Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 6568
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو تاریخ انتشار : 09 مرداد 1397 - 12:21 |

فعاليت هاي رسانه اي گرم در فصل تابستان

فعاليت هاي رسانه اي گرم در فصل تابستان

راديو مي كوشد با پخش برنامه هاي متنوع در فصل تابستان اوقات فراغت شنوندگان خود را پر كند.

برنامه های رادیو در تابستان 1397-هنر صدا

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، شبكه‌هاي مختلف راديويي با ۱۸۷ عنوان و ۴۷۵۰ دقيقه برنامه در فصل تابستان به تهيه و توليد برنامه‌هايي در خصوص پركردن اوقات فراغت مناسب مخاطبان خود مي‌پردازند. ۱۴ شبكه راديويي برنامه‌هايي را براي ايام تابستان تهيه و توليد كرده‌اند كه بدين شرح است:

 راديو ايران   ۱۹ برنامه

گروه ورزش و تفريحات قرار است مسابقه‌اي در برنامه «صبح جمعه با شما» اجرا كند كه خود مخاطبان آن را رقم مي‌زنند. همچنين اين برنامه كه هر هفته صبح‌هاي جمعه پخش مي‌شود علاقه‌منداني دارد كه گاهي موفق به شنيدن آن نمي‌شوند. به‌همين سبب به‌صورت گزيده و گلچين عصرهاي جمعه يك ساعت و در طول هفته منتخبي از صبح جمعه براي اين علاقه‌مندان پخش مي‌شود.

مجله طنز راديويي نيز كه در آن فضاي يك تحريريه شبيه‌سازي شده است در عصرهاي پنجشنبه با نگاهي انتقادي به موضوعات اجتماعي مي‌پردازد.

«باشگاه ستاره‌ها» با رويكردي تعاملي با چهره‌هاي حوزه‌هاي مختلف گفت‌وگو مي‌كند. «پارك ساعي» نيز برنامه‌اي است كه برترين‌هاي مسابقه «يك، دو، صدا» در آن حضور دارند و در برنامه تابستاني قرار است برندگان بخش «برپاخند» در اين مسابقه، برنامه‌هايي براي «پارك ساعي» داشته باشند. ضمن اينكه برنامه طنز كوتاه«جارچي »  نيز هر روز صبح  از راديو ايران پخش خواهد شد.

 گروه فرهنگ و انديشه در برنامه «تالار آيينه» كه روزهاي يكشنبه و سه‌شنبه پخش مي‌شود، كتاب‌هايي درباره مديريت اوقات فراغت و رمان‌ها و داستان‌هاي برگزيده را معرفي مي‌كند. همچنين «فرهنگ مردم» به معرفي بازي‌هاي محلي مي‌پردازد ودر «كافه هنر» در باره كلاس‌هاي فرهنگي، برنامه‌هاي فرهنگسراها در تابستان، كتاب‌خواني و مكان‌هاي گردشگري صحبت مي‌شود. برنامه روزانه «نيشدارو» با موضوع چگونگي گذراندن اوقات فراغت شوخي مي‌كند و به ترويج فرهنگ صحيح اين اوقات مي‌پردازد و در «حوض نقره» فيلم‌هاي فاخر ايراني معرفي مي‌شود. ضمن اينكه در برنامه‌هاي «راه شب» موضوعات كتابخواني، گردشگري داخلي، معرفي اماكن فرهنگي، موزه‌ها براي بازديد و كندوكاو مخاطبان و اوقات فراغت مطرح مي‌شود.

گروه جامعه در برنامه «ردپاي حادثه» پرونده‌اي در خصوص اوقات فراغت تشكيل داده است. ضمن اينكه در «ايران را بشنويم» با مسئولان حوزه اوقات فراغت گفت‌وگو خواهد شد.

