Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 2254
  پرینتخانه » اخبار, گفت و گو تاریخ انتشار : 13 مرداد 1395 - 5:26 |

علیرضا معینی : مجریان ما به ادبیات مسلط نیستند

علیرضا معینی : مجریان ما به ادبیات مسلط نیستند

علیرضا معینی مجری و گوینده پیشکسوت با اشاره به ضعف اجراها در رادیو و تلویزیون و نبود خلاقیت بیان کرد که تسلط به ادبیات از اقتضائات این حرفه است.

علیرضا معینی که این روزها با واحد آموزش رادیو همکاری دارد و آموزش هایی را به مجریان رادیویی ارایه می کند درباره اجراهای رادیویی و تلویزیونی گفت: ما در واحد آموزش رادیو تلاش می کنیم تا گوینده ها را به شیوه تازه ای آموزش دهیم. شیوه ما استاد و شاگردی است و هر استاد مشاوره ها و آموزش هایی به دو مجری ارایه و با توجه به شرایط و موقعیت فرد نکاتی را مطرح می کند.

وی درباره شرکت‌کنندگان این دوره های آموزشی بیان کرد: شرکت کنندگان، گوینده های خود رادیو هستند که به استخدام رادیو درآمده اند و روی آنتن برنامه دارند. درواقع این افراد خودشان حرفه ای و کارآزموده هستند و تنها مسایلی برای به روز شدن و به کارگیری شیوه های نوین به آنها منتقل می شود.

بیشترین مشکل گوینده ها در شعرخوانی است

این گوینده پیشکسوت با اشاره به مهمترین ضعف گویندگان جوان رادیو عنوان کرد: شعرخوانی بیشترین ضعف این گوینده ها بود و مهمترین مشکل گوینده ها خوانش ادبیات معاصر است. خوانش شعر معاصر از شعر کهن سخت تر است. درحالیکه پیش از این تصور می شد که خوانش شعر نو سخت نیست و اشعار مولوی، سعدی و حافظ و سخت تر است اما این شعار ابتدا و انتهای مشخصی دارند و خواننده می داند که شعر را باید کجا به پایان برساند.

وی اضافه کرد: شعر شاعرانی همچون مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و حتی شعرهای نیمایی سبکی دارند که گوینده به راحتی نمی داند جمله را کجا تمام کند و کجا مکث داشته باشد بنابراین درک کامل و عمیقی نیاز است و نمی توان کاغذ را به دست گرفت و شعر خواند.

«دست قشنگ» را بزنید

این گوینده با اشاره به نبود مطالعه در میان گویندگان و مجریان جوان در رادیو و تلویزیون اظهار کرد: اشتباه اکثر گوینده ها این است که نمی دانند اول و آخر یک شعر کجاست و بخش عمده این مسایل به این برمی گردد که اکثر جوانان ما شاید در یک سال چند کتاب بیشتر نخوانند. از طرف دیگر دایره واژگان محدود است و حتی بعضی از کلمات برای این جوانان غریب است. مجریان نمی توانند حرف های نو بزنند و مطالعه کتاب های فلسفی، شعر و داستان به حل این مسایل کمک می کند.

وی با اشاره به بیان بعضی از عبارات در میان مجریان یادآور شد: بعضی از مجریان گاهی برای ترغیب مخاطب بیان می کنند که «دست قشنگ» را بزنید اما آیا این واژه برای مخاطب از بار معنایی درستی برخوردار است؟ گاهی هم ممکن است عبارت و اصطلاح خوبی جا بیفتد و به تکرار برسد که در این صورت هم تنها به یک کلیشه تبدیل می شود.

تنها محمد صالح علا مدلی برای سلام کردن دارد

این گوینده و مجری برنامه های رادیو و تلویزیون با اشاره به کمبود خلاقیت در میان مجریان عنوان کرد: اگر از شما بپرسند در کدام یک از برنامه های تلویزیونی و یا رادیویی شیوه سلام کردن مجری جالب است شاید تنها سلام و احوالپرسی محمد صالح علا برای شما تداعی شود و بسیاری از مجریان ما حتی بلد نیستند چطور باید سلام کنند. بیشتر مجری ها کار خود را به پوشیدن لباس های خوب منحصر می کنند که البته لباس شرط لازم است اما کافی نیست.

معینی ادامه داد: ما به تعداد مجریان راه و شیوه برای سلام دادن به مخاطب داریم و مجریان و حتی گوینده های خبر باید مدل هایی برای سلام کردن داشته باشند. این شیوه ها هم می تواند به شیوه فرهنگی خود ما پیش برود. به طور مثال وقتی گوینده خبر ورزشی می گوید به اخبار ورزشی خوش آمدید این عبارت از گوینده های خبر در دنیا بهره گرفته است که در جمله اصلی معنای آن درست است اما در ترجمه و در فرهنگ ما معنای درستی ندارد.

علیرضا معینی

خودشیفتگی مجری را به قهقرا می برد

وی با اشاره به مطلع کتاب های ادبیات کهن بیان کرد: کتاب های ادبیات ما آغازهای فوق العاده ای دارند و از این حیث بسیار غنی است. گوینده ها باید با استفاده از این کتاب ها حداقل سالی ۲۰ سلام و شروع جدید برای خود داشته باشند.

این گوینده با اشاره به مجریان تلویزیون عنوان کرد: من از میان مجریان احسان علیخانی را تایید می کنم مخصوصا اجرای امسال وی بسیار خوب بود. فکر می کنم امسال روی خود کار کرده بود و بلدتر بود.  بعضی از مجریان اطلاعات بسیار خوبی دارند اما ضعف هایی مثل خودشیفتگی دارند و فکر می کنند مورد توجه هستند. این افراد نمی توانند از توانمندی های خود استفاده کنند و به قهقهرا می روند. مردم هیچ وقت یک هنرمند را پس نمی زنند و وقتی آن مجری را می بینند با استقبال و تعریف و تمجید برخورد می کنند و شخص ممکن است با این تعاریف آنقدر به خود مغرور شود که فکر کند هرگونه اجرا کند قابل پذیرش است و همین عامل سقوط وی می شود.

مجری برنامه کودک خودش باشد

این گوینده با اشاره به تکنیک ها و شیوه ای اجرا و گویندگی تصریح کرد: گویندگی، مصاحبه گری و اجرا در فرهنگ ایرانی راهکارهایی دارد که در هچ کتاب ایرانی نوشته نشده است. باید این مسایل را تدوین و به صورت کارگاهی تدریس کرد. یکی از مسایلی که گویندگان و مجریان ما در آن مشکل دارند زبان معیار است که با لهجه تهرانی اشتباه گرفته شده است. گویندگان باید با بیان معیار سخن بگویند درصورتیکه بیشتر آنها از لهجه تهرانی استفاده می کنند.

معینی در پایان با اشاره به بعضی از مجریان کودک نیز گفت: مجری برنامه کودک باید در هر حالتی خودش باشد و بازی نکند. مجری نمی تواند سن خود را کوچک کند بلکه باید برای کودک و خردسال هم با همان زبان درست و شیوا سخن بگوید، به طور مثال خانم عذرا وکیلی سال هاست که برنامه اجرا می کند اما خودش است و موفق هم بوده است.

منبع : خبرگزاری مهر

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.