Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 8829
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 23 بهمن 1397 - 14:48 |

بازخوانی شاهنامه به روایت کیمیای کلمات

بازخوانی شاهنامه به روایت کیمیای کلمات

تحلیل و بررسی کتاب بازخوانی شاهنامه (تاملی در زمان و اندیشه فردوسی) نوشته مهدی قریب را سه شنبه ۲۳ بهمن از برنامه کیمیای کلمات بشنوید.

برنامه کیمیای کلمات کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که سه شنبه ساعت ۲۲ به بررسی متون کهن ادب فارسی و پژوهش ها و کتاب هایی که در زمینه این آثار نگاشته شده اند، اختصاص دارد.

دکتر بهرام پروین گنابادی (پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) کارشناس مجری برنامه در این قسمت از کیمیای کلمات کتاب اسنادی از مشاهیر ادب معاصر نوشته علی میرانصاری را نقد و بررسی می کند.

نوشتن دربارۀ شاهنامه حماسۀ ماندنی استاد توس، علی‌رغم تصور رایج، همواره دشوار بوده است. نیز برخلاف عقیدۀ شایع میان برخی از خواص علم و ادب، شاهنامه اثر دشوار فهمی هم هست. مردی اندیشمند و شاعری متعهد که از سوی مردم زمانۀ خویش با لقب حکیم نامیده می‌شده، در دوره‌ای دشوار منظومه‌ای بزرگ آفرید که در جوهر آن ژرف‌ترین دردهای زندگی آدمی نهفته است.
کتاب حاضر مجموعۀ ۵ مقالۀ چاپ شده و چاپ نشده دربارۀ شاهنامه است که از میان مقاله‌هایی که نویسنده طی ۱۹ سال اخیر دربارۀ شاهنامه نوشته ، انتخاب شده و هر یک مهر تاریخی معین را بر پیشانی دارد؛ بدین ترتیب که «هنگامۀ دوازده رخ…» در تاریخ ۱۳۵۲ نوشته شده و «غمنامۀ رستم و سهراب…» مربوط است به سال ۱۳۶۹.

این برنامه به تهیه کنندگی طاهره جولانی و با اجرای نرگس اصفهانی تقدیم علاقه مندان می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.