Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 22610
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو تهران تاریخ انتشار : 01 آذر 1399 - 15:03 |
به مناسبت آغاز هفته روشندلان

طرح استعدادیابی نابینایان در رادیو تهران

طرح استعدادیابی نابینایان در رادیو تهران

اشکان آذر ماسوله روشندلی است که به مدت چهار سال سردبیری و مجری برنامه«شش نقطه» از رادیو تهران را بر عهده داشته است.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو تهران؛ اشکان آذر ماسوله سردبیر و مجری برنامه«شش نقطه» از رادیو تهران می گوید: شش نقطه برنامه ای که در حال حاضر طولانی ترین برنامه از بین برنامه هایی که ویژه روشندلان تهیه شده است. برنامه ما بیشترین دوام و ماندگاری روی آنتن را داشته است، تاکنون ۱۶۸ قسمت از برنامه شش نقطه از رادیو تهران پخش شده است به طوری که ما حدود چهار سال و دو ماه که جمعه شب ها از ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن هستیم.

وی می افزاید: اکثر عوامل برنامه شش نقطه نابینا هستند، الهه واحدی مدیر تولید و دستیار تهیه، شهروز حسینی و امیر سرمدی از کارشناسان و آیتم سازان خوب ما هستند که هر دو نابینا هستند. هما هماوندی روانشناس که نابینا هستند و فتانه امیری که بینا هستند اما حدود ۳۵ سال در آموزش افراد معلول و نابینا کار می کند و تهیه کننده اعظم ابراهیمی است.

روشندلان موفق

آذر ماسوله درباره بخش های مختلف برنامه شش نقطه توضیح می دهد: این برنامه درباره مسائل مرتبط با نابینایان است؛ ما سعی می کنیم مسائل روز جامعه نابینایان را دنبال کنیم و در گفتگو با روشندلان موفق و ارائه الگوهای مثبت در زندگی؛ مباحث کارشناسی و آموزشی را مطرح کنیم. حتی اخیرا طرح استعدادیابی طراحی کرده ایم؛ از مخاطبان دعوت شده که برای ما آیتم بزنند،گزارش بگیرند، مستند و پادکست تولید کنند و برای ما بفرستند، هرآنچه که مناسب باشد در برنامه پخش خواهد شد. علاوه بر این از نابینایان مستعد حمایت می کنیم تا تیم نابینایان برنامه سازان رادیو را گسترش دهیم. به گفته این روشندل خوش ذوق رادیو؛ سعی کردیم برنامه در یک بستر شاد، پر ریتم و پرنشاط ساخته شود تا ضمن ارائه مطالب مفید، از ریتم بالا و شادی و هیجان بالایی برخوردار باشد تا مخاطبانی که احیانا آشنایی با برنامه ندارند جذب برنامه شوند، ما در این زمینه نتایج موفقی را کسب کرده ایم.

وی ادامه می دهد: از دیگر برنامه هایی که رادیو تهران به روشندلان اختصاص داده است، برنامه «تهران من» روز های چهارشنبه هاست که درباره زندگی نابینایان با آنها گفتگو می شود. کسانی که قطعا داستان زندگی آنها توام با نکاتی که طرح آن از طریق رسانه ایی همچون رادیو خیلی موثر و می تواند مهم باشد.

قانون حمایت از حقوق معلولان اجرا نمی شود

آذر ماسوله در پاسخ به این پرسش که معلولان به ویژه روشندلان در این روزها بیشتر با چه مشکلاتی رو به رو هستند، می گوید: دغدغه این روزهای نابینایان بدون شک اجرا نشدن درست و کامل قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان است؛ ما مطرح می کنیم نابینایان مشکل اشتغال دارند، مشکل مسکن دارند، مشکل ازدواج و مشکل تحصیلی دارند و… خوشبختانه در قانون جامعه حمایت از حقوق معلولین همه این موارد پیش بینی شده و در همه فصول این قانون؛ بحث اشتغال، تحصیل، ازدواج، مناسب سازی، ورزش افراد نابینا و افراد معلول و هر آنچه که لازمه افراد معلول و نابیناست دیده شده است، حتی به فرهنگ سازی در دل رسانه هم توجه شده است. اما مشکلی که وجود دارد این که متاسفانه بودجه لازم برای اجرای این قانون اختصاص داده نمی شود و به شکل قطره چکانی بودجه تزریق می شود، نهایتا یک بیستم یا یک پانزدهم از بودجه ای که برآورد شده تخصیص داده می شود و الباقی پرداخت نمی شود. طبیعی که مشکلات معلولان به ویژه نابینایان با این شرایط برطرف نمی شود. به نظر من دغدغه جامعه معلولان و نابینایان اختصاص بودجه کامل و پرداخت آن در زمان مناسب است.

علاوه بر این؛ در بحث آزمون های استخدامی باز هم مشکلاتی است، در بحث کارفرمایانی که از نیروهای معلول در شرکت ها و ارگان های خودشان استفاده می کنند؛ هیچکدام از آن مشوق های لازم اجرا نمی شود و…. همه این اجرا نشدن ها به دلیل بودجه ای که اختصاص پیدا نمی کند و همان مقدار کم هم به صورت قطره چکانی استفاده می شود.

به روشندلان اعتماد کنید

آذر ماسوله این تهیه کننده رادیویی در پایان می افزاید: من به عنوان نابینایی که ۱۲ سال در عرصه رسانه فعالیت می کنم، امسال اولین سالی که این اعتماد به من شده که برنامه زنده اجرا می کنم. تقاضا می کنم از این روند حمایت کنید و اجازه بدهید معلولان و روشندلانی که می توانند کار خوب در رسانه انجام دهند، اجازه دهید در رسانه بدون مشکل کار کنند و برنامه هایی برای آشنایی مردم با فرهنگ و سبک زندگی نابینایان ساخته شود. این برچسب نابینایی را از روشندلان بردارید و اجازه دهید یک نابینایی مثل من که در حوزه ورزش تخصص دارد، همپای سایر کارشناسان شانس خودش را تست کند و با دیگر کارشناسان رقابت کند، این اعتماد را به او هم کنید. در حقیقت این اعتماد و فرصت دادن به نابینایان چیزی نیست که در قانونی آمده باشد بیشتر در مرام نامه و شیوه نامه های معرفتی و اخلاق ماست.

روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز یا روی موج ای.ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز از رادیو تهران همراه ما شوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.