Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 4845
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 21 آذر 1396 - 11:34 |

حسین رفیعی: مجری، مسابقه تلویزیونی را مهیج می‌کند

حسین رفیعی: مجری، مسابقه تلویزیونی را مهیج می‌کند

«نما به نما»، عنوان مسابقه‌ای است که این روزها به صورت زنده برای مخاطبان شبکه آی فیلم پخش می‌شود؛ تنها برنامه زنده این شبکه که با استقبال بسیار زیاد بینندگان روبه‌رو شده و توانسته در مدت کوتاهی نگاه‌های مخاطبان آی فیلم را به سوی خود جلب‌کند.

از آنجا که این شبکه تخصصی فیلم و سریال های ایرانی است، شرکت‌کنندگان در مسابقه «نما به نما» نیز می توانند به انتخاب خود به سؤالاتی با محوریت این موضوعات و نیز گستره ای از سوالات گوناگون در حوزه های مختلف پاسخ دهند.

حسین رفیعی-هنر صدا

حسین رفیعی، سعید شیخ‌زاده و نجمه جودکی اجرای این مسابقه را برعهده دارند. حسین رفیعی از مجریان با سابقه تلویزیون که اغلب مخاطبان، اجراهای مسابقات تلویزیونی او را به خاطر دارند، با حضور خود جذابیت و هیجان ویژه ای متناسب با کاراکتر اجرای خود به «نما به نما» داده است که به منظور دانستن بیشتر درباره آن، به گفت‌وگو با وی نشستیم:

 به خاطر دارید این چندمین مسابقه‌ای است که اجرا می‌کنید؟

-از سال ۷۴ مسابقه تلویزیونی و عموماً هم مسابقه‌های زنده را اجرا کرده‌ام. تعداد آن در خاطرم نیست، ولی شاید پیشگام در اجرای مسابقه‌های رایانه‌ای بودم که در شبکه‌های سه و پنج سیما آغاز کردم. بعد از آن تعداد مسابقه‌ها زیاد شد و همچنان اجرای مسابقه‌های تلفنی و تلویزیونی را ادامه دادم.
 چقدر اجراهای قبلی در اجرای این مسابقه به کمک شما آمد؟
– یک سری معیارهایی در مسابقه زنده است و خطوط قرمز و نکاتی هست که در پخش زنده باید رعایت شود، مثل احترام به مخاطب، احترام به قومیت‌ها،احترام به لهجه‌های استان‌های مختلفی که در کشور ما است. باید یادمان باشد که مخاطبان ما فقط پایتخت‌نشینان نیستد و کل ایران این برنامه را می‌بینند و باید حواس‌مان باشد که چه حرفی می‌زنیم. مثلاً من اوایل، گاهی به اشتباه می‌گفتم خیابان ولی عصر ترافیک است، در صورتی که برای کسی که در زاهدان است،این موضوع اهمیتی ندارد. این مهم است که برای ایران اجرا ‌کنیم، نه تهران و این تجربه‌ای است که طی این سال‌ها کسب کردم.
 چطور شد که برای اجرای مسابقه «نما به نما» دعوت شدید؟
– الان دیگر خیلی دغدغه اجرای مسابقه تلفنی زنده ندارم؛ اما مجید محمودی از دوستان قدیمی من است و سال‌های زیادی است که مسابقه تلویزیونی را با هم تجربه می‌کنیم. او جزو کسانی بود که در سِمَت‌های مختلف همراه من بود و الان به‌عنوان تهیه‌کننده مسابقه «نما به نما»، از من خواست که این مسابقه را اجرا کنم و برحسب رفاقت قدیمی و اینکه دوست داشتم به او کمک کنم، پیشنهادش را با کمال میل پذیرفتم. به علاوه اینکه «آی فیلم» تنها شبکه‌ای بود که در آن کار نکرده بودم.به همین خاطر دلم می‌خواست در این هم برنامه داشته باشم، چون یکی از طرفداران این شبکه هستم، به طور کلی تمام این موضوعات دست به دست هم داد تا من اینجا باشم.
 به نظر خودتان ویژگی شخصیت پرجنب و جوش شما چقدر در این انتخاب دخیل بوده است؟

-ترجیح مردم بر این است که به هر حال مسابقه تلویزیونی و هر برنامه‌ای که پایش می‌نشینند، برنامه شاد و پرحرکتی باشد. البته با احترام به همه آن‌هایی که برنامه جدی دارند و اینکه یک برنامه می‌طلبد که مجری جدی داشته باشد و ممکن است موضوعش علمی باشد یا موضوع آن خاص باشد؛ ولی وقتی برنامه‌ای اسمش جُنگ یا مسابقه است، این‌ها الزامشان این است که مخاطب را جذب کنند و تمام مجموعه‌های تلویزیونی در دنیا، دنبال جذب مخاطب هستند و از هر طریقی سعی می‌کنند توجه مخاطب را جلب کنند.

