Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 19936
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو نمایش تاریخ انتشار : 29 تیر 1399 - 16:10 |

تقدیر مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما از دو مجموعه نمایشی «فاطمه ای دیگر» و «احمد امین» رادیونمایش

تقدیر مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما از دو مجموعه نمایشی «فاطمه ای دیگر» و «احمد امین» رادیونمایش

مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما طی گزارشی از دو مجموعه نمایشی «فاطمه ای دیگر» و «احمد امین» رادیونمایش تقدیر کرد .

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو ، دو مجموعه نمایشی «فاطمه ای دیگر» به نویسندگی بابک صفی خانی و کارگردانی رامین پورایمان و «احمد امین» به نویسندگی هاجر کوشکی و کارگردانی  ایوب آقاخانی ، در دهه کرامت از رادیو نمایش پخش شد که مورد تقدیر مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما قرار گرفت .

 در گزارش مرکز نظارت و ارزیابی سازمان درباره مجموعه نمایشی  «فاطمه ای دیگر» آمده:
تعالی درام ،اثر گذاری ،ایجاد حس همدری،همذات پنداری و در نهایت تزکیه مخاطب در این مجموعه قابل قدردانی است و در نوشتار و محتوای این مجموعه درام مستند ،پژوهش اسنادی و استناد به منابع تاریخی و اخبار برگرفته از اقوال مشهور ،کاملا مشهود است.گویا سعی شده حقایق و واقعیات قطعی و محتمل رایج و تقریبا هر آنچه از زندگی و شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) بر جای مانده ،به رسم امانت ثبت و در نمایش گنجانده شود.
در بخش دیگری از این گزارش آمده: با توجه به مستندات اندک بر جای برجای مانده از جزئیات زندگی این بانوی گرامی ، در این مجموعه سعی شده با تمرکز بیشتر بر اطرافیان و شخصیت پردازی شخصیت های فرعی و فراتر بردن آنها از قالب تیپ های معمول و رایج با طراحی دیالوگ های عادی و روزمره و نمایش مناسبات حضرت با اطرافیان و ندیمه ها،تصویری طبیعی ،واقعی و باور پذیر از گوشه های زندگی و خوی و منش حضرت نمایان شود.


این گزارش همچنین استفاده مناسب و بجا از آمبیانس (صدای اضافی محیط) ،کاربرد گونه ربانی محاوره ای و در عین حال تداعی گر دوران تاریخی مورد نظر ،دیالوگ نویسی روان و برخورداری از وجوه ادبی مورد انتظار و استفاده هوشمندانه از صدای راوی و نریشن در میان برخی صحنه ها را از نقاط مثبت این نمایش دانسته است.
در ادامه درباره ویژگی ها و نقاط مثبت مجموعه نمایشی «احمد امین» آمده است :

وفاداری به تاریخ بدون دستکاری، فضاسازی و به کارگیری افکت و آمبیانس مناسب، گزینش زبان مناسب و اجراهای تاریخی (لحن و بازی)، دیالوگ های روان محاوره ای و فراتر از مکالمات روزمره ، همگی موجب واقع نمایی و تجسم باور پذیر از آن دوران شده است.

درپایان این گزارش آمده است :

عملکرد هر دو مجموعه نمایشی به لحاظ فضاسازی،گونه زبانی متناسب و تداعی گری دوران تاریخی مورد نظر، دیالوگ نویسی روان و برخورداری از وجوه ادبی بازیگری و اجرا ، مثبت ارزیابی می شوند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.