Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 5748
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 04 اردیبهشت 1397 - 11:48 |

جعبه صدا، تولدت مبارک

جعبه صدا، تولدت مبارک

۷۸ سال قبل صدايي در شهر پيچيد و از آن زمان در ذهن ها ماندگار شد.

همه شبكه هاي راديويي امروز به مناسبت “روز راديو” ويژه برنامه هايي را براي بزرگداشت اين جعبه صدا تدارك ديده اند و مخاطبان را در جشني عمومي همراه با پيام هاي مختلف سرگرم مي كنند.

راديو از سال ۱۳۱۹ كه در تهران راه اندازي شد هر روز همزمان با افزايش جمعيت، به مخاطبان خود افزود و نشان داد اين جعبه پر سر و صدا هرگز از غافله اطلاع رساني عقب نخواهد ماند.

اگرچه امروزه اقبال به رسانه اي تصويري، مكتوب و حتي مجازي تا حدي افزايش يافته اما  اين رسانه شنيداري كه در شكل هاي و اندازه هاي مختلف براي هر سليقه اي امروزه در بازار يافت مي شود، توانسته از طريق گوش مخاطب،به دل و ذهن او راه يابد و جاي خود را در اين بستر فكري باز كند.

راديو در ايران از چهارم ارديبهشت ۱۳۱۹ آغاز به كار كرد. سازمان پرورش افكار، وابسته به وزارت پست و تلگراف و تلفن آن زمان،در بهمن ماه سال ۱۳۱۷ ساخت دو دستگاه فرستنده موج كوتاه را به شركتي خارجي سفارش داد و  مقرر شد براي شهرهايي كه برق دارند، دستگاه گيرنده و بلندگو خريداري شود تا براي استفاده عموم از برنامه هاي راديو، اين وسيله در ميدان اصلي شهر نصب شود.

ساعت ده بامدادِ چهارم ارديبهشت ۱۳۱۹،صدايي از بلندگو ها پخش شد كه باعث شگفت زدگي همگان شد و از آن زمان جاي خود را در خانه ، محل كار، اتوموبيل، هنگام كار، تفريح و حتي بستر بيماري در ميان مردم باز كرد .

راديو در ايران،فعاليت رسمي خود را با نام «راديو تهران» آغاز كرد.اين رسانه شنيداري در آن زمان از ساعت ۱۸ تا ۲۳ برنامه داشت .برنامه هاي شامل پخش اخبار، موسيقي، گفته هايي درباره مسائل بهداشتي، ورزشي، فرهنگي و خانه داري .از آن زمان تلاش كاركنان و هنرمندان اين رسانه در شبكه هاي مختلف راديويي توانسته به توسعه و تقويت يك رسانه جدي و محبوب منجر شود .

رسانه اي كه در همه احوال ، چه در،مبارزات و شيريني هاي دوران انقلاب، چه در تلخي ها و پيروزي هاي غرورآفرين دفاع مقدس، چه در جشن ها و اعياد مذهبي و ملي و چه در روزهاي حزن و اندوه مصائب اهل بيت عليهم السلام همراه خوب مردم ما شده است .

تخصصي شدن و توسعه درون مرزي و برون مرزي شبكه هاي راديويي كه صداي فرهنگ و هنر ايراني را به گوش جهان رسانده ،حاصل تلاش هزاران هنرمند بي نشان و خوش ذوق است و تبريك “روز راديو” شايد تنها بخشي از خستگي آنان را در اين راه طولاني برطرف كند.

اين روز بر همه همكاران راديويي مبارك باد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.