Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 5755
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 05 اردیبهشت 1397 - 10:15 |

زندگینامه حسین منزوی با صدای بهروز رضوی

زندگینامه حسین منزوی با صدای بهروز رضوی

زندگینامه داستانیِ «حسین منزوی» ـ غزل‌سرای نامی معاصر ـ به مناسبت اردیبهشت که ماهِ از دست دادن اوست، با صدای بهروز رضوی در برنامه «کتاب شب» پخش خواهد شد.

حسین منزوی-بهروز رضوی-هنر صدا

«کتاب شب» در هفت قسمت ۲۰ دقیقه‌ای با صدای بهروز رضوی قرار است پس از طی مراحل فنی، از پانزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت به مدت یک هفته روی آنتن پخش رادیو تهران قرار بگیرد.

این زندگینامه داستانی، به طور عمده بر اساس کتاب «از عشق تا عشق ـ یک گفت‌وگوی ناتمام با حسین منزوی» به کوشش ابراهیم اسماعیلیِ اراضی، همچنین بهره بردن از یادنامه «از رنج تا شکنج» به کوشش نازخند صبحی و دیگر منابع مربوط به شاعر، به طور اختصاصی برای برنامه «کتاب شب» نوشته شده و به یک محصول صوتیِ جذابی تبدیل  شده که به گفته سردبیر و نویسنده برنامه، می‌تواند ادای دینی باشد به حسین منزوی که هنوز هم صلابتِ غزل‌هایش آن طور که حق اوست، درک نشده است.

حسین منزوی در این هفت قسمت زندگینامه صوتی، از دوران کودکی، خانواده، محیط‌های روشنفکریِ قبل از انقلاب، زد و بندها در انجمن‌های ادبی، زندگی خصوصی، بیکاری کشیدن‌ها ، غم جدا شدن از همسر و در به دری‌هایش سخن می‌گوید و ما را با خود به دنیای پرماجرای زندگیِ خود و دوستان صمیمی‌اش می‌برد.

یکی از دوستانِ نزدیک او، بهروز رضوی بود که با هم در رادیو و بیرون از رادیو، ماجراهایی داشته‌اند و در این روایت رادیویی هم به آن ماجراها اشاره‌هایی شده است.

محمدباقر رضایی، مشاور محتوایی و تنظیم‌کننده این اثر برای رادیو در همین راستا می‌گوید: بهروز رضوی هنگام ضبطِ این زندگینامه داستانی، چنان در یادآوریِ ماجراهای خودش با حسین منزوی غرق شده بود که نمی‌توانست جلوِ بغض‌ها، خنده‌ها و احساسات لبریز خود را بگیرد و طوری شده بود که تهیه‌کننده و صدابردار مجبور می‌شدند جریانِ ضبط را قطع کنند تا او آرام بگیرد.

از حسین منزوی (که یکی از بهترین شعرهای مربوط به امام حسین علیه السلام، سروده اوست) آثار فراوانی بخصوص در زمینه غزل منتشر شده که از آن جمله می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «حنجره زخمی تغزل»، «با عشق در حوالی فاجعه»، «از شوکران و شکر»، «از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها» ، «از ترمه و تغزل» ، «از کهربا و کافور»، «به همین سادگی»، «تغزلی در باران»، «با سیاوش از آتش»، «این کاغذین جامه» و کتاب تحقیقیِ «این ترکِ پارسی گوی» درباره شعرهای شهریار .

همچنین ماجراهایی از چگونگیِ انتشار این کتاب‌ها هم در زندگینامه او تعریف شده که از زبان خودش با صدای دوستش بهروز رضوی نقل می‌شود.

برنامه «کتاب شب» که هفته سوم اردیبهشت را به روایت ِداستان زندگی این شاعر اختصاص داده، هر شب ساعت ۲۳:۳۰ با تهیه‌کنندگی رضا قربانی در گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران تولید می‌شود.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.