Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 4354
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 16 مهر 1396 - 21:13 |

راز موفقيت محمدرضا شهيدي فرد چيست؟

راز موفقيت محمدرضا شهيدي فرد چيست؟

محمدرضا شهيدي فرد پس از شش سال دوري بار ديگر روي صندلي اجرا نشسته و حالا پخته تر از قبل به مصاف مهمان هايش مي رود. او را اين شب ها در قامت مجري «چهل چراغ» مي بينيم که به واسطه نوع خاص اجرايش برنامه را در کانون توجه قرار داده. راز موفقيت شهيدي فرد چيست؟

سال ۱۳۹۰ برنامه «پارک ملت»؛ اين آخرين حضور محمدرضا شهيدي فرد در قاب تلويزيون است. او به يک باره رفت و به طور ناگهاني بازگشت. اينکه در اين سال ها چه کرده بخش دوم گزارش است. فعلا آنچه بهانه تدوين گزارش شده کيفيت کاري اش در «چهل چراغ» است که يک تنه باعث جذابيت و طراوت اين برنامه مذهبي شد.

«چهل چراغ» از روز پنجشنبه در کنداکتور شبکه سه قرار گرفته و فعلا شهيدي فرد از پرويز شيخ طادي، حجت اسلامي قائم مقامي و داود ميرباقري ميزباني کرده. محور برنامه نسبت هنر و عاشورا است اما دامنه گفت و گو از اين مبحث بالاتر مي رود و «چهل چراغ» تبديل به عرصه اي براي بيان حرف هاي کارآمد، گله و آرزوها مي شود.

نکته مهم کمرنگ بودن حرف هاي شعاري است که غالبا در اين گعده ها کم نشنيده ايم. شهيدي فرد حواسش هست مسير گفت و گو را به سمت درست هدايت کند.

 

از هزار داستان تا چهل چراغ

هفته پيش طلسم دوري شش ساله محمدرضا شهيدي فر از اجرا شکسته شد. او را ابتدا در قامت مجري برنامه «هزار داستان» در شبکه نسيم ديديم که با اجراي قابل تامل اش مقابل استاد محمود فرشچيان، يکي از بهترين برنامه هاي اين مجموعه را رقم زد. شهيدي فر با «هزار داستان» به عرصه اجرا برگشت اما حضورش در تلويزيون به آن محدود نشد. او اجراي برنامه «چهل چراغ» شبکه سه را هم به عهده گرفت و در شب هاي سوگواري، مقابل پرويز شيخ طادي، حجت الاسلام قائم مقامي و داوود ميرباقري نشست و با آنها گپ زد. حالا برسيم به ويژگي هاي اجراي شهيدي فرد که باعث شده از او به عنوان يک مجري موفق ياد کنيم.

محمدرضا شهیدی فرد- هنر صدا

يک مجري شاداب

طبيعي است در ايام عزاداري مجري حزن دارد و با صدا و ميميک صورت غم اش را منتقل مي کند. محمدرضا شهيدي فرد اما اين کار را نکرد و نمي کند. او مي داند براي جذب حداکثري بيننده نياز نيست پيرو کليشه ها بود. مي داند ذات برنامه «چهل چراغ» که يک سر آن بحث هنر است، به اجراي شاداب نياز دارد. پس با رعايت حرمت شب هاي سوگواري، وقتي مقابل مهمان مي نشيند، گويي در يک برنامه عادي حاضر شده و با «قواعد اجراي تاک شو» وارد مصاحبه مي شود. حتي اگر لازم باشد، به فراخور بحث لبخند مي زند. فراموش نکنيم اين رفتار مجري اي است که مرام و منش او براي بيننده ها پوشيده نيست و آنقدر حرفه اي است که بداند چطور لحنش را هدايت کند و که برخورنده نباشد.

 

تسلط بر اجرا

ديدن يک اجراي شسته رفته و هدفمند از محمدرضا شهيدي فرد توقع زيادي نيست. او چه زماني که برنامه صبحگاهي اجرا مي کرد و چه حالا که مجري «چهل چراغ» است حواسش هست برنامه را از ريتم نيندازد. مي داند کجا بايد سوال کند و چه وقت ساکت باشد. وقتي داود ميرباقري از سريال سلمان مي گويد (که گفته هايش در همين صفحه منتشر شده) اجازه مي دهد، حرفش را بزند.

 

زماني که پرويز شيخ طادي بحث فقه هنر را پيش مي کشد، مي داند ممکن است گفته هاي اين کارگردان براي بيننده عام شبهه انگيز باشد، فوري توي حرفش مي رود تا بحث به خوبي باز شود. شهيدي فرد چند سال پيش درباره اين تکنيک حرف هاي جالبي زده بود که مرورش مکمل خوبي است براي سرفصل بحث «تسلط بر اجرا». «بايد کاربلد باشيم. بايد بلد باشي ايده را چطور اجرا کني. موضوع بستگي به بلد بودن دارد و بستگي به مهارت. فرض کنيد مهمان دعوت کرده ايد و همه عوامل پذيرايي مهياست. بايد بلد باشيد چطور و چگونه مهمان داري کنيد. چه زماني چه غذايي را در کدام ظرف و در کدام فضا سرو و باور کنيد، خيلي مهم است.»

