Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 3699
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 06 خرداد 1396 - 15:21 |

برنامه‌ شبکه های مختلف رادیو در ماه مبارک رمضان

برنامه‌ شبکه های مختلف رادیو در ماه مبارک رمضان

با نزدیک شدن به ماه رمضان شبکه‌های رادیویی برنامه‌های خود را در ساعات مختلف به‌ویژه در سحرهای ماه مبارک و نیز در لحظه افطار به شنوندگان ارائه خواهند داد. امسال نیز رادیو تلاش داشته با در نظر گرفتن برنامه‌های متنوع، مخاطبان و حتی کودکان را به شنیدن برنامه‌های آموزشی، مذهبی، معنوی و فرهنگی دعوت کند. برنامه‌های برخی شبکه‌‌های رادیو به‌شرح ذیل است:

 

رادیو ایران


رادیو ایران امسال در ماه مبارک رمضان با برنامه‌‌های مختلف در خدمت مردم دیندار و روزه‌دار کشورمان خواهد بود و سعی برآن است که از نفحات معنوی این ماه حداکثر استفاده شود.
یداله گودرزی؛ مدیر گروه فرهنگ و اندیشه این شبکه رادیویی درگفت‌وگو با «صبا» با اعلام این خبر گفت: «قرار بی‌قراران» ویژه‌برنامه سحرگاهی گروه فرهنگ و اندیشه است. این برنامه با تاکید بر موضوعات معارفی و اجتماعی مانند حق‌الناس، می‌کوشد مجموعه‌ای معتبر از معارف دینی را درباره دعا ارائه کند.
برنامه «قرار بی‌قراران» با آرم اختصاصی که قطعه موسیقی با کلام و ترانه «قرار بی‌قراران» است به روی آنتن می‌رود.
گودرزی تصریح کرد: در این برنامه چند حرکت نوآورانه انجام می‌شود. ازجمله معرفی دعاهای کوتاه که از معصومان(ع) رسیده و کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود و مجری این بخش مریم نشیبا است که از مردم خواهند خواست به کودکان کار کمک کنند. این حرکت پویش گسترده خواهد بود که با همکاری یکی از نهادهای عمومی یا سمن‌‌ها انجام خواهد شد. تاکنون نیز مبلغ ۱۰۰میلیون ریال کمک برای کودکان کار اختصاص یافته است.
وی شرح دعای سحر، شرح دعای ابوحمزه، استفاده از وصایای شهدا، استفاده از دعاهای کودکان را ازجمله بخش‌‌های دیگر برنامه دانست و گفت: درباره حقوق مردم بر یکدیگر نیز کارشناسان، هر شب موضوعی را ارائه خواهند کرد.
آیت‌اله محمدی ری‌شهری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کازرونی، حجت‌الاسلام عالی، دکتر افتخاری و محمد نصرآبادی از دیگر کارشناسان این برنامه خواهند بود.
گودرزی ادامه داد: «قرار بی‌قراران» سعی دارد در برنامه جشن سپاس که در عید فطر برگزار می‌شود گزارشی از پویش «کودکان کار» ارائه کند و در کنار برنامه‌سازی اقدامی عملی و اجتماعی برای مشکلات جامعه انجام دهد.
این برنامه هر شب از ساعت۲:۳۰ دقیقه بامداد روی آنتن خواهد رفت.

رادیو جوان


ویژه‌برنامه «مهمانی» شبکه جوان به مناسبت ماه مبارک رمضان در زمان افطار با ستارگان جامعه در حوزه‌‌های فرهنگ، سیاست، ورزش و… که به‌نوعی کارآفرین و مولد هم هستند گفت‌وگو می‌کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی مهدی شاه‌رضایی و گویندگی فاطمه صداقتی هر روز ساعت۲۰پخش می‌شود.

