Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 4031
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 24 مرداد 1396 - 14:32 |

بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده

بازیگرهای مجری شده و مجری های بازی کرده
ماهنامه ديده بان: ميان بازيگر بودن و مجري بودن تفاوت و فاصله زياد است اما خيلي ها اين فاصله را ناديده مي گيرند و هر دو حيطه را تجربه مي کنند. شايد جالب ترين اظهارنظر در اين زمينه متعلق به همان بازيگري است که مجري شده بود و در حين اجراي برنامه اش مي گفت: «من مجري نيستم. درواقع الان دارم نقش مجري را بازي مي کنم.» در سينما و تلويزيون ايران تا امروز بعضي از بازيگران نقش مجري را بازي کرده اند و بعضي از مجري ها هم به اجراي يک نقش سينمايي يا تلويزيوني پرداخته اند. برخي ديگر هم البته در هر دو حيطه توانمند و متخصص بوده اند. بياييد با برخي از اين چهره ها آشنا شويم.

حسني نگو يه دسته گل!

فرزاد حسني

کسي درست يادش نيست که او اول مجري بود و بعدا بازيگر شد، يا برعکس. اولين خاطره اي که از فرزاد حسني بازيگر داريم به سريال پرطرفدار «مسافري از هند» بر مي گردد و اولين تصويري که از فرزاد حسني مجري در ذهن مان مانده به اجراهاي او در دو برنامه نوجوانانه «نيم رخ» و «کوله پشتي» بر مي گردد که دومي بعدها از حالت نوجوانانه اش خارج شد و سر و صداي زيادي هم به پا کرد.

حسني با توسل به صراحت لهجه اش و سوالات تند و تيزي که از مسئولان مي پرسيد خيلي زود حسابش را از ساير مجري هاي تلويزيون جدا کرد و به شهرت رسيد. برخورد حسني با سردار رادان، رييس پليس وقت تهران از فرازهاي دوران کاري او بود که به يکي از دلايل بالارفتن شهرت و محبوبيتش هم تبديل شد.

چند سال بعد ازدواج اين مجري- بازيگر با آزاده نامداري اين دو را به يکي از پرسر و صداترين زوج هاي هنري تبديل کرد والبته جدايي زودهنگام اين زوج محبوبيت هر دو آنها را تحت تاثير قرار داد.

رابطه حسني و تلويزيون ايران در سال هاي اخير شبيه طرح زوج و فرد شده است! او معمولا نصف سال را ممنوع الکار و ممنوع التصوير است اما نصف ديگر سال پول خوبي از تلويزيون مي گيرد تا تدارک يک برنامه پرزرق و برق را براي لحظه تحويل سال ببيند. به هر حال اين هم يک شکل جديدي از حسني بودن است.


طلوع ماه و مالک اشتر
داريوش ارجمند

يکي از قديمي ترين بازيگران سينما، تلويزيون و تئاتر که بعد از سال ها بازيگري روي صحنه و مقابل دوربين بالاخره هوس مجري شدن هم به سرش زد و برنامه «طلوع ماه» را در تلويزيون اجرا کرد. داريوش ارجمند وقتي به فکر اجراي يک برنامه تلويزيوني افتاد که پيش از آن مراحل ترقي را هم در سينما و هم در تلويزيون سپري کرده و به اوج رسيده بود. البته در آن زمان هنوز از حشمت فردوس خبري نبود اما ارجمند براي عامه مخاطبان با نقش مهم و به يادماندني مالک اشتر شناخته مي شد.

او در برنامه «طلوع ماه» کار بسيار سختي داشت چون اين برنامه با حضور بزرگترين استادان و دانشمندان ايران مباحث تخصصي، علمي و فرهنگي را دنبال مي کرد. ارجمند که در سينما و تلويزيون تقريبا همه گونه نقشي را ايفا کرده و در تمامي آنها هم موفق بوده، از اين آزمون هم تا حدود زيادي موفق بيرون آمد. اگرچه ديدگاه ها و نظرات در مورد نتيجه کار او بسيار متفاوت بود اما او در قامت يک مجري از خيلي از بينندگان و کارشناسان تلويزيون نمره قبولي گرفت.


آقاي تاک شو
رضا رشيدپور

رضا رشيدپور اولين بار با اجراي برنامه صبحگاهي شبکه ۳ در تلويزيون ديده شد و الان هم بعد از چندين سال همچنان در برنامه صبحگاهي همان شبکه حاضر است. اما در فاصله اين دو برنامه و اين سال ها او فعاليت هاي مختلفي داشته و حاشيه هاي بسياري را هم پشت سر گذاشته است.

