Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 4436
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 23 مهر 1396 - 10:24 |

دکتر اکبر عالمي : چندین تحول مهم در تاریخ بشری رخ داده است

دکتر اکبر عالمي : چندین تحول مهم در تاریخ بشری رخ داده است
اکبر عالمی در دومین نشست تخصصی «افق‌های نو» که چندی پیش با موضوع سینما برگزار شد به تحولات مهم تاریخ بشریت  اشاره کرد
اکبر عالمی در ابتدای این نشست عنوان کرد: چندین تحول مهم در تاریخ بشری رخ داده است. اولین آن «کلمه» است که زندگی بشر را زیر و رو کرد چرا که بشر در گذشته با صداهای ساده همچون پرندگان منظور خود را می‌فهماند ولی به محض پیدایش کلمه به راحتی توانست هدفش را با واژگان به دیگری منتقل کند. بزرگترین تحول و افتخار بشر «پیدایش کلمه» است که با پرتاب آن یک کد به دیگری منتقل می‌شود که از سوی طرف مقابل دی کد می‌شود. هرکس تعداد کلمات بیشتری بداند وسعت اندیشه او دامنه گسترده‌تری می‌یابد. کلام برای فلاسفه مانند آبشار جاری است در حالی‌که یک کاسب در ارتباط با دیگران به کلمات کمتری بسنده می‌کند.

اکبر عالمی

عالمی اضافه کرد: دومین تحول تاریخ بشری «پیدایش خط» بود که برخلاف «کلمه» بعد از مرگ نیز می‌ماند. سال ۱۴۵۲ کتاب‌هایی که در دنیا نوشته می‌شد خطاطی بود اما با ایجاد صنعت چاپ و حضور چاپ گوتنبرگ به طرز خارق العاده‌ای جهان تغییر کرد و صنعت چاپ توانست برای بشر شکوفایی به ارمغان آورد و علم از انحصار دانشمندان خارج شد تاجایی که هر خانواده با هر فرهنگ و بضاعت می‌توانست بی‌واسطه کتاب بخرد و بخواند.
این مجری و کارشناس ادامه داد: سال ۱۸۲۶ اولین عکس سیاه و سفید در جهان گرفته شد که ۸ ساعت در دوربین را باز نگه می‌داشتند تا عکس گرفته شود و هنر عکاسی نیز یکی دیگر از تحولات و پیشرفت‌های شگرف تمدن بشری است.

اکبر عالمی

عالمی در ادامه تاکید کرد: برای سینماگر شدن حتما نباید تحصیلات سینمایی داشت، بسیاری از کارگردان‌های برتر ایران و جهان از جمله داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و استنلی کوبریک تحصیلات سینمایی ندارند و اگر هرکدام از شما مایلید کار سینما کنید باید فیلم ببینید و در عکاسی، طراحی، روانشناسی، فلسفه، جامعه شناسی، ادبیات فارسی و ادبیات جهان مطالعه کنید.
این مدرس دانشگاه درباره تجربه سال‌ها آموزش سینما گفت: چهل و سه سال تدریس برایم یک جور کشف و شهود بود. افراد باید مثل زمانی که گرسنه هستند یا به مال اندوزی فکر می‌کنند در جستجوی تئاتر، سینما، موسیقی و کنسرت باشند. من سلفژ نمی‌دانم ولی گوش موسیقیایی عجیبی دارم و با تقویت گوش خود تفاوت‌ها را حس می‌کنم.
عالمی با تاکید به اینکه امروز سینما جهان را در سیطره اندیشه القای خود گرفته است در خصوص دلبستگی‌اش به فیلم‌هایی که تاکنون در ایران و جهان ساخته شده اشاره کرد و گفت: هالیوود در گذشته هرسال ۱۰ فیلم می‌ساخت که با آنها می خندیدیم، متاثر یا عاشق می‌شدیم اما امروز اکثر فیلم‌های هالیوود مانند بازی‌های کامپیوتری خشن و سرد شده است.
این منتقد سینما دهه ۱۹۶۰ را دوره طلایی سینما دانست و اضافه کرد: سال ۱۸۵۵ اولین فیلم در جهان ساخته شد که به صورت صامت بود و سال ۱۹۳۷ صدا به سینما آمد. سینما دنیا را برای ما کوچک کرد، با یک فیلم از قطب شمال  تا جزایر دور افتاده دنیا را می‌توانیم ببینیم . تدوین در کار سینما و فیلمسازی یک معجزه است و یک پلان در کنار پلان دیگر معنای دیگری می‌یابد.
عالمی یاد کارگردان های فقید کشور را گرامی داشت و گفت: عباس کیارستمی معتقد بود با یک دوربین ساده، حتی با دوربین تلفن همراه هم می‌توان فیلم ساخت. علی حاتمی خدای نوشتن دیالوگ بود و آن‌ها را زیاد تراش می‌داد. ما باید از کارگردان‌های تاریخ‌ساز ایرانی درس بگیریم.
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.