Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 17111
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 19 اسفند 1398 - 15:16 |

انتقاد صریح فواد صفاریان‌پور از «دورهمی»

انتقاد صریح فواد صفاریان‌پور از «دورهمی»

فوأد صفاریان‌پور برنامه‌ساز باسابقه تلویزیون از تأکید بر حضور «تماشاگر» در ضبط برخی برنامه‌های تلویزیونی به‌رغم شیوع ویروس کرونا انتقاد و بیان کرد که این حضور به مثابه استفاده ابزاری است.

فواد صفاریان‌پور برنامه‌ساز و کارگردان باسابقه برنامه‌های تلویزیونی در گفتگو با مهر ضمن اشاره به چالشی که این روزها برای ضبط برخی از برنامه‌های شاخص سیما بوجود آمده است، با طرح یک پرسش عنوان کرد: پرسش بسیار مهمی که برای من بوجود آمده این است که در این روزها که همه با ویروس کرونا دست به گریبان هستیم، چطور برخی در برنامه‌ها فقط به دستمزد فکر می‌کنند و مردم را در نظر نمی‌گیرند؟ سوال من از کسانی است که داعیه نقد اجتماعی دارند و می‌گویند برای مردم کار می‌کنند اما سر خود را در یک تپه برف فرو کرده‌اند.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی اخبار مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما در زمینه از سرگیری ضبط برخی برنامه‌ها مانند «کودک شو» با حضور تماشاگران، ادامه داد: چطور برنامه موفقی مثل «عصر جدید» بدون تماشاگر ضبط می‌شود و برنامه مهمی که عنوانش برای کودک و توجه به کودک است، از حضور کودکان در استودیو بهره می‌گیرد و قرار است مقابل دوربین برود؟ من در حال حاضر درباره دو برنامه «کودک شو» و «دورهمی» سخن می‌گویم که با حضور تماشاگران در حال ضبط هستند.

ناقل کرونا علائمی ندارد

این برنامه‌ساز با اشاره به شرایط ضبط این برنامه‌ها اظهار کرد: عوامل این برنامه‌ها که از دوستان من هم هستند می‌گویند تب افراد را با تب سنج می‌گیرند و یا آنها را یکی در میان در جایگاه تماشاگران می‌نشانند، اما این اقدام شوخی است. یعنی در بهترین حالت، از انتقال و ناقل ویروس چیزی نمی‌دانیم در حالی که این همه درباره این بیماری گفته می‌شود که ناقل آن ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. ما امروز درباره یک اپیدمی صحبت می‌کنیم که در حال گسترش است و چطور ممکن است ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر را در یک لوکیشن بیاوریم و بگوییم همه مسائل ایمنی در نظر گرفته شده است.

صفاریان‌پور با اشاره به نقدهای اجتماعی مطرح شده در «دورهمی» عنوان کرد: خواهش من این است که دیگر برخی به مردمی که شمال می‌روند گیر ندهند و خرده نگیرند، چون خودشان کار بدتری انجام می‌دهند. وجدان کجای این رویکرد قرار می‌گیرد؟ اخلاق، زبان و منطق کجا قرار می‌گیرد و در عین حال جیب برنامه‌ساز و مجری کجای این معادله قرار می‌گیرد؟

وی اضافه کرد: نمی‌توانیم خودمان در چند ۱۰ متری جمعیت قرار بگیریم و به‌راحتی نسخه بپیچیم. آقای مدیری در این حرفه همیشه برای من یک نابغه بوده است اما چرا در این ایام به حضور تماشاگران اعتراض نمی‌کند؟ پژمان بازغی چرا اینگونه برنامه ضبط می‌کند؟ این‌ها و عوامل برنامه‌هایشان همه از دوستان صمیمی من هستند. وقتی از آن‌ها سوال می‌کنم، می‌گویند، مجبوریم و به ما تکلیف کرده‌اند. از مدیران شبکه که می‌پرسم، می‌گویند ما در حال جهاد هستیم.