ویژه‌برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» به مناسبت شب‌های قدر و شهادت حضرت امام علی(ع) به روی آنتن شبکه جوان می‌رود.
برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» کاری از گروه جوان و اندیشه شبکه جوان است که به مناسبت شب‌‌های قدر و شهادت حضرت امام علی(ع) به گویندگی حسن خلقت‌دوست و تهیه‌کنندگی مجتبی امیری روزهای سه‌شنبه ۲۳خرداد، پنج‌شنبه ۲۵خرداد و یک‌شنبه ۲۸خردادماه از ساعت۲۳ پخش می‌شود. این برنامه دارای بخش‌‌های مختلفی چون پخش مباحث مذهبی با حضور کارشناسان مذهبی، پخش دعای ابوحمزه ثمالی و پخش زنده دعای جوشن‌کبیر است که توسط بهروز رضوی‌نژاد قاری بین‌المللی قرآن اجرا می‌شود.

ویژه‌برنامه «هفت آسمان» به تهیه‌کنندگی مجتبی امیری و گویندگی طاهره خضرایی هر روز ساعت۳:۳۰صبح با محوریت نزدیکی به خداوند به ۳۰داستان کوتاه از عرفان الهی می‌پردازد.
این برنامه دارای بخش‌‌های مختلفی چون پخش حدیث قدسی، پخش دل‌نوشته‌‌های مخاطبان، تفسیر کوتاه آیه‌‌های قرآن به همراه تلاوت زیبا و بیان کلامی از بزرگان است.

ویژه‌برنامه «با کریمان» برنامه به تهیه‌کنندگی علیرضا محمدنیا شنبه ۲۰خرداد به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) ساعت۱۹ پخش خواهد شد.
ویژه‌برنامه «ماه و محراب»به تهیه‌کنندگی عطیه عسگری و گویندگی هستی دوخت‌توکل چهارشنبه ۲۴خرداد ساعت۲۰ پخش و به مناسبت شهادت امیر مومنان علی(ع) به معرفت و شناخت بیشتر آن حضرت می‌پردازد.
ویژه‌برنامه «مردان فردوس» روز یک‌شنبه به مناسبت رحلت امام خمینی(ع) پخش می‌شود. این برنامه بنا به پاسداشت حادثه ۱۵خرداد۴۲ به بازگویی حوادث سیاسی آن سال‌ها اختصاص دارد.

ویژه‌برنامه «روایت پانزدهم» دوشنبه ۱۵خرداد به وقایع ۱۵خرداد اختصاص دارد. در این برنامه از صدای شاهد و اسناد تاریخی به‌وسیله راوی استفاده می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی مژگان فرزین ساعت۱۰ پخش می‌شود.
ویژه‌برنامه «نوای بغض نخلستان» به تهیه‌کنندگی مجتبی امیری و گویندگی فاطمه عباسی پنج‌شنبه ۲۰خرداد ساعت۲۰ خواهد شد و به آشنایی با اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌‌های حضرت علی(ع) در آخرین روزهای حیاتشان اختصاص دارد.
ویژه‌برنامه «اهل ایمان» در ایام ماه مبارک رمضان هر روز به‌مدت ۱۵دقیقه به سوره مبارک حجرات و آشنایی با مفاهیم این سوره اختصاص دارد. این برنامه کاری از گروه جوان و اندیشه شبکه جوان است که به تهیه‌کنندگی عطیه عسگری و گویندگی حسن خلقت‌دوست ساعت۱۵ پخش می‌شود.

ماه رمضان

رادیو فرهنگ

«پله‌پله تا ملاقات خدا» ویژه‌برنامه سحرگاه رادیو فرهنگ است که از امروز هر بامداد ساعت۳ تا پایان ماه مبارک رمضان پخش می‌شود.
پخش ادعیه و مناجات سحر، آماده‌سازی فضای معنوی در سحرهای ماه رمضان موضوع این برنامه است.