برنامه «ميزبان» كه توسط گروه دانش و اقتصاد تهيه مي‌شود، با حضور كارشناسان ميزگردي درباره مدارس فوتبال برگزار مي‌كند. دو برنامه «نمودار» و «خاص باشيد» به موضوع كارآفريني و كارگاه‌هاي آموزشي – تفريحي مي‌پردازد و موضوعات كلاس‌هاي ايده‌پردازي، طرح مهارت‌آموزي در برنامه روزانه «رهاورد» مطرح مي‌شود. «سياره آبي» برنامه تخصصي محيط‌زيست به طبيعت‌گردي مسئولانه و «راهي به آبادي» به معرفي جاذبه‌هاي گردشگري روستايي به دانش‌آموزان مي‌پردازد. ضمن اينكه برنامه ايرانشهر از برنامه‌هاي فاخر و ارزشمند عصرگاهي راديو ايران است كه با نقش‌آفريني «كمال همنشين» هر روز عصر به مدت دو ساعت، ارتباطي صميمي با مخاطبان بر قرار مي‌كند. ايرانشهر مطابق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، برنامه‌اي تعاملي است و هر روز به يكي از نقاط كشور سفر مي‌كند و با هنرمندي تيپ‌هاي شناخته شده خود، صداي راديو ايران را به گوشه و كنار كشور مي‌رساند.

  راديو فرهنگ   ۲۸ برنامه

 گروه ادب و هنر اين شبكه راديويي براي دانش‌آموزان مقطع دبيرستان مسابقه  فرهنگي و علمي «موج ۱۰۶» را برگزار مي‌كند. آموزش داستان نويسي در  «پاتوق داستان » ،شرحي مختصر، كلي و عام از شاعر و شعر نو آن(نيمايي) و پخش آن آهنگ و موسيقي در «نغمه‌هاي نيمايي»، خوانش داستان‌هاي شيرين وطنز و معرفي مختصر نويسنده در «كاغذ كاهي» ،مروري بر ادبيات و شعر ايران در «هواي تازه» و گفت‌وگو با پيشكسوتان راديو در باب تجليل از آن‌ها در «ديدار در راديو» از ديگر برنامه‌هاي اين گروه است.ضمن اينكه «چهار باغ» برنامه‌اي با مضمون شعر و موسيقي با محوريت شعرخواني شنوندگان و پخش ترانه‌هاي مناسب از گروه پخش و نظارت تا بيستم شهريور پخش مي‌شود.

 گروه فرهنگ و جامعه با برنامه‌هاي «صبح به وقت فرهنگ»، «هفت كوچه» ،«ردپا» و «ترانه باران» به معرفي فرهنگ مناطق مختلف ايران و معرفي بازي‌هاي محلي و سفر و گردشگري مي‌پردازد.

 گروه تاريخ و انديشه با برنامه‌هاي «شنيدني‌هاي تاريخ انقلاب»، «با فرهنگ سفر كنيم»، «فكرانه» برنامه آموزشي فلسفه براي كودكان،«كافه نيم‌روز»، «پنجاه و هفت، نود و هفت»، «سياه و سفيد» سعي مي‌كند اوقات خوبي براي شنوندگان فراهم كند. گروه كتاب براي آشنايي كودكان و تشويق آن‌ها به كتاب و كتاب‌خواني و ترويج سفر، برنامه‌هاي «راديو كتاب» ،«كتابك» و سفرنامه‌خواني را پخش مي‌كند. «ساعت موسيقي»، «نغمه‌هاي ايراني»، «گام‌هاي گمشده»، «لبخند زندگي »، «نمايش‌هاي ايراني و خارجي فرهنگي»، «ايل بانگ» و «گفتارش» از برنامه‌هاي توليد و تأمين اين شبكه راديويي است.

   راديو تهران   ۹ برنامه

 گروه تهران و رويدادها  با برنامه «تهران من» براي افزايش حس تعلق و خودباوري مردم تهران  فعاليت مي‌كند.

 «گفتاورد» با آسيب شناسي اوقات فراغت و «خانه ما» براي برنامه‌ريزي خانواده براي غني‌سازي اين اوقات توسط والدين براي سفرهاي دسته جمعي با تأكيد بر ايران‌گردي از گروه اخلاق و زندگي شهروندي است كه شنيده مي شود.

 «پارك شهر» مجله راديويي با رويكرد اطلاع‌رساني در زمينه ايجاد فضاي اميدبخش در استان تهران، «نقطه سر شب» اطلاع‌رساني از رويدادهاي هنري مانند سينما، تئاتر و موسيقي به‌منظور غني‌سازي اوقات فراغت، «تهرانك» برنامه‌اي تركيبي – نمايشي با موضوع حقوق شهروندي، «صفر بيست و يك» اجراي مسابقه راديويي با طرح سؤالات طنز و لطيفه‌خواني و «راديوها روشن» همه چيز درباره زندگي شهري، قطعات كوتاه نمايشي طنز  در باره مزاحمت‌هاي شهري براي داشتن يك زندگي  آرام از ديگر برنامه‌هاي اين شبكه راديويي است.

