Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 23592
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 09 دی 1399 - 22:53 |

سیاوش عقدایی از توقف «سبقت» می گوید

سیاوش عقدایی از توقف «سبقت» می گوید

سیاوش عقدایی مجری تلویزیون از ادامه پیدا نکردن مسابقه تلویزیونی “سبقت” گفت و به برنامه و گفت‌وگوی ویژه‌ای اشاره کرد در سالگرد “حاج قاسم” روی آنتن می‌رود.

چندی پیش مسابقه‌ای به نام “سبقت” از شبکه یک سیما پخش می‌شد. مسابقه‌ای که با نظر بیننده‌ها، به لحظه جا به جا می‌شدند؛ برای اولین بار مسابقه و برنامه‌ای از فناوری واقعیت افزوده و عناصر داینامیک و سه بعدی برخوردار بود. عناصر ثابت نیستند، شامل اعداد و ارقام و تصاویری‌اند که در لحظه با واکنش مخاطب تغییر می‌کنند.

البته به ظنّ بسیاری از کارشناسان، در گذشته مسابقات پرتحرک و فراتر از نشستن روی صندلی، بسیار جذاب‌تر بود تا الان که اینگونه مسابقات را در حد اقشار خاص می‌بینیم. یادمان نرفته مسابقاتی که قبلا اجرا می‌شد، با انواع موانع و حرکت و شادی برگزار می‌کرد یا همان مسابقه جناب مدرس برای دانش‌آموزان مدارس که بخش بسیار خوبی از آن، واجد تحرک مبتنی بر علم بود و دانش‌آموزان به صورت گروهی در حرکت بودند.

اما این روزها اگر مسابقه‌ای پرتحرک برگزار می‌شود، مانند مسابقه فرمانده، ویژه افراد نظامی است؛ نظامیانی که در قالب پوشش سربازی هم یک‌بار مسابقاتی ویژه آنها ساخته شده بود و تحرکات بدنی خوبی را شاهد بودیم. البته از مسابقات متحرک، این را هم دیدیم که شرکت‌کنندگان از موانعی شبیه تونل وحشت، عبور داده می‌شدند. اما این نوع تحرکات مسابقه‌ای به تدریج به حداقل رسیده است.

“سبقت” با شکل و شمایلی قابل توجه، در حوزه اطلاعات عمومی روی آنتن بود؛ مسابقه‌ای تعاملی زنده با مردم که در هر مسابقه، ۶ بیننده به استودیو می‌آیند و به مدت ۶۰ دقیقه با هم رقابت می‌کنند. نصب و مشارکت در اپلیکیشن “سبقت” کاملاً رایگان بود؛ در هر برنامه به‌غیر از نفر برنده به ۲۰ نفر از بینندگان که در این مسابقه مشارکت دارند نیز جوایزی اهداء می‌شد.

مجری این مسابقه تلویزیونی سیاوش عقدایی بود؛ مسابقه‌ای که برای نخستین‌بار مخاطب می‌توانست اجزای دکور و ارقام مندرج بر تصویر را به هنگام و برخط کنترل کند. به زبان ساده‌تر واکنش مخاطب بلافاصله بر روند مسابقه تأثیر می‌گذاشت؛ بیننده می‌تواند در لحظه صندلی‌ها را جا به جا و تعیین کند که چه کسی به سؤال پاسخ بدهد.

نکته دیگر اینکه برای اولین‌بار از دکور مکاترونیکی متحرک در برنامه تلویزیونی زنده استفاده شد. همچنین داده‌ای که واکنش مخاطب در کسری از ثانیه به سرور می‌رسد، آنالیز می‌شود و به استودیو می‌آید و بر سیستم واقعیت افزوده و دکور متحرک تأثیر می‌گذارد.

عقدایی با سابقه گویندگی و اجرای برنامه ماه رمضانی شبکه یک، ویژه برنامه “نگار” شبکه سه را هم اجرا می‌کند. البته صدایِ این مجری تلویزیون را در برنامه‌های رادیویی همچون “فار نهایت، سیزده، سی”، “خط فاصله”، “ذره‌بین”، “تیراژ” و… به عنوان گوینده شنیدیم.

