Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 6698
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو تاریخ انتشار : 26 مرداد 1397 - 16:33 |

برنامه ای رادیویی که تاکنون نظیر آن به وجود نیامده است

برنامه ای رادیویی که تاکنون نظیر آن به وجود نیامده است

در نیمه اَمُرداد ۱۳۴۱ (آگوست ۱۹۶۲) رادیو ایران دارای یک برنامه روزانه با زمینه خبری به نام «درگوشه و کنار شهر» شد که بدون وقفه به مدت سه سال ادامه داشت و پخش آن از ساعت چهار و نیم بعد از ظهر آغاز می شد.

این برنامه که هنوز مشابه آن در همه جهان تولید نشده است توسط دو روزنامه نگار وقت؛ پرویز یاحقی [آهنگساز نامدار ایران که اخیرا فوت شد و نام او در شناسنامه اش «صدیقی پارسی» بود که ترجیح داده بود پس از دایی هنرمندش به نام وی «یاحقی» خطاب شود] و نوشیروان کیهانی زاده مؤلف این تاریخ آنلاین (در آن زمان، سردبیر اخبار بین الملل خبرگزاری پارس و عضو تحریریه روزنامه اطلاعات) با تصویب طرح آن از سوی نصرت الله معینیان معاون نخست وزیر وقت و مسئول انتشارات و رادیو کشور (امروزه؛ وزارت ارشاد) پا به عرصه وجود گذارد و هر روز در ساعت ۴ و نیم بعد از ظهر از رادیو سراسری ایران که در آن زمان مهمترین رسانه کشور و فراگیرتر از همه بود پخش می شد. معینیان می دانست این برنامه ضعف های دولت را هم منعکس خواهد کرد؛ با وجود این با پخش آن موافقت کرده بود.

پرويز ياحقي در 1341 هجري

پرويز ياحقي در ۱۳۴۱ هجري

یاحقی و كیهانی زاده در ساعات فراغت، در كلانتری های پلیس، پاسگاههای ژاندارمری، شعب هفتگانه دادسرای تهران، دادگاهها ، بیمارستانهای سوانح( در آن زمان: سینا، رازی ، امیر اعلم ( سوختگی ها ) ، لقمان الدوله ادهم ( مسمومیت ها ) و امدادی حكیم الملك واقع در خیابان مولوی شرقی ) و صحنه وقوع حوادث به جستجوی مطلب می پرداختند و یاحقی با طرفین ماجرا مصاحبه می كرد و هر مطلب با اندرز و ذكر ضوابط و قوانین مربوط و اشاره به مراحل دادرسی پایان می یافت و به همان صورت برای پخش آماده می شد و هر برنامه ۳۰ دقیقه ای شامل سه تا چهار حادثه بود كه همان روز و یا شب پیش از آن اتفاق افتاده بودند. پیروزی این برنامه عمدتا نتیجه علاقه مردم به شخص یاحقی و شهرت اجتماعی او بود كه حاضر می شدند مصاحبه كنند و از اشتباهات خود پرده بردارند. صدای یاحقی بسیار جذاب ، لحن او گیرا و اندرزهایش صمیمانه بود كه بردل می نشست. این برنامه عبرت آموز تنها به دلیل افزایش اشتغال یاحقی در عالم موسیقی و به تدریج دست برداشتن از كار روزنامه نگاری، و پرداختن كیهانی زاده به تدریس تاریخ پایان یافت.

نوشيروان کيهاني زاده

نوشيروان کيهاني زاده

در تهیه این برنامه، بعدا بانو هما احسان ، سیاوش آذری ، حسین توصیفیان، رضا میرطاهری و برای مدتی كوتاه نیز هوشنگ پورنگ كمك كردند.

موضوع مهم در اینجاست كه این برنامه نیم ساعته برای سازمان رادیو ایران در ماه تنها یكهزار و نهصد تومان( برابر دویست و ۷۵ دلار آن روز و دو میلیون و سیصد هزار ریال امروز هزینه داشت و این دو برای تهیه آن از خودرو شخصی استفاده می كردند زیرا كه سازمان رادیو ایران در تهران تنها دو استیشن واگن در اختیار داشت و آن هم برای رسانیدن گویندگان اخبار به محل كار ). از آن پس سازمان رادیو ـ تلویزیون چند بار تلاش به تجدید حیات آن برنامه كرد ولی موفق نشد. سایر كشورها هم چنین تلاشی را بعمل آورده اند ولی موفقیت نداشته اند. هم اكنون در آمریكا دو كانال تلویزیونی تحت عنوان « دادگاه » سرگرم بكار هستند كه برنامه های آنها استودیویی است ، نه ضبط در صحنه، و به كسانی كه حاضر شوند بروند و حرفهایی را كه در دهانشان می گذارند مقابل دوربین و قاضی ساختگی (عامل ایفای نقش) تكرار كنند دستمزد قابل ملاحظه پرداخت می شود.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.