  راديو قرآن  ۷ برنامه

 «قرآن كتاب زندگي» كارگاه آموزشي حفظ قرآن ويژه طرح ملي حفظ قرآن كشوري بشارت ۱۴۵۲  با محور حفظ جزء سي از سوره زلزال تا ناس است كه هر روز به جز پنجشنبه و جمعه‌ها تا سي و يكم مرداد پخش مي‌شود.

برنامه «قرآن كتاب زندگي» برنامه‌اي ميداني از بقاع متبركه استان تهران با محوريت طرح تابستاني راديو قرآن است؛ همچنين بررسي روايي ترجمه و تفسير جزء ۳۰ قرآن كريم در «كارگاه ترجمه»، حفظ جزء ۳۰ ويژه كودك و نوجوان در «هديه‌هاي آسماني » از ديگر برنامه‌هاي اين شبكه راديويي است.

 برنامه اكسير در قالب جنگ و آيتم‌هاي جذاب مسابقه با محوريت پخش تلاوت از قاريان صاحب سبك و اثرگذار به مباحثي چون آموزش تحليل و بررسي فنون تلاوت، ميزان بديع بودن شيوه تلاوت از ساير سبك‌ها به ارتقاي سطح علمي تلاوت مخاطبان مي‌پردازد. و برنامه «مهر تابان» نيز در قالب جُنگي صبحگاهي با محوريت سوره هاي ناس، فلق، اخلاص، مسد و…، منعطف با طرح تابستاني راديو قرآن به پخش بخش‌هايي از فرازهاي تلاوت و فواصل قرآني مي‌پردازد.

   راديو جوان   ۲۲ برنامه

 گروه جامعه با برنامه صبحگاهي «جوان ايراني سلام»، «كيلومتر ۸۸» بررسي راهبرد رهبري در تمدن‌سازي با رويكرد فرهنگي، اقتصادي و علمي و فناوري، «فصل اول» بيان مسائل و مشكلات اجتماعي، «دايره» با موضوع ازدواج جوانان سعي مي‌كند اوقات فراغت مخاطبان را به نحو احسن  پر كند.

«جوان گشت» با هدف گردشگري، «كاوشگر» با هدف بيان مباحث روز علمي، دو برنامه «كيفيت برتر»  و «نبض» به‌منظور معرفي كالاي با كيفيت ايراني ، «فوق برنامه» باهدف ارائه بهترين راه‌هاي درس خواندن،«راديو همراه» با موضوع بازار موبايل ،«راديو‌چي» توجه به موضوعات جزئي ولي مهم كه از نظر دور مانده «دنگ و دونگ» مبتني‌بر طنز نمايشي و «موج جووني» در باره تحقق شعار سال ازگروه دانش پخش مي شود.

گروه تفريحات با برنامه‌هاي طنز اجتماعي – نمايشي «جمعه من»، «دو كلام حرف يواش» به بررسي مشكلات و مسائل جوانان با زبان طنز مي پردازد. همچنين «توپ» طنز ورزشي و «اما ورزش»، «جام جواني»، «راهكار» و «چهار چهار دو»  به‌منظور بررسي خبرها و  تحليل رويدادهاي ورزشي تقديم علاقمندان خواهد شد .

دو برنامه «عصر من» و «شمارش معكوس» از گروه انديشه به فرهنگ و هنر و تربيت فرزندان مي‌پردازد.

  راديو ورزش   ۱۱ برنامه

 اين شبكه راديويي با رويكرد تهيه و توليد برنامه‌هايي با محتواي طنز ورزشي، مسابقه، اطلاع‌رساني و اخبار، برنامه‌هاي كوتاه و جذاب ورزشي و همچنين پر كردن اوقات فراغت هم‌وطنان به استقبال تابستان رفته است.