صفاریان‌پور درباره ضدعفونی شدن لوکیشن این برنامه‌ها هم تصریح کرد: می‌گویند محیط را ایزوله کرده‌ایم اما آیا آنجا محیط بیمارستانی است که با ایزوله و ضدعفونی امن شود؟ این لیست بلندبالا از پزشکان و پرستارانی که عین برگ خزان مبتلا شده و فوت می‌کنند آیا با تجهیزات قوی کار نکرده‌اند و یا بیمارستان‌شان ایزوله نبوده است؟

حضور مردم در لوکیشن چقدر اورژانسی است؟

این برنامه‌ساز در ادامه عنوان کرد: اصلاً چه لزومی دارد که تماشاگر در استودیو حضور داشته باشد؟ یعنی ما مشکل اورژانسی داریم که تماشاگر در لوکیشن حضور داشته باشد؟ این کار به معنای استفاده ابزاری از انسان نیست؟ گاهی مدیران از من پرسیده‌اند که الزام حضور تماشاگر در یک برنامه چه بوده است و من همیشه گفته‌ام اتمسفر و فضا این الزام و ضرورت را می‌سازد، آدم‌ها اکساسوار نیستند و الان در این شرایط کار ما جز استفاده ابزاری از انسان‌هاست؟

وی اضافه کرد: چطور برنامه‌های دیگر بدون تماشاگر ضبط می‌شوند؟ من به‌دنبال طرفداری از یک شبکه نیستم و صرفاً بر اساس مسئولیت و دغدغه‌ای که دارم، حرف می‌زنم.

برای برنامه‌سازی وظیفه داریم

این کارگردان درباره ضرورت برنامه‌سازی در زمانی که مردم در قرنطینه هستند و باید برای محتوا عرضه شود، تصریح کرد: برنامه‌ساز و رسانه موظف است در چنین شرایطی راه حلی پیدا کند. در زمانی که جنگ بود مردم زندگی روتین خود را داشتند و وقتی آژیر قرمز زده می‌شد همه به پناهگاه می‌رفتند، اما برنامه‌ساز و عوامل برنامه‌ای مثل «سلام صبح بخیر» مأموریت و وظیفه‌اش این بود که به مردم روحیه بدهد و کار رسانه‌ای انجام دهد. امروز هم ما موظف هستیم انرژی و شادی بدهیم و ایمنی بدنی مردم را تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: من اصلاً و به هیچ وجه به فکر تعطیلی هیچ برنامه‌ای نیستم و اتفاقاً فکر می‌کنم همه باید یونیفرم کرونایی خود را بپوشند و هر برنامه‌ای بر این مبنا حرکت کند تا مردم در منازل خود محتوایی برای تماشا داشته باشند. من فقط سوالم این است که چرا عده‌ای را در موقعیتی قرار می‌دهند که در این وضعیت قرمز حضورشان بحران‌ساز شود.

قطعاً «دورهمی» باید ادامه پیدا کند

صفاریان‌پور با اشاره به تجربه‌های پیشین عنوان کرد: این همه سال بدون تماشاگر برنامه ضبط کردیم چه اتفاقی افتاد؟ قطعاً برنامه‌ای مثل «دورهمی» باید ادامه پیدا کند اما پروتکل‌ها را می‌توان تغییر داد و تصمیمات غیرمعقول را کنار گذاشت.

وی در پایان درباره ضرورت بیان این سخنان عنوان کرد: من سعی کرده‌ام که این صحبت‌ها را درون خانوادگی به دوستان بگویم، ولی فرض می‌کنم که صدای من ضعیف و یا ناقص بود و به گوششان نرسیده است. بنابراین از این تریبون اعلام می‌کنم که تنها اتفاقی که می‌تواند همه چیز را به نقطه ایده‌آل خود برساند این است که این برنامه‌ها تعطیل نشوند و بدون تماشاگر ضبط شوند. نمی‌توان گفت تولید این برنامه‌ها بدون تماشاگر ممکن نیستند، کار برنامه‌ساز اگر واقعاً برنامه‌ساز باشد این است که در هر شرایطی خلاقیت داشته باشد و در عین حال مخاطب را هم حفظ کند. با اطمینان می‌توانم بگویم دوستان من کارشان را بلد هستند و بهتر است که این تغییر را هم ایجاد کنند.

| منبع خبر : خبرگزاری مهر
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.