Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 2240
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 12 مرداد 1395 - 7:23 |

دیدار هنرمندان با معاون صدا : فرضیه حذف رادیو نمایش باطل شد/ تولید ۸ نمایش رادیویی غیرایرانی

دیدار هنرمندان با معاون صدا : فرضیه حذف رادیو نمایش باطل شد/ تولید ۸ نمایش رادیویی غیرایرانی

در جلسه ای که ۱۱ مرداد ماه با حضور نسرین آبروانی معاون صدای رسانه ملی، محمدرضا قربانی مدیر رادیو نمایش و جمعی از مدیران، کارگردانان و هنرمندان این شبکه رادیویی برگزار شد ۸ نمایش رادیویی کلاسیک غیرایرانی رونمایی شد.

Radio

محمدرضا قربانی در ابتدای این جلسه با اشاره به این آثار بیان کرد: امروز از آثار فاخر و کلاسیک غیرایرانی که از اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور تعداد زیادی از هنرمندان این شبکه آماده شده است، رونمایی می شود.

وی ادامه داد: البته رویکرد ما بیشتر نمایش های ایرانی است و حدود ۱۰ درصد از آثاری که به آنها می پردازیم غیرایرانی هستند. میکائیل شهرستانی کارگردان این نمایش ها سال گذشته طرحی را ارایه کرد که بر کارهای فاخر و مضامین انسانی استوار بود. آثاری که به تعالی منجر می شود و فهم عمومی مردم شامل آنها شود.

Radio_1

مدیر رادیو نمایش خطاب به هنرمندان حاضر در جلسه اظهار کرد: این نمایش ها در شرایط سختی آماده شد و من از همکارانم ممنون هستم که با وجود همه تنگناها در ساخت این آثار زحمت کشیدند و همچنین از خانم آبروانی هم ممنون هستم که با وجود این تنگناها در رادیو دستمزدها را به موقع پرداخت کردند.

میکائیل شهرستانی از کارگردانان حاضر در این جلسه نیز با اشاره به دیدار با نسرین آبروانی بیان کرد: ما چندان به دیدار با مدیران عادت نداریم و من خوشحالم که این جلسه اتفاق افتاده است با اینکه از مشغله ها و زحمت های خانم آبروانی بی خبر نیستم.

 

وی در ادامه گفت: کسانی که مرا می شناسند، می دانند که به من برچسب تملق نمی خورد. بنابراین دو مدیر هستند که باید اینجا از آنها یاد کنم یک نفر آقای شهرام گیل آبادی از مدیران قبلی رادیو است و نفر بعدی محمدرضا قربانی است. زمانیکه آقای قربانی به رادیو آمد من شناخت چندانی از او نداشتم اما به تدریج با لطفی که او داشت کارها را پیش بردیم.

این کارگردان نمایش های رادیویی اظهار کرد: دغدغه هر هنرمندی این است که بتواند کاری را که انجام می دهد ظرفیت و پتانسیلی داشته باشد که هم خودش و هم مخاطب از آن بهرمند شود. هنرمندان هم برای ضبط این نمایش ها با همه سختی ها در تمرین ها حاضر شدند و کوچکترین اعتراضی نکردند، گاهی هم مرا شرمنده کردند و هر ساعتی حتی در تعطیلات برای کار آمدند.

Radio_2

شهرستانی با اشاره به مضمون این آثار نمایشی بیان کرد: بعضی از این آثار کلاسیک آنقدر ارزشمند هستند و آنقدر تازگی دارد که یکی از دلایلش پرداختن به ارزش های انسانی، حقیقت، عشق، آرمانخواهی و… است و این ارزش ها فقط در آثار ایرانی وجود ندارد.

این کارگردان در پایان با اشاره به تلاش های هنرمندان در رادیو نمایش تصریح کرد: من عادت به رونمایی نمایش هایم ندارم و این اقدام آقای قربانی که با ظرافت و وسواس انجام شد برای من تازگی زیادی داشت. البته لیاقت اهالی رادیو خیلی زیاد است، آنها بسیار محجوب هستند و قابلیت های بی شماری دارند. به طور مثال خانم مهین نثری همه زندگی اش را به کار اختصاص داده است و یک استثناست.

نسرین آبروانی در پایان این جلسه و بعد از گفتگوهایی که بین هنرمندان با وی رد و بدل شد درباره احترامی که برای هنرمندان قایل است، بیان کرد: یکی از بزرگان در جمله ای بیان کرده است که وقتی هنرمندان را می بینید چشمان خود را به ضیافتی بزرگ دعوت می کنید و من هم با چنین احترامی به شما نگاه می کنم.

Radio_3

وی با اشاره به احترامی که برای هنرمندان رادیو نمایش قایل است، تصریح کرد: زمانی یک فرض از طرف بعضی مطرح شد که رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو حذف خواهد شد و من اکنون اینجا هستم تا به این فرضیه پایان ببخشم.

معاون صدا با اشاره به اینکه تمدن های بزرگ براساس گفته ویل دورانت با از بین رفتن بزرگان نابود شده اند، عنوان کرد: شبکه نمایش به بزرگانی چون آنتوان چخوف، ویکتور هوگو و… اشاره می کند و نام و یاد آنها را زنده نگه می دارد، همچنین بزرگان دیگری را معرفی می کند و پرورش می دهد. من بسیار علاقمندم افرادی مثل میکائیل شهرستانی که شخصیتی تاثیرگذار در رادیو و تئاتر دارد و همچنین افرادی همچون مهین نثری و محمد مهاجر تنها در رادیو حضور داشته باشند و جوانان آنها را ببینند.

آبروانی همچنین درباره تولید نمایش های رادیویی غیرایرانی عنوان کرد: اعتقاد من این است که اندیشه های بزرگ در سطحی به هم می رسند و فکر می کنم در همه جای دنیا چه ادبیات کلاسیک ایرانی و چه ادبیات ایرانی ارزش ها یکی است.

 

وی با اشاره به جمع هنرمندان در این جلسه یادآور شد: امیدوارم که این جمع همیشه موفق باشد که البته همینطور هم هست و تنها دلیل من برای موفقیت این جمع این است که این بزرگواران در مسیر هنر قرار دارند.

در پایان این جلسه قربانی به معرفی نمایش های رادیویی پرداخت که شامل «های تی» در ۶ قسمت، «بی نوایان» در ۱۴ قسمت، «شاهزاده و گدا» در ۷ قسمت، «آرزوهای بزرگ» در ۷ قسمت، «ماه پنهان است»، «الیور توییست»، «دن کیشوت» و «ریچارد سوم» می شد.

 

در این جلسه آنونسی از این نمایش ها نیز پخش شد که دیالوگ هایی از هر کدام از آثار را شامل می شد.

عباس توفیقی، مریم تاجیک، مهرداد مهماندوست، مهرداد عشقیان، مهین نثری، محمد مهاجر، میکائیل شهرستانی، نازنین مهیمنی، قربان نجفی، اسماعیل بختیاری، محسن بناساز و بیوک میرزایی از جمله هنرمندانی بودند که در این جلسه حضور داشتند. همچنین داوود رشیدی و علیرضا فدایی نیز از مدیران رادیو نمایش در این جلسه بودند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.