چهار برنامه جديد ورزشي با عناوين «مهربانو» معرفي چهره‌هاي موفق ورزش بانوان، «ورخند» بيان حاشيه‌هاي جذاب ورزشي به‌صورت طنز، «شبي ديگر» اطلاع‌رساني رويدادهاي ورزشي و دورهمي رشته‌هاي مختلف ورزشي، پس از پايان مسابقات جام‌جهاني با ايجاد فضايي مفرح و گفت‌وگوهاي خودماني به‌صورت دوسويه با مردم و «جام بيست ويكم» تحليل و كارشناسي جام جهاني (دستاوردهاي اقتصادي، ورزشي و سياسي  و…) از منظر جامعه‌شناسي ورزش و نقش فوتبال در ايجاد شادي و نشاط اجتماعي ، در ايام تعطيلات تابستاني از آنتن راديو ورزش پخش مي‌شود.

«صبح و ورزش» برنامه ۱۰۰ دقيقه‌اي با محوريت اطلاع‌رساني، اخبار و بازتاب رويدادهاي ورزشي به‌همراه تحليل و كارشناسي موشكافانه، «هميشه با ورزش» تحليل وضع موجود و نقش سازمان‌ها و نهادهاي مختلف در پركردن اوقات فراغت و ارائه راهكار،«گلچين» ويژه‌برنامه ۱۱۰ دقيقه‌اي تفريحي – سرگرمي با آيتم‌هاي متناسب با فصل تابستان «نيمكت» برنامه ۸۰ دقيقه‌اي با رويكرد تفريحي – سرگرمي در قالب طنز  ونمايش، «مجله ورزش‌هاي آبي» برنامه‌اي ۵۰ دقيقه‌اي براي گسترش ورزش قهرماني و حرفه‌اي، «ورزش و نوجوانان»، برنامه‌اي۳۰ دقيقه‌اي با رويكرد ترويج ورزش در گروه سني نوجوان و اطلاع‌رساني به خانواده‌ها براي غني‌سازي اوقات فراغت در تابستان از ديگر برنامه‌هاي شاخص اين شبكه راديويي است. ضمن اينكه جمعه‌ها ساعت ۱۲:۰۵ با محوريت نشست صميمانه با كوهنورداني كه به قلل مرتفع ايران و جهان صعود كرده‌اند، داستان صعودشان شنيده مي‌شود كه براي دوست داران طبيعت و علاقه‌مندان به ورزش كوهنوردي، قطعاً جذاب خواهد بود.

  راديو سلامت   ۱۴ برنامه

 اين شبكه راديويي ماجراهاي شنيدني مادر بزرگ و نوه را عصرهاي پنجشنبه در مجله «عصرتون سلامت» و ماجراهاي من و همسايه‌ام را با محوريت اخلاق شهروندي جمعه‌ها در «كوچه سلامت پلاك ۱۰۲» و خانواده آقاي نشاط در «بفرماييد سيب» را جمعه‌ها پخش مي‌كند.

«پشت پلك صبح» مجله‌اي شبانگاهي با طراحي آيتم‌هايي همچون ايستگاه ترانه با هدف معرفي موسيقي‌هاي متناسب با فصل تابستان، چكاوك(سفرنامه) با هدف اينكه سفر را فرصتي براي دوستي با طبيعت و طبيعت‌گردي بدانيم، ياد كتاب مدرسه با هدف سرگرمي و ايجاد نشاط در جمع خانواده با نگاه خاطره‌انگيز به دوران درس و مدرسه و حسي كه تابستان و فراغت از تحصيل به ما مي‌داد، «شبگرد كوچه‌هاي آبادي» (دلنوشته هايي براي تلاشگران عرصه كشاورزي در تابستان)،«ساحل و دريا» (با هدف بيان نكات آموزشي و ايمني براي پيشگيري از حوادث مانند غرق‌شدگي است) كه هر شب پخش مي‌شود.

«صبح و زندگي» مجله‌اي صبحگاهي است كه در آن آيتم‌هاي تابستاني همچون صبحانه محلي استان‌هاي مختلف، يك دو سه ورزش درجهت  ترويج فعاليت‌هاي ورزشي روزانه ديده شده است.

در برنامه‌هاي «غذا‌،سلامت، زندگي »و «دارچين» نكات لازم براي تغذيه درست درسفرهاي تابستاني آموزش داده مي‌شود. همچنين از پارك هاي شهر تهران براي ترويج ورزش‌هاي گروهي و خانوادگي، برنامه «ورزش همگاني » پخش مي‌شود.

