Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 18926
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 11 خرداد 1399 - 20:02 |

اعطای نشان درجه یک هنری به استاد بهروز رضوی

اعطای نشان درجه یک هنری به استاد بهروز رضوی

مراسم بزرگداشت بهروز رضوی، گوینده پیشکسوت رادیو، امروز با اهدای نشان درجه یک هنری برگزار شد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی، سیدمحمد طباطبایی، دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، محمد جعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران، علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ و تنی چند از پیشکسوتان عرصه صدا و مدیران رادیو در این مراسم که در طبقه پنجم ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، حضور داشتند.

جایگاه امروز رادیو مدیون حضور فرهیختگانی چون بهروز رضوی

معاون صدای رسانه ملی در این مراسم گفت: توفیقی است برای رادیو که یکی از فرزندان سرافزار خود را تجلیل می‌کند. اگر به ۸۰ سال حضور رادیو در کشورمان نگاه کنیم، معدود افرادی در این تراز و مرتبه هستند و رادیو باید به وجود شخصیتی مانند ایشان ببالد که در درون خود پرورش داده است. چنین افرادی منشا خیر و برکت هستند.

شاه آبادی افزود: امروز این توفیق را دارم که در کنار چهره‌های ارزشمندی باشم که عمر، خرد و دانش خودشان را صرف فرهنگ این کشور کرده اند و رادیو با آنها رادیو شده است.

معاون صدا اظهار داشت: اگر رادیو در شکل‌گیری سبک زندگی و میزان فرهیختگی مردم موثر بوده و وسیله‌ای برای آموزش، سرگرمی و افزایش مهارت در کشور است به واسطه حضور و دانش هنرمندان و چهره‌های فرهیخته‌ای مانند استاد بهروز رضوی است .

شاه آبادی افزود: گفتنی‌های زیادی در مورد ایشان وجود دارد. واقعیت این است که ما و جامعه ما بهروز رضوی را به صدای او می‌شناسیم. اما صدا ظرفی است که از او می‌بینیم و مجموعه دانش، فرهیختگی و تسلط در حوزه شعر و ادبیات کهن ، مظروف ظرفی به اسم صدا است.

وی در ادامه گفت: از ایشان که همچنان برای رادیو وقت می‌گذارند ممنونم. امیدوارم سالیان سال سایه استادانی نظیر بهروز رضوی برای ما و شاگردانشان مستدام باشد و از وجود ایشان بهره‌مند شویم.

بهروز رضوی، هنرمندی ذووجهتین و فرهنگ مند

همچنین محمد طباطبایی حسینی، در این مراسم گفت: خدا را شاکرم که در دوره ای که به عنوان دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور فعالیت می‌کنم افتخار امضای چنین نشانی نصیبم شد. اما شاید لازم به ذکر باشد که بهروز رضوی هرگز درخواست دریافت این نشان را نداد. آقای رضوی بسیار دیر این گواهی‌نامه را دریافت می‌کنند.خوشحالم شورای ارزشیابی هنرمندان توانست این دوره این افتخار را داشته باشد این نشان را امضا کند.

وی افزود: ما معمولا در شورا، برای اعطای درجه یک هنری بسیار جدی بحث می‌کنیم ولی اسم ایشان که مطرح شد اعضا گفتند اصلا بحث و سوال ندارد.

طباطبایی ادامه داد: به قول استاد زنده یاد ایرج افشار، بهروز رضوی هنرمندی ذووجهتین و فرهنگ مند است. وقتی شعری را می خواند جان شعر را بیان می‌کند. حتما کتاب های صوتی بسیاری را شنیده اید و می دانید که کتابی که رضوی خوانده باشد از چه کیفیت برتری برخوردار است. حتما علاقمندانش کتابهایی از ادبیات دفاع مقدس را که در یک برنامه رادیویی می خواند را به یاد دارند. کتاب‌های صوتی دیگری را فقط می‌شنوید ولی کتاب‌هایی که ایشان می خوانند به جان ما می نشیند.