رشيدپور بعد از اينکه با اجراي برنامه هاي صبحگاهي چهره اش را نزد بينندگان تلويزيون تثبيت کرد، وارد حيطه پرمخاطب تري شد و  چند برنامه ستاره محور را اجرا کرد که به مصاحبه هايي بي پرده و مردم پسند با ستاره هاي سينما و تلويزيون ايران اختصاص داشتند.

«شب شيشه اي»، «مثلث شيشه اي» و چند جنس شيشه اي ديگر، «تاک شو»هايي بودند که او در تلويزيون و اغلب در شبکه ۵ اجرا کرد و به پشتوانه همين برنامه هاي پرطرفدار، برند خود را تثبيت کرد.

ورود رشيدپور به دنياي بازيگري و سينما توسط حميد نعمت الله و با فيلم «بي پولي» کليد خورد. او بعدا در «سوپراستار»، «شيش و بش»، «در امتداد شهر» و چند فيلم مشابه ديگر هم بازي کرد اما در مجموع بازيگري را به اندازه اجرا جدي نگرفت. رشيدپور هم مثل خيلي از مجري هاي تلويزيون مدتي در صدا و سيما ممنوع الکار شد و به شبکه هاي اينترنتي روي آورد. اما مدتي است دوباره به تلويزيون برگشته تا باز هم بينندگان سحرخيز شبکه ۳، روزشان را با تصوير و صداي او آغاز کنند.


مثل يه نور کوچولو اومدي ستاره شدي و…
شهاب الدين حسيني

اين يکي از قديمي ترين و مطرح ترين چهره هايي است که از اجراي يک برنامه تلويزيوني شروع کرد و تا ستاره شدن در سينما و جوايز بين المللي در بازيگري پيش رفت. تصوير شهاب حسيني سال ۱۳۷۷ براي اولين بار در تلويزيون ديده شد. يعني زماني که او ۲۵ سال داشت و به عنوان مجري در برنامه جوانانه «اکسيژن» مقابل دوربين قرار گرفت.

۱۸ سال بعد وقتي شهاب حسيني جايزه ارزشمند بازيگري را از جشنواره کن فرانسه گرفت، تصاوير کوتاهي از همان برنامه اکسيژن در کانال هاي مجازي و تلفن هاي همراه دست به دست مي شد تا نقطه شروع کارهاي هنري توسط اين برنده نخل طلا را به همه يادآوري کند.
در ميان تمام چهره هايي که به عنوان مجري کارشان را آغاز کرده و بعدا به حيطه هاي ديگر و درجات بالاتري رسيده اند، قطعا شهاب حسيني امروز بالاترين جايگاه را دارد. او علاوه بر يک کارنامه موفق بازيگري در سينما، تجربه فيلمسازي و کارگرداني را هم با «ساکن طبقه وسط» به دست آورده و حالا هم در حال اجراي نمايش «اعتراف» روي صحنه تئاتر است. نمايشي که نام او را به عنوان کارگردان و بازيگر بر پيشاني خود دارد.


استندآپ بازيگر
رامبد جوان

رامبد ديگر نياز چنداني به معرفي ندارد، چون هم در قامت بازيگر شناخته شده است و هم در قامت مجري و برنامه ساز، يکي از پرطرفدارهاي تلويزيون محسوب مي شود. رامبد جوان با «همسران» و «خانه سبز» شروع کرد و تقريبا دو دهه بعد از آن ورود پرسر و صدا و مملو از جست و خيز، حالا به جايي رسيده که نويسندگي، کارگرداني و بازيگري را در هر دو مديوم سينما و تلويزيون تجربه کرده است.

او به عنوان کارگردان، هم سريال پربيننده تلويزيوني را در کارنامه اش دارد و هم فيلم سينمايي پرفروش و موفق. به عنوان بازيگر هم کارنامه اي پر از نقش هاي مختلف از او به جا مانده و حالا هم چند سالي است که به عنوان تهيه کننده، مجري و همه کاره برنامه «خندوانه» يکي از پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيوني اين سال ها را مي سازد و حالا برنامه دنبال دارش را به فصل چهارم هم رسانده است.

رامبد جوان البته تجربه اجراي تلويزيوني را سال ها قبل از اجراي خندوانه با برنامه «خانه اي با طرح نو» در سال ۸۶ به دست آورده بود که اين برنامه را به همراه اشکان خطيبي اجرا مي کرد. اين دو بعدها با برنامه «گپ» اين تجربه را به شکل ديگري ادامه دادند و البته در «گپ» سحر دولتشاهي هم در کنار رامبد و اشکان خطيبي حضور داشت.


