Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 31085
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 16 آذر 1400 - 11:44 |

خاطرات دکتر مهدی محقق در «فرزانگان فرهنگ» رادیو

خاطرات دکتر مهدی محقق در «فرزانگان فرهنگ» رادیو

در برنامه «فرزانگان فرهنگ» این هفته دکتر محمدحسین ساکت روایتگر خاطرات دکتر مهدی محقق می‌شود.

برنامه «فرزانگان فرهنگ» سه شنبه ۱۶ آذر، میزبان دکتر محمدحسین ساکت می‌شود تا شنوندگان رادیو فرهنگ خاطرات ایشان درباره استاد مهدی محقق را بشنوند.
مهدی محقق و نقش موثر او در پژوهش ادبی، در برنامه «فرزانگان فرهنگ» این هفته مورد توجه قرار می‌گیرد و به جنبه‌های دیگری از زندگی و آثار این محقق ادیب اشاره می‌شود.
محمدحسین ساکت، نویسنده، مترجم و پژوهشگری است که در دو رشته حقوق (شاخه‌های مختلف آن) و اسلام شناسی (به ویژه تاریخ تعلیم و تربیت و نهادهای آموزشی مسلمانان) فعالیت های علمی چشمگیری داشته و تاکنون بیش از ۱۸ جلد کتاب تألیف و ترجمه کرده و آن‌ها را به چاپ رسانده است. بسیاری از کتاب ها و مقاله‌های او به عنوان منبع و مرجعی بی بدیل در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار گرفته است.
شیوه نگارش ساکت در کتاب های حقوقی ایران که اغلب زبان پیچیده و پرطمطراقی دارند، بی نظیر و مخصوص خود اوست. استفاده از معادل های زیبای فارسی، به کار بستن تعبیرهای ساده و وارد کردن جریان‌های تازه زبان امروز، نوشته‌های حقوقی او را از دیگران ممتاز ساخته است. دست کم دو ترکیب تازه در نگاشته‌های حقوقی ساکت قابل توجه است یکی «دادکاوی» که عنوان گفتارها و مقاله‌های حقوقی اوست و دیگر «حقوق شناسی» به جای مقدمه علم حقوق، مبانی حقوق و … گذشته از آن که ترکیب «بی بهرگی از سود» فارسی را برای نخستین بار به جای «عدم النفع» عربی ساخته است و بسیاری واژگان فارسی دیگر را جایگزین واژگان عربی علم حقوق کرده است که ذکر آن‌ها در این نوشته نمی‌گنجد. «درباره فردوسی و شاهنامه»، «شعر فارسی و تمدن اسلامی در ایران»، «جایگاه‌های دانش در جهان اسلام» و «دادرسی در حقوق اسلامی؛ سرشت و سرگذشت نهاد دادرسی و سازمان‌های وابسته از آغاز تا سده سیزدهم هجری» و «تاریخ آموزش در اسلام» عنوان‌های بخشی از آثار محمد حسین ساکت اعم از تألیف و ترجمه است.
دکتر محمدحسین ساکت، در این برنامه، مهدی محقق را از منظر خدمات علمی و فرهنگی ایشان در دانشگاه‌های ایران و جهان از جمله دانشگاه مگ گیل دانادا روایت می‌کند.
برنامه «فرزانگان فرهنگ» را بهروز رضوی اجرا می‌کند و تهیه و تالیف این برنامه بر عهده محمد حسینی باغسنگانی است. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه «با فرزانگان فرهنگ» را سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۸:۳۰در رادیو فرهنگ بشنوند. همچنین این برنامه در سامانه و آرشیو زمانی رادیو در سراسر جهان قابل شنیدن و دریافت است.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.