Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 7429
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 12 آبان 1397 - 14:14 |

شاید فراستی مجری تند و تیزی باشد

شاید فراستی مجری تند و تیزی باشد

تهیه‌کننده برنامه «شب سینما» از حضور فراستی به عنوان مجری برنامه و حواشی که پیشتر در حوزه نقد سینما داشته است گفت.

مسعود فراستی

سلمان وکیلی که تهیه‌کنندگی برنامه «شب سینما» را بر عهده دارد، درباره ساختار این برنامه و تفاوتی که با سایر برنامه‌های سینمایی تلویزیون دارد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های زیادی در این چند ساله درباره سینما در شبکه‌های مختلف داشته‌ایم که به نقد حال حاضر سینمای ایران می‌پردازند؛ اما در میان این برنامه‌ها، جای خالی طرح مباحث نظری راجع به سینما خالی بود. بر همین اساس با توجه به این جای خالی، بعد از انجام بررسی‌ها و مشورت با صاحب‌نظران این حوزه تصمیم گرفتیم برنامه‌ای طراحی کنیم که سینما را از زوایه دیگری ببیند و فارغ از مسائل روز سینمای ایران و جهان، به مباحث نظری سینما بپردازد.

او فرم و تکنینک، فلسفه و سینما، مذهب و سینما، روانشانسی سینما، روانشناسی شناختی سینما، فمینیسم و سینما، جامعه شناسی و سینما، استعمار و سینما و … را از جمله موضوعات برنامه «َشب سینما» برشمرد و یادآور شد: در عین طرح این موارد به فیلم‌هایی که درباره این موضوعات ساخته شده‌اند و کارگردان‌هایی که در این حوزه‌ها موثر بوده‌اند نیز اشاره می‌کنیم.

وکیلی با تاکید بر لزوم برگزاری در گفت‌وگوهای چالشی، اظهار کرد: در این برنامه حتما به تضارب آرا توجه می‌کنیم؛ چراکه اگر در مباحث نظری به کارشناسان رجوع نکنیم، کل برنامه در یک تیتر خلاصه می‌شود. نمی‌توان با پز روشنفکری و نهایتا از بر کردن یک سری تیتر راجع به سواد سینمایی، یک ساعت و ربع برنامه روی آنتن تلویزیون داشته باشیم. بر همین اساس هم حتما از افرادی که دانش‌آموخته این حوزه هستند و تجارب آکادمیک زیادی دارند، برای تولید محتوا استفاده می‌کنیم.

مسعود فراستی

تهیه‌کننده برنامه «شب سینما» درباره حضور فراستی به عنوان مجری برنامه و حواشی که پیشتر در حوزه نقد سینما داشته است، گفت: شاید در چند سال اخیر آقای فراستی مجری تند و تیزی در ذهن مخاطب باشد، اما او در اواخر دهه شصت و دهه‌های هفتاد و هشتاد کمک شایانی به نقد سینمای ایران کرد و از همان زمان هم نگاه درستی به بحث‌های نظری داشت.

او افزود: همچنین وقتی در برنامه «شب سینما» راجع به فیلمی صحبت نمی‌شود و موضوع اصلی مباحث نظری است، دیگر مباحث حاشیه‌ای وجود ندارد. اگر می‌خواستیم راجع فیلمی صحبت کنیم و نظرات موافق و مخالف را درباره آن مطرح کنیم، آنگاه برنامه چالشی و بحث سلیقه‌ای می‌شد. اما در مباحث نظری نمی‌توان سلیقه‌ای صحبت کرد؛ چراکه پای دانش در میان است. اگر قرار است نظری داده شود حتما باید با فکت همراه باشد؛ بنابراین در این برنامه مسعود فراستی منتقد نیست، بلکه مجری کارشناس است.

«شب های هنر» برنامه شبانه گروه فرهنگ و ادب شبکه چهار سیما است که ساعت ۲۳ هرشب با یک تیم تهیه و اجرای متفاوت به سراغ شعر، موسیقی، کتاب، سینما، تئاتر می رود.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.