Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 21032
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو تهران تاریخ انتشار : 24 شهریور 1399 - 11:22 |

بازخوانی کتاب «روضه الشهداء» از رادیو تهران

بازخوانی کتاب «روضه الشهداء» از رادیو تهران

بازخوانی کتاب «روضه الشهداء» را از برنامه «سنگلج» رادیو تهران، ساعت ۱:۳۰ بامداد روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز بشوید.

به گزارش هنرصدا، روضة الشهدا مقتلی از حسین واعظ کاشفی است که درباره سرگذشت حسین بن علی و وقایع حزن‌انگیز کربلا است که از بامداد امشب روی آنتن رادیو تهران می رود.

حسین جوادی مدیر گروه تولید و تامین رادیو تهران با اعلام این خبر گفت: برنامه سنگلج کاری از گروه تولید و تامین رادیو تهران است که به بازخوانی کتاب های گویا اختصاص یافته است. کتاب های این برنامه  با توجه به مناسبت های مختلف انتخاب و به همت اسماعیل عابدیان تهیه کننده روی آنتن می رود.

تمرکز این کتاب بر واقعه کربلاست ولی ابوابی از آن به شرح مصائب سایر انبیا و امامان شیعه پرداخته است. بسیاری بر این باورند که این کتاب نخستین و جامع‌ترین کتابی است که به زبان فارسی و با موضوع مقتل عاشورا نوشته شده است.

این کتاب در اواخر عهد تیموریان تألیف شده و پس از انتشار به عنوان منشأ روایی تعزیه به شکل‌گیری فرهنگ عامه تشیع در ایران و سایر مناطق شیعه‌نشین کمک شایانی کرده است.

شاعران، نویسندگان، و داستان‌سرایان متعددی از «روضة الشهدا» برای خلق آثار ادبی و هنری الهام گرفتند. امروزه برداشت عامه مردم از واقعه کربلا همچنان متأثر از این کتاب است.

«روضة الشهدا» با نثری مسجع و جذاب و با بهره‌گیری از عناصر داستانی نوشته شده است. این کتاب در ۱۰ باب نوشته شده است که نخستین آن با عنوان «در ابتلای جمعی از انبیاء» نوشته شده و ماجرای رنج‌ها و مصائب برخی از پیامبران را روایت می‌کند. در باب دوم کتاب به موضوع ظلم قبیله قریش به پیامبر اکرم(ص) وارد می‌شود و در باب سوم ماجرای رحلت پیامبر اکرم(ص) را بازگو می‌کند. باب چهارم کتاب در احوال حضرت فاطمه(س) نوشته شده است و باب پنجم به زندگی حضرت علی(ع) از ولادت تا شهادت اختصاص دارد. باب ششم در بیان فضایل امام حسن(ع) و باب هفتم در مناقب امام حسین(ع) نوشته شده است. در باب هشتم کتاب به موضوع شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) وارد می‌شود و در باب نهم ماجرای ورود امام حسین(ع) به کربلا و نبرد با لشکر یزید را با تفصیل بیان می‌کند. باب پایانی این کتاب نیز شرحی است بر وقایع واردشده بر اهل بیت(ع) پس از واقعه عاشورا.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.

ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی کنید.

همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.