برنامه “کاوشگر” او در رادیو جوان طرفداران زیادی داشت که چندی است به دلایلی متوقف شده که خودش هم در جریان گپ و گفت با خبرنگار تسنیم  چندان علاقه‌ای به صحبت کردن درباره علت و دلایلش نداشت

رادیو را خیلی دوست دارد و می‌گوید مهمترین سال‌های زندگی‌ام را در رادیو گذرانده‌ام. علاقه‌مند به تجربه فضاهای جدید است، همچنان که در “ماه و ماهی” ویژه برنامه ماه رمضانی تلویزیون این فضا فراهم شد و حتی مسابقه تلویزیونی “سبقت”.

به بهانه اجرای برنامه “نگار” در اولین سالگرد حاج قاسم سلیمانی، ملاقات با رهبری و ادامه پیدا نکردنِ مسابقه “سبقت” لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

* در سال‌های اخیر گرایش گویندگان رادیو به سمت اجرای تلویزیونی زیاد شده است که البته برخی موفق بودند و بعضی دیگر نتوانستند موفقیتی کسب کنند و بعد از مدتی هم فراموش شدند. نظر شما در این باره چیست؟

من در طول این سال‌ها درباره اجرای رادیو و تلویزیون خیلی خواندم و دیدم تا اطلاعاتم به روز باشد. البته در پسِ ذهنم همیشه به دنبال تجربه جدید بودم، اما این طور نبوده که مرتب فکر کنم در تلویزیون اجرا کنم. ضمن اینکه من رادیو را خیلی دوست دارم، چون اعتقاد دارم ضریب نفوذ رادیو زیاد است. جنس مخاطب رادیو و زبان این رسانه را دوست دارم.

گوینده می‌تواند در تلویزیون هم بدرخشد

به نظرم بچه‌های رادیو این ظرفیت را دارند که در تلویزیون هم اجرا کنند. نباید مرزی قائل شد؛ یک گوینده می‌تواند هم در رادیو بدرخشد و هم اجرای تلویزیونی‌اش قابل قبول باشد.

* یکی از اتفاقات در هنگامِ اجرای شما، راحت بودن و صمیمی بودنِ با مخاطب است؛ چقدر رادیویی بودن تأثیر داشته؟

من همیشه دوست داشتم و دارم با مخاطب صمیمانه حرف بزنم، وقتی این فرصتِ مهم پیش می‌آید بسیار ارزشمند است که به محبت مردم درست پاسخ بدهیم.

چرا “سبقت” آنتن را ترک کرد؟

* چرا مسابقه “سبقت” ادامه پیدا نکرد و به تعبیرِ برخی زودتر از موعد، آنتن را ترک کرد؟

به نظرم این مسابقه برای روی آنتن آمدن، زود بود. به لحاظ فنی، زیرساخت و آخرین تکنولوژی‌های کاررفته در تاریخ صداوسیما بی‌سابقه بود. سبقت اولین مسابقه تلویزیونی بود که چند ده هزار نفر کاربر با تلفن همراه‌شان کاری می‌کردند استودیوی مسابقه دستخوش تغییر می‌شد و صندلی و دکورِ “سبقت” را تغییر می‌دادند.

خطا و ایرادهایی داشت که صبر و شکیبایی سازمان صداوسیما برای این پروژه بزرگ، کافی نبود. قابلیت آن را داشت که برای ادامه و تقویت این اولین‌ها و برترین‌ها با شکیبایی اتفاقات بهتری بیفتد.

دو مبل گذاشته‌اند و با هم صحبت می‌کنند؛ این تلویزیون نیست!

* متأسفانه شاهدیم هر روز برنامه‌های ما از خلاقیت و ایده‌پردازی دورتر می‌شوند و آن ماندگاری را ندارند…

چون عموماً دو مبل گذاشته‌اند و با هم صحبت می‌کنند؛ این برنامه‌ها از نظرمن تلویزیون نیست و رادیو است.در واقع ظرفیت‌های تلویزیون را نمی‌شناسند.

گفت‌وگویی مهم در سالگرد “حاج قاسم”

* این روزها مشغولِ چه کاری هستید؟

اجرای برنامه “نگار” که مربوط به دیدارها و فرمایشات رهبر انقلاب است. هر زمانی که معظم‌له دیدار و یا فرمایشاتی داشته باشند این برنامه از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. برای ولادت حضرت زینب(س) و پاسداشت روز پرستار، دو ویژه برنامه داشتیم و برای سالگرد شهادت “حاج قاسم” هم ویژه برنامه خواهیم داشت میهمان ویژه و گفت‌وگوی مهمی که برای مخاطب ما قابل توجه خواهد بود.

