Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 10810
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو تهران تاریخ انتشار : 01 خرداد 1398 - 11:43 |

بازدید مدیران رادیو تهران از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

بازدید مدیران رادیو تهران از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران به همراه جمعی از مدیران این شبکه از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بازدید کردند.

مدیران شبکه رادیویی تهران به منظور تعامل و ارتباط مستقیم با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و همچنین دیگر مراکز و دستگاههای مختلف، با اهداف آگاهی بخشی و ارائه اطلاعات به شهروندان تهرانی از این مجموعه بازدید کرد.
تفاهم نامه شبکه رادیویی تهران و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس
مدیران شبکه رادیویی تهران ضمن بازدید از بخش های جذاب و دیدنی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، طی نشستی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، رئیس این مجموعه برگزار شد، شیوه و نحوه تعامل بین شبکه رادیویی تهران و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، را بررسی کردند. به منظور همکاری مشترک و معرفی بیشتر این مجموعه به شهروندان بویژه دانشجویان و محققین بنا شد تفاهم نامه ای بین شبکه رادیویی تهران و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی تنظیم شود.
رسالت کتابخانه مجلس شورای اسلامی
گفتنی است؛ کتابخانه مجلس شورای اسلامی، از نخستین بخش های است که در مجلس شکل گرفت، این کتابخانه، هم اکنون آثار علمی و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است؛ از جمله میلیون ها کتاب چاپی، سربی، سنگی و خطی؛ نشریات ادواری؛ اسناد ملی و بین المللی؛ عکس و نقشه های تاریخی؛ منابع شنیداری و دیداری؛ گزارش های دولتی و آثار هنری.
این نهاد فرهنگی، نخستین کتابخانه رسمی و حاکمیتی در ایران پس از مشروطه است که با قدمتی به بلندای عمر مجلس، میراث دار بخش مهمی از تمدن و فرهنگ دیرینه و بزرگ ایران و اسلام به شمار می آید. رسالت اصلی این کتابخانه، از یک سو ارائه خدمات کتابداری، اطلاع رسانی، پژوهشی و علمی به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و از سوی دیگر، پاسداری و حفاظت از میراث اسنادی کشور است.
ماموریت کتابخانه مجلس شورای اسلامی به عنوان یک کتابخانه جامع تحقیقاتی در سطح ملی و جهانی عبارت است از: جمع آوری آثار حقوقی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با تاکید بر عرصه های قانون گذاری، اسلام شناسی و ایران شناسی، حفظ و نگهداری میراث ملی، آثار کمیاب و خطی و موزه ای، پژوهش و انتشار مناسب آن و ارائه خدمات کتابخانه ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولتمردان نظام و پژوهشگران داخلی و خارجی، دانشجویان و سایر مراجعین است.
در حال حاضر کتابخانه مجلس شورای اسلامی در باغ بهارستان و در کنار عمارت های زیبا و قدیمی مجلس شورای ملی قرار دارد که مجموعا فضایی دلپذیر و تاریخی را تشکیل می دهند.
موزه مجلس شورای اسلامی
موزه مجلس شورای اسلامی در کاخ زیبا و قدیمی مجلس شورای ملی(ساختمان مشروطه) قرار دارد، در حال حاضر، موزه، دربرگیرنده نمایشگاه های دائمی است: نمایشگاه آثار و یادمان های تاریخی مجلس که تصاویر، اسناد و مجموعه آثار و اشیاء به جای مانده از تاریخ مشروطه و مجلس را بر روی دیوارها و ویترین ها به نمایش می گذارد.
نمایشگاه اسناد و تصاویر نمایندگان
نمایشگاه اسناد و تصاویر نمایندگان نمایشگر تصاویر جمعی از نمایندگان دوره های مختلف مجلس شورای ملی و اسلامی و برخی از آثار اسنادی است.
نمایشگاه آثار هنری
آثار نقاشی کمال الملک و برخی استادان معاصر ایران، دیوارهای این نمایشگاه را زینت داده و مجموعه نفیس هنر اسلامی با آثاری از دوره صفویه تا قاجار، اعم از خوش نویسی، نگارگری و آثار لاکی، در ویترین های این نمایشگاه قرار گرفته است.
نمایشگاه رجال تاریخی و هدایا
چهره شخصیت های سیاسی، رهبران مشروطه و روسای مجلس شورای ملی در قالب تابلوهای نقاشی و برگزیده ای از هدایای ملل، در ویترین های این تالار خودنمایی می کند.
نمایشگاه فرش
در این نمایشگاه، تعدادی از فرش های تاریخی و نفیس موجود که در معرض دید مهمانان موزه قرار گرفته است.
صنایع دستی برخی کشورهای دنیا و آثاری از دوره مشروطیت و قانون گذاری ایران نیز مشاهده می شود. موزه تاریخ صنعت چاپ ایران نیز به منظور نمایش تاریخ صنعت چاپ و نشر و ایجاد فضایی عینی برای درک بهتر صنعت چاپ، یکی دیگر از موزه های مجلس شورای اسلامی است.
صحن تاریخی مجلس شورای ملی
صحن تاریخی مجلس شورای ملی متشکل از جایگاه هیات رئیسه، نمایندگان، مقامات، تماشاگران و خبرنگاران است که با تزئینات فاخر معماری داخلی اعم از گچ بری ها، منبت کاری ها، لوسترها و درب و پنجره های قدیمی واقع در طبقه اول بنا، صحنه های تاریخی اتفاق افتاده در جلسات ۲۴ دوره مجلس شورای ملی را در ذهن بینندگان تداعی می کند.
نمایشگاه سیر تحولات تاریخی مجلس
این بخش از موزه دارای معماری سنتی ایرانی- اسلامی با بکارگیری آجرکاری های زیباست و در گذشته به عنوان حمام، مورد استفاده عموم بوده است. سیر تحول تاریخی نهضت مشروطه و ادوار مجلس را، با بهره گیری از تندیس شخصیت های تاریخی، سند، عکس و فیلم در پیش روی دیدارکنندگان موزه قرار می دهد.
علاقه مندان می توانند؛ برنامه های شبکه رادیویی تهران را به صورت زنده روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز یا موج ای.ام ردیف ۱۳۳۲ دریافت کنند

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.