وقتی در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای رقابت بر سر جذب مخاطب است، ما هم باید تلاش کنیم با ترفندهایی، مخاطب را به خود جلب کنیم؛ البته گاهی لودگی و حرکات سخیف، جایش با شادی و فعال بودن عوض می‌شود. امیدوارم توانسته باشم این پویایی را به مخاطب منتقل کنم. البته پرجنب و جوش بودن شخصیت من هم در این انتخاب دخیل بوده است.
 سطح محتوایی مسابقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
– آرزویم این است که شرکت‌کنندگان، باری به هرجهت و بدون اطلاعات کافی، وارد مسابقه نشوند؛چون ممکن است وارد یک مرحله چالشی شوند و نتوانند پاسخ دهند. خوب است که اگر در مسابقات تخصصی شرکت می کنند، حتماً اطلاعات کافی داشته باشند. اصلاً ایرادی ندارد که قبل از شرکت در یک مسابقه مطالعه کنیم و نسبت به برخی موضوعات اطلاع کسب کنیم.
 تاکنون پیش آمده که شرکت‌کننده‌ای تسلط کامل بر سؤالات داشته باشد که موجب شگفتی شود؟
– بله. بسیار بوده‌اند. حتی من به عنوان مجری هم به پاسخ همه سؤالات مسلط نیستم و نمی‌توانم برخی از سؤالات را پاسخ دهم؛ ولی پیش آمده شرکت‌کننده‌ای در مسابقه طوری ظاهر شده که همه را شگفت‌زده کرده است.
 از روند طراحی سؤالات خبر دارید، اینکه چطور به سؤالات نهایی می‌رسید؟
– سعی کردیم سؤالاتی را انتخاب کنیم که نه خیلی دم دستی باشند و نه و خیلی تخصصی ، طوری که شرکت‌کننده را به چالش بکشد. بینندگان مطمئن باشند که این سؤالات از فیلترهای مختلف عبور می‌کند و افراد مختلف بر آن‌ها نظارت دارند و اگر اشتباهی صورت بگیرد، تذکر لازم به برنامه ساز داده می شود تا اشتباهات اصلاح شود.
 مجری مسابقات تلویزیونی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
– خوب است که مجریان سواد نسبی و اطلاعات عمومی کافی داشته باشند؛ البته مجری فرد جهان‌شمولی نیست، ولی خب بهتر است که در مورد هرچیز اطلاعات مختصری داشته باشند.
 چه بازخوردهایی از مخاطبان گرفته‌اید؟
به خاطر جایزه‌ای که مسابقه دارد بسیاری دوست دارند که بدون نوبت در مسابقه شرکت کنند که من شرمنده‌شان هستم. روزانه تعداد زیادی با برنامه تماس می‌گیرند و ما در روز ۴ نفر بیشتر نمی‌توانیم در مسابقه شرکت دهیم و این بخش تلخ ماجرا است و من بابت آن خیلی ناراحت هستم. خیلی‌ها از شدت علاقه به نوعی دلشان می‌خواهد بدون نوبت در برنامه شرکت کنند و این بخش بد قصه است و در عین اینکه دلم نمی خواهد کسی از ما رنجیده شود، این امکان را نداریم.

از آنجا که این مسابقه تنها مسابقه شبکه تلویزیونی «آی‌فیلم» است، ارزیابی شما از فضای مسابقه چیست؟

– شاید این اولین مسابقه ای است می‌بینیم که دکور جالبی دارد و مجری در آن متحرک است و پشت میز نایستاده و در صحنه حرکت می‌کند. در مجموع فضای خیلی خوبی است، البته دلیل خوب بودن یک مسابقه تنها مجری آن نیست، بلکه بخش‌های مختلفی مانند دکور، صدا و شرکت‌کننده‌ها نیز در کیفیت یک مسابقه تاثیرگذار هستند.
 به نظر شما این شبکه تا چه میزان در جذب مخاطب موفق بوده است؟
– شبکه «آی فیلم» نه تنها برای ایرانیان داخل کشور، بلکه برای تمام پارسی‌زبانان سراسر عالم شبکه ارزشمندی است و فراتر از سطح شبکه‌های داخلی و استانی است، جهانی است و اکنون مخاطبان زیادی پیگیر «آی‌فیلم» هستند و در رده شبکه‌های ماهواره‌ای قرار گرفته و طرفداران زیادی دارد. وقتی برای اجرای مسابقه به این شبکه آمدم تازه فهمیدم چه حجم زیادی بیننده دارد و سراسر ایران، این شبکه را می‌بینند.
از اینکه در این شبکه و برای مخاطبان آن که عموماً خانواده‌ها هستند، مسابقه اجرا می‌کنید، راضی هستید؟
– همکاری با «آی‌فیلم» تجربه خوبی بود و آمدن به این شبکه برایم خیلی دوست داشتنی بود و اگر مسابقه تمام شود دوست دارم باز هم برنامه‌ای در این شبکه داشته باشم.
منبع: بانی فیلم
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.