«عصر فیروزه‌ای» ویژه‌برنامه افطار ماه مبارک رمضان است که در لحظات معنوی افطار هر شب ساعت۲۰ تا پایان ماه مبارک رمضان پخش می‌شود.
پخش «ترتیل قرآن كریم» از آغاز تا پایان ماه مبارک رمضان هر بامداد ساعت۴:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.
«سی روز سی آیین» از آغاز تا پایان ماه مبارک رمضان قرار است، آیین‌‌های ماه رمضان را پخش کند.
«سی روز سی حکمت» برنامه‌ای است که هنگام اذان ظهر در ایام ماه مبارک رمضان پخش می‌شود. جملات قصار و احادیث ناب درباره روزه و ماه رمضان موضوع این برنامه است.
«از ۳۰مرغ تا سیمرغ» برنامه‌ای است که شنوندگان رادیو فرهنگ هر بامداد ساعت۲:۳۰ خواهند شنید. پخش اشعار عرفانی عطار و رسیدن به وحدت وجود، موضوع این برنامه در ایام ماه مبارک رمضان است.
«سی روز سی غزل» نیز برنامه‌ای است که از آغاز ماه رمضان تا پایان این ماه به بازخوانی اشعار و غزل‌‌های ماه مبارک رمضان اختصاص دارد.

رادیو تهران


بهروز رضوی همزمان با ماه مبارک رمضان به مدت یک ماه، «کتاب نهج‌البلاغه» را از برنامه کتاب شب رادیو تهران بازخوانی می‌کند.
شبکه رادیویی تهران از امروز ششم خرداد تا پایان ماه مهمانی خدا، برنامه «کتاب شب» کتاب نهج‌البلاغه ترجمه سیدعلی موسوی‌گرمارودی را با صدای بهروز رضوی بازخوانی می‌کند.

در میان ترجمه‌های متعدد این اثر، ترجمه شاعر معاصر علی موسوی‌گرمارودی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را از دیگر ترجمه‌ها که اغلب‌ ستودنی و به یادماندنی‌اند، ممتاز می‌کند و آن، تعبیرهای امروزی و نکته‌های شاعرانه نویی است که در برخی از سطور کتاب، به سخنان مسجع مولا علی(ع) جلوه خاصی داده است.

«فرهنگ مردم» ویژه‌برنامه تخصصی آداب و رسوم فرهنگ مردم، در ماه مبارک رمضان به بیان ادبیات شفاهی رمضان می‌پردازد.
«فرهنگ مردم»به تهیه‌کنندگی زهرا فقیه‌میرزایی، مجری و گویندگی شمسی فضل‌الهی و محمدمحسن رفیعی، با نویسندگی زینت صالح‌‌پور جمعه‌‌های این ماه ساعت۲۱:۳۰ پخش می‌شود.


«سلام کوچولو» و «شب‌به‌خیر کوچولو» خردسالان را با اعمال ماه رمضان آشنا می‌کنند. در برنامه «سلام کوچولو» خردسالان با اعمال ماه رمضان آشنا می‌شوند.
این برنامه با اجرای عذرا وکیلی و گویندگان خردسالش سیدمحمد سپهر ابوترابی، سارا امامی، پرنیان واعظ‌قاسمی، سامیه قرقانی و نویسندگی شهربانو اورنگیان ساعت۹:۴۵ پخش می‌شود.
«شب‌به‌خیر کوچولو» با قصه‌گویی مریم نشیبا، خردسالان را دعوت به انجام کارهای خوب می‌کند. «شب‌به‌خیر کوچولو» از شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر ساعت۲۱ با تهیه‌کنندگی گلریز وکیلی و نویسندگی شیوا رمضانی و نیلوفر شریفی پخش می‌شود.

سعید معدن‌کن؛ مدیر رادیو تهران درباره ویژه‌برنامه افطار رادیو تهران با نام «دعوت» به «صبا» گفت: شروع این برنامه به‌عهده محمد صالح‌علا است که مردم را برای حضور در سفره افطار دعوت می‌کند. ترویج افطار ساده و معرفی مدافعان حرم و شهدای انقلاب از دیگر بخش‌های برنامه است. ویژه‌برنامه‌هایی نیز برای شب‌های قدر و ایام شهادت آماده کرده‌ایم.
وی با اشاره به برنامه «بر بلندای همت» گفت: این برنامه با محور ترویج کسب روزی حلال، کارآفرینان برتر و… پخش می‌شود.
برنامه «قلب من کتابی است گشوده» به‌مدت ۱۵دقیقه روی آنتن می‌رود که با الهام گرفتن از یک آیه قرآن به مصادیق زندگی امروز می‌پردازد.

