Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 22792
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 09 آذر 1399 - 15:29 |

دو کتاب در «چاپخانه» رادیو فرهنگ بررسی می شود

دو کتاب در «چاپخانه» رادیو فرهنگ بررسی می شود

کتاب های «آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران» و « جنگ شهرها در تهران» در برنامه «چاپخانه» امروز رادیو فرهنگ معرفی و بررسی می شوند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چاپخانه» این هفته رضا مهدوی، کارشناس مجری با دکتر محسن فربودمنش، نویسنده کتاب «آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران» گفت و گو می‌کند.

جلد نخست از کتاب «آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران» به پژوهش و قلم دکتر محسن فربودمنش، به آشنایی با واژه‌ های موسیقی، ساختار ردیف در موسیقی ایرانی، گوشه‌ های دستگاه شور، آوازهای دستگاه شور و گوشه‌ های دستگاه نوا اختصاص دارد. این کتاب با بررسی دستگاه‌ ها و آوازهای موسیقی ایرانی، در پی یافتن راه حلی برای نمایش ساختار و طراحی پیچیده موسیقی ایران، با استفاده از علوم ریاضی و آماری است. محسن فربودمنش به دلیل عدم آشنایی با موسیقی، و از طرفی تسلط به علم اقتصاد، نگرشی نو به موسیقی ایرانی دارد. او با تحقیق در تمامی‌ گوشه‌ های موسیقی ایران، به بررسی نت های اصلی در گام های ایرانی، از جمله «نت شروع»، «نت شاهد» و «نت ایست» می‌ پردازد و آن‌ها را در قالب اطلاعات و ارقام آماری به نمایش می‌گذارد.
همچنین در این برنامه مریم بیانی با زینب اسلامی درباره کتاب« جنگ شهرها در تهران» صحبت می‌ کند.
زینب اسلامی، محقق، پژوهشگر و نویسنده، که برای نخستین‌ بار در حوزه دفاع مقدس قلم‌ به‌ دست گرفته، در اولین اثر خود به جنگ شهرها در تهران پرداخته، که حدود دو سال و نیم تحقیق، بررسی و نگارش آن زمان برده است. خصوصیت خاص این کتاب، این است که به بمباران‌ ها و موشک‌ باران‌ های دوران جنگ می‌ پردازد و از طرفی زمانمند است؛ یعنی در این کتاب مطرح‌ شده که بمباران در چه زمانی اتفاق افتاده و در چه محله‌ ای اصابت کرده و خسارت‌ های احتمالی یا شرایطی که به وجود آمده، را توضیح می‌ دهد.
برنامه «چاپخانه» با اجرای لیدا وحیدی و تهیه کنندگی پرویز جمالی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.