جشنواره‌ي احسان
احسان کرمي

احسان کرمي از آن دسته مجرياني است که با تيم منصور ضابطيان و راديو هفتي ها در تلويزيون مطرح شد. بنابراين او هم مثل همه اعضاي آن تيم و آن برنامه از تشخص خاصي در کارش برخوردار است. کرمي به موازات اجراهايش در برنامه «راديو هفت» در شبکه بازار هم فعاليت داشت و معمولا برنامه هايي اجرا مي کرد که سطح کيفي آنها هميشه بالاتر از متوسط بود. کرمي که کارش را در راديو آغاز کرده بود، کم کم جاي پايش را در تلويزيون محکم کرد و طي دو، سه سال اخير بالاخره پايش به صحنه تئاتر هم رسيد. او البته در زمينه بازيگري بدون پشتوانه هم نبود و آموزش هاي لازم در زمينه بدن و بيان را نزد ميکاييل شهرستاني گذرانده بود.

کرمي نخستين بار با نمايش «P2» در تالار حافظ روي صحنه رفت و در اين نمايش با آزاده صمدي همبازي بود. بعد از آن دو، سه تئاتر ديگر با بازي او روي صحنه رفت و مهم ترين کارگرداني که کرمي فرصت کار با او را پيدا کرد، محمد رحمانيان بود.

کرمي همين ۴ ماه قبل با نمايش «مانوس» در سالن قشقايي تئاتر شهر روي صحنه بود که آخرين اجراي صحنه اي اين بازيگر- مجري محسوب مي شود. او در کنار فعاليت هاي بازيگري اش کار اجرا را نيز همچنان با جديت ادامه مي دهد و اجراي برنامه هاي مهمي از قبيل اختتاميه جشنواره فجر و… در سال هاي اخير به او سپرده شده است.


يه جوک بگم؟بهنوش بختياري

بهنوش بختياري هم يک ناخنک کوچکي به دنياي اجرا زده و به عنوان مجري در يک برنامه تلويزيوني ظاهر شده است. بختياري که اولين تجربه هاي بازيگري اش هم در تلويزيون اتفاق افتاد و بعدها به سينما رسيد، در اولين روزهاي افتتاح شبکه نسيم برنامه اي را در اين شبکه اجرا مي کرد. بختياري زماني به کار اجرا روي آورد که پيش از آن در ۲۸ تله فيلم سينمايي و نزديک به ۲۰ سريال تلويزيوني بازي کرده بود. درواقع او به عنوان يکي از شناخته شده ترين چهره هاي کمدي براي اجراي اين برنامه انتخاب شد.

 اين برنامه موضوعي طنزآميز داشت و مجري برنامه بايد براي بينندگان تلويزيون لطيفه و جوک تعريف مي کرد. لطيفه هايي که اغلب آنها از شبکه هاي اجتماعي و کانال هاي مجازي به دست مي آمدند و لحن بهنوش بختياري براي اجرا و تعريف کردن آنها مناسب به نظر مي رسيد. اين برنامه که «آبرنگ» نام داشت ها بعد از مدتي با روي غلطک افتادن برنامه هاي شبکه نسيم تعطيل شد و جاي خود را به برنامه هاي جديدتري داد.

بليت رفت و برگشتِ تلويزيون- سينما

پژمان بازغي

او يکي از افراد اين ليست بود که مسير را تقريبا برعکس سايرين پيمود و از بازيگري به اجرا رسيد. البته فعاليت بازغي به عنوان مجري تلويزيوني چندان هم گسترده نيست و به چند برنامه مناسبتي و گهگاهي محدود مي شود. اما او با چهره خوب و فن بيان مناسبش در اين زمينه هم مانند بازيگري موفق عمل کرد و کارنامه خوبي از خود به جا گذاشت.

 بازغي اخيرا با اظهارنظري در مورد محمدرضا گلزار که در يک برنامه تلويزيوني عنوان شد، بسيار خبرساز شده است. او اين جملات را وقتي ميهمان يک برنامه تلويزيوني بود به زبان آورد و زماني که مجري بود کمتر از اين اظهارنظرها مي کرد.

دانشگاه تربيت مدرس!
اميرحسين مدرس

او هم يکي از قديمي ترين چهره هاي اين حوزه است که کار اجرا را از سال هاي خيلي دور و کار بازيگري را هم چند سال بعد از آن آغاز کرد. اميرحسين مدرس، متولد شهريورماه سال ۱۳۴۹ در تهران در عرصه هاي ديگري هم فعال بوده و حالا ديگر به عنوان مجري، خواننده، شاعر، نويسنده و بازيگر شناخته مي شود.

 شروع فعاليت او با برنامه «نيم رخ» بود که از برنامه هاي مجري محور صدا و سيما محسوب مي شد و تقريبا تمام کساني که در اين برنامه به عنوان مجري کار کردند بعدها توانستند در اين کار سري بين سرها در بياورند.

