Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 9804
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 01 اردیبهشت 1398 - 12:56 |

علیرضا دباغ: آموزش، شرط لازم ارتقای کیفی آثار جشنواره رادیو

علیرضا دباغ: آموزش، شرط لازم ارتقای کیفی آثار جشنواره رادیو
دکتر علیرضا دباغ داور جشنواره رادیو در یادداشتی نوشت:
نمی توانم خوشحالی خودم را از اینکه بعد از چندسال وقفه، جشنواره رادیو به لطف خدا و همت اهالی محترم رادیو و معاون محترم صدا جناب آقای شاه آبادی برگزار می شود، پنهان کنم.
چهاردهمین جشنواره رادیو امسال برگزاری می‌شود و این مایه خوشبختی است. به این دلیل که اهالی رسانه از یک سو با مخاطب ارتباط دارند و از سوی دیگر توانمندی خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.  این ارزیابی وقتی شیرین خواهد بود که در قالب مسابقه ای باشد که با عشق و علاقه، فعالیت های حرفه ای را در منظر قضاوت کارشناسانی قرار بدهند و سره را از ناسره تشخیص بدهند. به نحوی که بازخورد کارشناسی برنامه ها در جشنواره، در دوره های بعدی باعث رونق بهتر کار و شادی آفرینی و نشاط آفرینی باشد.
جشنواره می تواند از این منظر بسیار موثر باشد که حتی اگر رقابتی درکار نباشد، محملی است برای تعامل بین افراد که در طول زمان برگزاری جشنواره تجربه های جدید کسب کنند و مسائل و تجربیات را با یکدیگر در میان بگذارند.
جشنواره موجب رونق و شکوفایی می شود، این را باید به فال نیک گرفت. جشنواره می تواند نقاطی که رسانه به آن توجه نکرده است یا پاشنه آشیل هایی که در برنامه ها با آن مواجه هستیم را با دید کارشناسانه و منتقدانه ای که داوران و کارشناسان بر روی برنامه ها می گذراند استنتاج کند و به رفع نواقص و تقویت نقاط قوت کارها بپردازد. اگر مسئولان جشنواره این نظرات کارشناسانه داوران را به بدنه برنامه سازی منتقل کنند رمز موفقیت جشنواره خواهد بود و می توانند جهت دهی خوبی را برای سال آتی در شبکه ها به وجود بیاورند.
من به عنوان یک داور که برنامه های زیادی را شنیدم در طول دوران جشنواره به این موضوع رسیدم که یکی از مشکلاتی که جشنواره رادیو دارد فقدان آموزش های تخصصی برای کارکنان است. این کاملا در نوع برنامه سازی که ما چند ماه است می شنویم، مشهود است. اتفاقا در برنامه هایی که به عنوان بهترین های برنامه سازی از هر شبکه ای معرفی شده اند، می بینیم برخی از نکات کلیدی که در برنامه سازی باید رعایت می شد، رعایت نشده است و گاهی اصول، زیر سوال رفته است، در چنین حالتی مشخص است که اگر نیروها آموزش دیده اند، جدی نگرفته اند و اگر ندیده اند باید دوره بگذرانند. آموزش امری تعطیل ناپذیر در یک رسانه است. همه رسانه هایی که در کار خود موفق هستند در جذب مخاطب و ارتباط با مخاطبان، رسانه هایی هستند که برای آموزش نیروهای خود ارزش قائل هستند.
وقتی می بینیم که این اشکالات در برنامه ها وجود دارد به این نتیجه می رسیم که بخشی از آن به عدم آموزش برمی گردد. امیدوارم بعد از جشنواره، آموزش در رادیو میدان داری بکند، نظرات داوران را جمع بندی کنند و برمبنای آن ها، نیازهای آموزشی افراد در نظر گرفته شود و دوره های آموزشی برگزار شود که به بهبود بهتر برنامه سازی در رادیو بیانجامد.
نقصی دیگری که جشنواره در دوره های قبل هم داشت تمام شدن جشنواره بعد از اختتامیه است در حالی که باید ستادی باشد که نتایج جشنواره را پیگیری کند. در امر نویسندگی کاملا مشهود بود که دچار مشکل هستیم. متن های خلاقانه کم داریم، باید دوره های آموزشی گذاشته شود و نویسندگی تقویت شود.
نکته ای که نمی شود نادیده گرفت این است که نفس برگزاری جشنواره در رادیو مهم بوده است و این را صادقانه می گویم که جشنواره رادیو به لحاظ کیفی و تخصصی از جشنواره تلویزیون برتر و بالاتر است.
در جشنواره تلویزیون شاهد نوعی شو آف شبکه های مختلف بودم برای جذب مخاطب، نه به جهت رشد کیفی برنامه ها، بلکه شبکه ها برای خود به تنهایی تبلیغ کردند با استفاده از کدهای تبلیغاتی، در رادیو اما برنامه ها در فرایند تخصصی مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفته اند و تلاش شده است که در بخش آرای مردمی نیز شو آف نداشته باشد. سلامت برگزاری جشنواره در رادیو از نظر کیفی و تخصصی به گمان من بهتر از تلویزیون است.
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.