تلویزیون ترجیح می‌دهد با دیگران برنامه‌های خودش را پیش ببرد

* آیا دلیل این ضعف در برنامه‌سازی به اجرای مجریان تازه‌وارد کارنابلد و یا اتکای بیش از حد به بازیگر مجری‌ها نیست؟

تلویزیون به مجریان خودش نیاز ندارد و ترجیح می‌دهد با دیگران برنامه‌های خودش را پیش ببرد. مسائلی هم برای تلویزیون ایجاد کرده‌‌‌اند. اما جریان جدید تلویزیون جریان هوشمند و با درایت‌تری است؛ چه در سیما و چه در صدا. انتصابات جدید وضعیت هر دو را به سمت اشتباهات کمتر و بهتر خواهد برد.

حضرت آقا روی ادبیات کهن تأکید داشتند

* شما در دیدار با رهبر انقلاب حضور داشتید؛ این روزها به واسطه پخش مستند “غیررسمی” فضای قابل توجهی در رابطه با این دیدارها بوجود آمده است. شما چه روایتی از این دیدار دارید؟

دیدار صمیمانه‌ای بود، در جمع رادیویی‌ها به محضر ایشان رسیدیم. ایشان به سؤالات ما پاسخ می‌دادند. اتفاق خوبی که افتاد نگاه جامعی به کلیت جریان رادیو و رسانه رادیو داشتند. توصیه خوبی کردند که شگفت‌انگیز بود. عمق نگاه ایشان را بسیار دوست داشتم و به وجد آمدم. تأکید زیادی بر روی آثار ادبیات کهن‌مان داشتند؛ از شاهنامه گرفته تا بقیه آثار ادبیات کلاسیک.

عیناً با بیان عمیق‌تری از ایشان شنیدم

روی موسیقی فاخر تأکید داشتند؛ به متن و خوب حرف زدن تأکید شد که مبتلا به رسانه در کشور است. نه فقط سازمان صداوسیما بلکه رسانه‌های دیگر. عیناً با بیان عمیق‌تری از ایشان شنیدم و البته یادگاری مثل بقیه دوستان از حضرت آقا گرفتم.

ماجرای شوخی با  آقای مجری

* مشخصاً مطالبه‌ای که معظم‌له داشتند و نکاتی که رد و بدل شد؟

جالب است یکی از مدیران در این جلسه می‌گفت آقای عقدایی در رادیو درخشیده و زرق و برق سیما و تلویزیون امیدوارم جلوی چشمش را نگیرد و رادیو را رها کند. مجال ندادند که بگویم در رادیو خواهم بود.

مطالبه مردم را مطرح کردند

انتظار داشتم بخشی از جلسه سیاسی باشد و انتظارات نظام از رسانه مطرح شود. واقعیت این است آنچه موجب تسلی خاطر مردم است مطرح شد. واقعاً حضرت آقا مطالبات مردم از صداوسیما و رسانه را مطرح کردند.

مطالباتی که مرم از ما دارند؛ خوب گفتن، درست گفتن، زیبا گفتن و صداقت داشتن. از همه این‌ها مهمتر قول سدید داشتن؛ جزو مطالباتی است که در آرایش پیام، درنظر گرفتن همه گوشه‌های اجتماعی و شرایط کشور قابل توجه است.

تأکید بر قول سدید و رعایتِ زبان فارسی

* این دیدارها چه تأثیراتی می‌تواند برای اهالی فرهنگ و هنر داشته باشد؟

شاید برداشت من از این جلسه باشد که اگر قرار بود حضرت آقا فضای سازمان صداوسیما را مستقیماً مدیریت کند، منبسط‌تر بود. یعنی به بیان دیگر، خط قرمزهایی برای خودمان قائلیم و موضوعاتی که در درون سازمان به آن پایبندیم، نگاه ایشان خیلی منبسط‌تر بود.

رهبر انقلاب برای رادیو جایگاه رفیعی قائل بودند. این دیدارها و رفتارهای صمیمانه ایشان، باعث دلگرمی می‌شود. همه‌چیز را نمی‌توان با بخشنامه ابلاغ کرد، ایشان وقت گذاشتند و مسائل را عمیقاً برای ما توضیح دادند، پایبندی و رعایتِ زبان فارسی و این قول سدید را بسیار تأکید و مورد توجه قرار دادند.

| منبع خبر : تسنیم
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.