Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 13783
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 20 مهر 1398 - 15:06 |

روایت زندگی کریم خان زند در «شنیدنی های تاریخ»

روایت زندگی کریم خان زند در «شنیدنی های تاریخ»

رادیو فرهنگ در برنامه شنیدنی های تاریخ امشب شنبه ۲۰مهرماه زندگی کریم خان زند و دوران حکومت وی را روایت می کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ؛ برنامه شنیدنی های تاریخ شنبه ۲۰ مهر به روایت زندگی کریمخان زند و دوران حکومت او اختصاص دارد.
کریم خان زند در سال ۱۱۷۳ ه.ق کاخ گلستان تهران را به سبک بناهای دوره ی ساسانی به عنوان دارالحکومه، دیوان خانه، ارگ سلطنتی بنیان گذاری نمود؛ لیکن سه سال بعد یعنی در سال ۱۱۷۶ ه.ق از فکر ماندن در تهران منصرف شد و به شیراز آمد و این شهر را در سال ۱۱۸۰ ه.ق) رسماً به پایتختی برگزید. وی، پادشاهی دادگر و مردم دوست بود. شیراز در روزگار زمام داری او سر و سامان یافت؛ چرا که او هرگز خود را پادشاه ندانست، و بیشتر دوست داشت تا اورا به نام وکیل بخوانند؛ وکیل الرعایا که همان مفهوم امروزی نماینده و کارگزار مردم را در بر دارد. مردم ایران در روزگار او چندی در آرامش و امنیت به سر بردند و از خدمات شایانی که او به کشور کرد، بهره ها یافتند. کریم خان زند که شیراز و شیرازیان را بسیار دوست می داشت کوشش فراوانی برای آبادی این شهر و آسایش و رفاه مردم آن کرد. او می خواست این شهر را به همان پایه برساند که شاه عباسی اصفهان را رسانده بود. در روزگار او شیراز رو به آبادی نهاد و ساختمان های بسیاری در این شهر ساخته شد که چهره ی آن را دگرگون کرد. هنوز هم بسیاری از آن ساختمان ها پابرجا و موجب زیبایی و جاذبه یا هر چه بیشتر شهر شیراز هستند.

برنامه «شنیدنی های تاریخ» هر شب ساعت ۲۳:۱۵ به بازخوانی حوادث و رخدادها و ماجراهای جالبی که در تاریخ ایران و جهان رخ داده است می پردازد این برنامه به تهیه کنندگی امیرحسین محمودی، نویسندگی مهرنوش محتشمی و اجرا ی رضا مستشار موج اف ام ریف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ تقدیم علاقه مندان به تاریخ می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.