایسته باشد تا مخاطب ما را بپذیرد.

شجاعی مهر در پایان با اشاره به ویژگی‌های یک مجری‌ گفت: مجری باید در ابتدای کار شخصیت یک مجری و گوینده را داشته باشد و بتواند با مردم جلوی دوربین صحبت کند. به عنوان یک مدرس در کلاس‌هایی که با گویندگان و مجری‌ها داشتم، همیشه گفته‌ام که مجری باید سواد بالا، تیپ و چهره مناسبی داشته باشد و اتفاقات روز جامعه خود را بداند تا بتواند تجزیه و تحلیل کند. اگر مجری شخصیت داشته باشد، خودش می‌فهمد که چه لباسی بپوشد تا به عنوان الگو مشکلی ایجاد نکند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.