«یا عشق ادرکنی» با محوریت فلسفه انتظار و تاثیر آن در زندگی روزمره مردم و سریال «شکر ماه» از دیگر برنامه‌هایی است که برای پخش در نظر گرفته‌ایم.
ویژه‌برنامه سحرگاهی نیز با نام «به تماشاگه سوگند» روی آنتن می‌رود و کارشناس برنامه رشید کاکاوند است. مخاطبان می‌توانند این برنامه را از ساعت۳ تا ۴:۳۰ از موج اف.ام ردیف ۹۴مگاهرتز دنبال کنند.
شبکه رادیویی تهران از شنبه ششم خرداد تا پایان ماه مهمانی خدا، برنامه «کتاب شب» کتاب نهج‌البلاغه ترجمه سیدعلی موسوی‌گرمارودی را با صدای بهروز رضوی بازخوانی می‌کند. برنامه کتاب شب هر شب از ساعت۲۳:۳۰ از رادیو تهران پخش می‌شود.

رادیو قرآن

رادیو قرآن مجموعاً ۲۵عنوان برنامه دارد که به ۴۸۱برنامه تقسیم می‌شوند و در طول این ماه درمجموع ۵۰۰ساعت ویژه‌برنامه پخش خواهد شد.

یکی از برنامه‌ها ویژه پیشواز ماه رمضان است که در آن سخنرانی آیت‌اله محمد شجاعی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت۲۲:۱۰ تحت عنوان برنامه «ضیافت حقیقی» پخش خواهد شد. همچنین دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری در روز اول ماه رمضان به‌صورت زنده و از ساعت۱۷:۵ تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

ویژه‌برنامه «سحر» تحت عنوان «خلوت حضور» از ساعت۲:۳۰ تا ۴:۳۰ بامداد پخش می‌شود علاوه بر این از ساعت۱۰ شاهکارهای تلاوت به‌صورت متناوب و در بخش‌های مختلف روی آنتن می‌رود.
ابوالقاسمی بیان کرد: برنامه بعدی ویژه اطلاع‌رسانی درخصوص مناسک ماه رمضان است که تحت عنوان «فصل نیایش» و به کارشناسی علی‌اکبر رنجبران از ساعت۱۳:۴۵ پخش می‌شود. همچنین در برنامه «اشاره» از ساعت۱۴:۳۰ معرفی کتاب خواهیم داشت. در بخش کارشناسی زیباشناختی هنری و معنای تلاوت‌های برگزیده را داریم که از برنامه «ترنم آیات» ساعت۱۶:۲۰ پخش می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز هر شب از ساعت۲۱:۱۵ به‌صورت زنده پوشش داده خواهد شد. همچنین برنامه «۳۰ شب، ۳۰محفل» را خواهیم داشت که هر یک از محافل انس با قرآن با یک روز تاخیر به‌مدت یک‌ساعت و ۳۰دقیقه و از ساعت۲۲ پخش می‌شود همچنین برنامه «افق خاطرات قاریان» از ساعت۲۳:۳۰ تا ۲۴ پخش می‌شود.
«طرح ۱۴۵۱» و نحوه پوشش آن از ابتدای ماه رمضان با محوریت سوره ملک پخش می‌شود و آموزه‌های قرآنی این سوره نیز از ساعت۹:۱۵ روی آنتن می‌رود همچنین بخش آیه‌ها و آیینه‌ها به بررسی سوره ملک از دیدگاه نظم و نثر فارسی می‌پردازد که این برنامه نیز از ساعت۱۲:۳۰ پخش می‌شود. علاوه بر این در نوبت عصر نیز آموزش قرائت حفظ این سوره در برنامه «قرآن؛ کتاب زندگی» از ساعت۱۷:۵ روی آنتن می‌رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.