مدرس علاوه بر «نيمرخ» در مسابقه «هوش برتر» نيز به عنوان مجري حضور داشته و در سريال هاي «راستش را بگو»، «يوسف پيامبر»، «يادآوري»، و… بازي کرده است. او در سينما هم سابقه بازيگري در چند فيلم از جمله «نرگس مست»، «در امتداد شهر»، «ما همه گناهکاريم» و «گرگ و ميش» را در کارنامه دارد. آلبوم هاي موسيقي «ماه ني»، «خورشيد» و «روز رستاخيز» هم از آثار او در حوزه موسيقي هستند.

مدرس برخلاف ديگر مجريان جوان تلويزيون از جمله فرزاد حسني، علي ضياء، احسان عليخاني و.. در تمام اين سال بدون سر و صدا فعاليت کرده و حاشيه خاصي نداشته است. احتمالا او تنها مجري صدا و سيما محسوب مي شود که حتي يک روز هم در اين سازمان ممنوع الفعاليت نبوده است!


مجري با زيرپوش رکابينويد محمدزاده

نويد محمدزاده با درخشش دو، سه سال اخير در سينما و جوايز متوالي اش چشم ها را خيره کرده و طرفداران سينه چاک زيادي هم دارد. او حالا آن قدر مشهور و پرطرفدار است که وقتي حميد گودرزي مي گويد سينما افتاده دست کاراکترهاي کثيفي با زيرپوش رکابي، همه ياد نويد مي افتند. اما شايد خيلي ها نمي دانند او قبل از بازيگري مقابل دوربين، در يک برنامه تلويزيوني مجري بوده است.

 نويد محمدزاده، متولد فروردين ماه ۱۳۶۵ در ايلام، آموزش هاي بازيگري را ابتدا در يک موسسه بازيگري در کرج آغاز کرد. او بعد از طي کردن اين دوره بازيگري، کم کم وارد دنياي تئاتر شد اما از طرف ديگر در برنامه «دوستان» در شبکه جام جم هم مدتي به کار اجرا مشغول بود. اين برنامه تلويزيوني که مخاطباني در رده سني نوجوان داشت، چند مجري جوان هم تربيت کرد که اتفاق بعضي از آنها بعدها به بازيگران خوبي تبديل شدند.

از جمع مجريان آن برنامه در حال حاضر نويد محمدزاده، سارا رسول زاده، کيوان ساکت اف، ميثم نوروزي و… در تئاتر و سينما و تلويزيون به بازيگري مشغول اند. نويد اما خيلي زودتر از بقيه مطرح شد. او در تئاتر بسيار درخشيد، در سينما با همان دو، سه کار اول، ميخ خودش را محکم کوبيد و در جشنواره هاي داخلي هم که دائما براي دريافت جايزه روي سن مي رفت. او حالا جوان اول اين سينما است. انتخاب اول همه کارگردان ها براي بازي در نقش جوان هاي عاصي و عصبي. جوان هايي که حتي اگر در فيلمنامه و روي کاغذ هم عصبي نباشند، در هنگام خلق شدن توسط اين بازيگر کمي عصبي مي شوند!


پدرخوانده ۵
مهران مديري

تقريبا از زماني که نشستن پاي تلويزيون را ياد گرفتيم مهران مديري هم هميشه در يکي از شبکه ها مشغول خنداندن مان بوده است! او نه تنها خودش مي تواند يکي از مهمترين چهره هاي پرونده مجري- بازيگرها باشد بلکه شاگردان زيادي هم تربيت کرده و بازيگران بزرگي زير دستش به شهرت رسيده اند که حالا خودشان مي توانند جايي در اين مطلب داشته باشند.

 به طور مثال مهران غفوريان و جواد رضويان که اخيرا در برنامه «سه شو» در شبکه ۳ به عنوان مجري روي صندلي نشستند؛ مي توانند در اين جاي داشته باشند. اما بزرگ تر همه آنها يعني مهران مديري تقريبا ربع قرن پيش در تلويزيون اين کار را آغاز کرده و بعدها در شبکه نمايش خانگي به اين کار ادامه داده است. او در اجراي برنامه سبک جديدي را ابداع کرد و توانست در صميميت با مخاطبان برنامه اش از همه مجري هاي قبل از خودش سبقت بگيرد.

همان طور که در بازيگري، نگاه کردن به دوربين را اولين بار مديري ابداع کرد و جا انداخت، در اجرا هم امضاهاي خاص اين کمدين آن قدر براي مخاطبان دلچسب بوده که بعدها ديگران هم از آنها استفاده کرده اند. او اخيرا با برنامه دورهمي کاملا در قالب يک مجري فرورفته و حتي مصاحبه هايش از تاک شوهاي خيلي از مجريان قديمي اين حوزه بهتر و ديدني تر از کار درآمده اند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.