Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 22334
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو جوان تاریخ انتشار : 19 آبان 1399 - 20:05 |

برنامه‌های آموزنده رادیو جوان کدام‌اند؟

برنامه‌های آموزنده رادیو جوان کدام‌اند؟

مدیر گروه دانش رادیو جوان آگاهی‌رسانی درباره پیشرفت‌های دانشمندان جوان و متخصصان داخلی کشور را از موضوعاتی عنوان کرد که لازم است در برنامه ها روی آن کار شود.

علی‌رضا محمدنیا که سال‌ها تهیه‌کننده رادیو بوده است، درباره برنامه‌های گروه دانش رادیو جوان به ایسنا گفت: یکی از بخش‌هایی که باید روی آن کار کرد، آگاهی‌رسانی درباره پیشرفت‌های دانشمندان جوان و متخصصان داخلی در کشورمان‌است؛ ضمن این‌که بسیاری از رخدادهای مختلف اجتماعی از جمله سیاست‌گذاری در بخش‌های مختلف یا عملکرد دستگاه‌های گوناگون نیازمند تحلیل علمی هستند و صرفا نمی‌توان دانش را محدود به دستاوردهای آزمایشگاهی و تجربی دانست، این دستاوردها در حوزه‌های مهم که با سرنوشت عمومی اعضای جامعه ارتباط دارند باید در برنامه‌های رسانه‌ای مورد نقد و بررسی قرار بگیرند. در واقع رسانه باید نگاه موشکافانه و کاوشگرانه به مسائل جامعه داشته و مخاطب خود را نسبت به چند و چون آن‌ها آگاه کند.

این مدیر رادیویی افزود: برنامه «کاوشگر» رادیو جوان از جمله برنامه‌های تحلیلی ـ علمی رادیو جوان با نگاه تیزبین رادیو به مسائل علمی و نگاه علمی به مسائل انسانی است که می‌توان آن را صدای آگاهی در رادیو جوان دانست. «کاوشگر» به دنیای بزرگ علم سفر کرده و دانستنی‌های جذاب پدیده‌های علمی را مرور می‌کند. این برنامه نه‌تنها برای متخصصان که برای عموم شنوندگان خود جذاب بوده و در طرح جدید برنامه تلاش داریم تا سطح برنامه و نحوه پرداخت به موضوعات را ارتقاء دهیم، چرا که برنامه‌ای از جنس کاوشگر می‌تواند جوانانی را که از فضای علم و دانش دور هستند به این حوزه علاقه‌مند کرده و در آنها برای کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر، ایجاد انگیزه کند. تهیه‌کننده جدید این برنامه حسین خلیل نژاد است.

محمدنیا درباره یکی دیگر از برنامه‌های رادیوجوان که هر هفته به یکی از شهرهای ایران سفر می‌کند تا شنوندگان جوان خود را با جاذبه‌های گردشگری و فرصت‌های شغلی هر منطقه آشنا کند، گفت: برنامه «موج جوونی» سفر خود را اردیبهشت ۹۵ از شهر گل و گلاب ایران، قمصر آغاز کرد و در طول چهار سال و نیم از حدود ۳۰۰ شهر و روستا عبور کرده است. این برنامه به علت شیوع ویروس کرونا از اسفند ۹۸ تا خرداد امسال همه سفرهای خود را لغو کرد و از تیر ماه امسال با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی سفرهای خود را از سر گرفت.

او با اشاره به رویکرد جدید برنامه بیان کرد: این برنامه رادیویی در طول سال ۹۸ با مشارکت وزارت کشور و شورای اسلامی شهرهای مختلف و با هدف همدلی و همراهی با مردم، «پویش همدلی» را راه‌اندازی کرد و به کمک مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان و هم‌وطنان گرفتار در برف گیلان رفته است. در هفته وحدت امسال نیز هر روز به یکی از شهرهای استان‌های سنّی نشین کشور عزیزمان سفر کرد تا صدای وحدت مسلمانان ایران را به گوش همه جهانیان برساند.

علی‌رضا محمدنیا با بیان این‌که مهم‌ترین هدف رادیوجوان در برنامه‌های علمی، بیان جذاب و ساده مفاهیم پیچیده علمی بر اساس نیاز مخاطب شبکه است گفت: در اتاق فکر شبکه، برنامه‌ شخصیت محور «رادیوم» را طراحی کرده‌ایم و مجری برنامه سیاوش صفاریان‌پور است که به سبب سبک اجرایش، موجب شده تا طیف بیشتری از مخاطبان با سطح سواد مختلف، شنونده برنامه باشند. هدف اصلی «رادیوم» بیان علم به زبان ساده اما کاربردی است که هم مخاطب خاص و علاقه‌مند به علم و هم مخاطب عام را با خود همراه می‌کند.

مدیر گروه جوان و دانش رادیوجوان یکی از کمک‌های این شبکه به مخاطب علاقمند به حوزه کسب و کار را ارائه‌ی نقشه‌ی مسیر استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان توسعه یافته از ابتدای شکل‌گیری تا موقعیت فعلی‌شان دانست و بیان کرد: «جوان آپ» صدای جوانانی است که قدم‌های مثبتی را در جهت ارزآوری و بی‌نیاز کردن کشور از صادرات نفت برداشته‌اند. جوان‌هایی سرشار از انرژی و پویایی که با تکیه بر آنها، بسیاری از مشکلات فناورانه صنعت را می‌توان حل کرد. این برنامه را یک زوج برنامه ساز تهیه می‌کنند که همواره دغدغه ساخت یک برنامه کسب ‌وکار را داشته‌اند و تا امروز «جوان آپ» با اقبال خوبی از سوی شنوندگان روبه رو گشته‌است.

محمدنیا در پایان درباره انتخاب موضوعات برنامه‌ها گفت: بعضی از موضوعات را از روی مناسبت‌های تقویمی انتخاب می‌کنیم و برخی دیگر را از طریق پیامک‌هایی که شنوندگان به شبکه ارسال می‌کنند و پیشنهاداتی که ارائه می‌دهند. همه برنامه سازان گروه دانش رادیوجوان می کوشند تا نسل جدید برنامه‌های علمی رادیو را بسازند که به دور از کلیشه‌های تکراری، دانش را به بینش تبدیل کنند و آگاهی را به مخاطبان خود هدیه دهند.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.