وی تصریح کرد: بهروز رضوی از معدود بزرگوارانی است که کتاب برای ایشان ارزشمند است و خود شاهدم که اگر قرار باشد که نریشنی را برای معرفی یک کتاب بخوانند در مورد قیمت اصلا صحبت نمی‌کنند حتی اگر سفارش دهنده یک ارگان دولتی پولدار باشد. یک عمر کار هنری کرد و یک عمر با کارش آموزش داد.

وی در خصوص ویژگی‌های استاد رضوی گفت: از ویژگی‌های شاخص دیگر بهروز رضوی این است که هرگز در اتفاقات زودگذر سیاسی اعلام موضع نکرده و یا موضعش را در هنرش دخیل نکرده است. در عین حال هیچگاه استانداردهای حرفه ای و اخلاقی را فراموش نکرده‌اند.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت افزود:ایشان رفتار عقلانی و منطقی در کارهایشان داشتند و همکاران رادیو این را درک می‌کنند و استانداردهای اخلاقی را ترک نکردند. امیدواریم در نسل های بعدی بهروز رضوی داشته باشیم و۵۰ سال بعد در جمعی از بهروز رضوی بعدی تقدیر شود، امیدوارم دستمان خالی نباشد و بهروز رضوی‌ها پرورش داده شوند.

در پایان طباطبایی گفت: جای اهدای نشان درجه یک هنری بهروز رضوی در رادیو است که همچون خانه اوست. از حمید شاه آبادی ممنونم که چنین اجازه ای داد. در دوره ای که دکتر شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد بودند هم منشا خیر بودند، ایشان اینجا هم منشا خیر هستند و این برنامه هم مصداق آن است.

وی افزود: از امروز که این نشان درجه یک هنری به بهروز رضوی اعطا می‌شود ایشان به صورت افتخاری و به صورت رسمی عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت خواهند شد و این برای ما افتخاری است.

خودم را مدیون رادیو می‌دانم

بهروز رضوی نیز در این مراسم گفت: هیچ گاه سعی نکردم از امکاناتم بهره برداری شخصی کنم و هیچگاه برای خودم سنگی به سینه نزدم. دقت‌هایی که در این حرفه به کار بردم گویا مؤثر واقع شده است.

وی افزود: همواره سعی کردم متنی را که باید بخوانم درست و با احساس بخوانم. خیلی خوشحالم که مدیران توجه می‌کنند و افراد دیده می‌شوند.

این پیشکسوت رادیویی گفت: من از آذر سال ۱۳۴۷ تا کنون به مدت ۵۲ سال است که در سازمان صدا و سیما مشغول به کار هستم و هیچ وقفه‌ای هم در کارم نیفتاده است، چون من عاشق رادیو هستم.

وی ادامه داد: رادیو با من عجین است و علاقه ام به رادیو دست خودم نیست رادیو گرم‌ترین و صمیمی‌ترین رسانه است.

رضوی گفت: من خودم را مدیون رادیو می‌دانم و هنوز هم برای کسب دانش و ارائه اثر بهتر تلاش می‌کنم، رادیو شغل نیست مشغله است، اما شرایط این روز‌ها باعث شده به عنوان شغل به آن نگاه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: علاقه من به رادیو سابقه دیرینه ای دارد. رادیو گرم ترین و صمیمی ترین رسانه است. گوش خود را رها می‌کنی، می‌شنوی و مزاحمت نیست.

رضوی در ادامه به پویایی در رادیو اشاره کرد وگفت : زنده یاد نادر نادرپور میگفت شما پیامبران کلامید اگر اشتباه بگویید، خیانت کرده اید. سعی کنید وسواس داشته باشید. به کارتان به صورت شغل نگاه نکنید و هرروز به دنبال یادگیری باشید.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.