 

تسلط بر موضوع

براي نتيجه بخشي يک برنامه که موضوعي مهم به نام هنر عاشورايي را محور قرار داده، تسلط بر اجراي شرط لازم است اما کافي نيست. مجري با يد خودش شأن کارشناس داشته باشد؛ هم هنر را بشناسد و هم عاشورا را. منظور از مفهوم عاشورا فقط پوسته اين واقعه بزرگ نيست بلکه کنه مسئله است که شهيدي فرد پيش از اين و حالا در «چهل چراغ» با اشاراتش تسلط خود را به رخ مي کشد. از آن سو او از جمله مجريان علاقه مند به هنر خاصه سينماست و اين ويژگي، عامل ديگر کارآمد شدن اجراي اوست.

 

فرار از شعار

بزرگ ترين آفت برنامه هايي که قرار است هنر عاشورايي را واکاوي کنند، شعارزدگي است. عظمت و بزرگي عاشورا، گويي روي کلام کارشناسان سايه مي اندازد و بحث ها غالبا در سطح مي ماند. در سه برنامه اي که از «چهل چراغ» شاهد بوده ايم، به روشني پرهيز از شعارزدگي مشخص است. تا مباحث به سمت کليشه ها مي رود مجري با يک نکته ريز مهمان را به سمت ديگر هدايت مي کند.

 

نمي گوييم صد در صد موفق بوده اما در غالب موارد پاسخ گرفته و فراموش نمي کنيم مهمان ها هم ظرفيت نوعي ديگر از حرف زدن درباره هنر عاشورايي را بلد بوده اند. مثلا پرويز شيخ طادي و داود ميرباقري از عينيات حرف مي زنند و با مصداق مي گويند کجاها هنرمند به بن بست خورده و چه جاهايي تنها مانده و فقه پويا بايد دستگيرشان مي شده.

 

چهل چراغ موفق مي شود؟

حتما در اجراي محمدرضا شهيدي فرد عيب هايي هست اما آنچه باعث مي شود اغماض کنيم، برتري وجوه مثبت اوست. اصلا «چهل چراغ» به واسطه کيفيت اجراي او موفق بوده و چه بسا اگر مجري ديگر جاي او را مي گرفت برنامه از نفس مي افتاد. به ويژه آنکه از نظر قواعد برنامه سازي، «چهل چراغ» استانداردهاي لازم را رعايت نکرده و همه توانش را بر تاک شو گذاشته. چنين برنامه اي براي ديده شدن بيشتر نيازمند آيتم هاي متنوع است که هم از نظر محتوا خاص باشند و هم در ساختار سرشار از زيبايي شناسي.

محمدرضا شهیدی فرد- هنر صدا

آن طور که روابط عمومي شبکه سه اطلاع رساني کرده، «چهل چراغ» در چهل شب ميزبان هنرمندان و چهره هايي خواهدبود که توانسته اند پيوندي ميان هنر و فرهنگ حسيني برقرار کنند. قرار است در شب هاي آينده مباحث برنامه فراتر از سينما و تلويزيون باشد و هنرهاي نمايشي، هنرهاي تجسمي، موسيقي و ادبيات را هم شامل شود. پس بايد ساختار برنامه به قوام بيشتر برسد.

 

سال هاي از دست رفته

محمدرضا شهيدي فرد تابستان ۹۰ «پارک ملت» را روي آنتن شبکه يک داشت اما برنامه به يک باره متوقف شد. اين برنامه ابتدا قرار بود ۱۸۰ قسمت باشد اما بعد از قسمت ۱۳۲، مهر توقيف خورد. گفته مي شود مهدي فرجي مدير وقت شبکه يک تمايل داشته برنامه شهيدي فرد ادامه داشته باشد ولي علي دارابي معاون وقت سيما سد راه بوده است.

در اين مدت خبرهايي مبني بر بازگشت او به تلويزيون به گوش مي رسيد ولي هيچ کدام رنگ واقعيت نديده اند. شهيد فرد تا مدت ها ممنوع التصوير هم بود تا جايي که تصوير او در برنامه هاي سينماي اجازه پخش از تلويزيون نداشت. در سري دوم و سوم «خندوانه» شهيدي فرد مشاور تيم سازنده بود و به گواه عوامل اين برنامه، نقشي بسزا در رونق آن داشته است. با پايان «چهل چراغ» مسير محمدرضا شهيدي فرد در قامت مجري به کدام سو خواهدبود؟

منبع: روزنامه هفت صبح

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.