«افق روشن»، «مجله پزشكي»، «مسابقه اف‌ام ۱۰۲»، «تپش مهر» به ارائه موضوعات متناسب فصل تابستان همچون گردشگري، مشكلات شايع در سفر، افزايش آگاهي درباره سبك زندگي سالم و اطلاع‌رساني در خصوص فعاليت‌هاي بسيجي حوزه سلامت در قالب گروه‌هاي جهادي در تابستان مي‌پردازد. همچنين چون اكثر سفرهاي خانوادگي در ايام تابستان صورت مي‌پذيرد و دو برنامه «۳۰-۶۰»و «زنگ سفر» به ارائه راهكارهاي مناسب در خصوص سفري ايمن و بهداشت سفر مي پردازد.

راديو گفت‌وگو با  ۷ برنامه

 اين شبكه راديويي با موضوع آسيب‌شناسي اوقات فراغت، گفت‌ و گوهايي اجتماعي را تدارك ديده است، همچنين گروه تاريخ و فرهنگ با برنامه «ارغنون» به آسيب شناسي حوزه موسيقي كشور، «آهوانه» با دعوت از نوازندگان و خواننده‌هاي اين حرفه به بررسي موسيقي اقوام مختلف ايراني مي پردازد. و در «چكاوك» موسيقي هاي فاخر و شعر خواني پخش مي‌شود .ضمن اينكه در «رواق تماشا» آثار تاريخي و مراكز گردشگري معرفي مي‌شود. «مسابقه توقف ممنوع» مسابقه دانشجويي با آيتم‌ها و بخش‌هاي متنوع است كه از گروه سياسي و اجتماعي اين شبكه راديويي پخش مي‌شود. در جهت افزايش سواد رسانه‌اي خانواده‌ها با تمركز بر حضور در فضاي مجازي به‌ويژه در فصل تابستان و در اوقات فراغت برنامه تعاملي «هشتك گفت‌وگو» تهيه ‌شده‌است.

   راديو معارف  ۷ برنامه

 يكي از برنامه هايي كه به مناسبت آغار تابستان و ايام اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از امواج فضيلت و فطرت به روي آنتن مي‌رود؛ برنامه «جام جواني» است .اين برنامه هر روز با معرفي يك شهيد ورزشكار، به تبيين دلاورمردي‌هاي اين غيورمردان مبارز مي‌پردازد. حجت‌الاسلام رسول‌پور در اين برنامه روايتگر زندگي شهداي قهرماني مي‌شود كه علاوه بر اينكه با خون پاكشان درخت اسلام را تنومند كرده‌اند از ورزشكاران و قهرمانان اين ديار هم محسوب مي‌شده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي پورمتقي كه به‌عنوان داور ليگ فوتبال فعاليت مي‌كند به‌عنوان كارشناس مباحثي را مطرح مي‌كند. ره‌توشه اين راديو براي مسافران سرزمين وحي برنامه گفت‌وگومحور «مسافر قبله» است كه هم‌زمان با آغاز موسوم حج ابراهيمي، اهميت و اسرار حج را بازگو مي‌كند.

بررسي بركات و مسائل اقتصادي حج،بررسي ظرفيت‌هاي كلان و بين‌المللي حج، بررسي اهميت، اسرار و معارف حج، بررسي جايگاه حج در آيات و روايات از جمله موضوعاتي است كه با كارشناسي حجج اسلام رضايي، قاضي عسكر، نصري، نجفي روحاني و به آن پرداخته مي‌شود. سواد رسانه‌اي با تأكيد بر آسيب‌هاي افراط و تفريط در فضاي مجازي در «سايه روشن»، مسابقه نماز و نماز خواني با محوريت روش دعوت فرزندان به نماز در «معراج» ،بيان مهارت‌هاي حل مسئله و چالش در «كليدهاي خوشبختي»، فرصت‌ها و تهديدهاي اوقات فراغت فرزندان در «خانه مهر» ،ترويج گردشگري و ايران‌گردي در «مهربان باشيم» از ديگر برنامه‌هاي اين شبكه راديويي در ايام تابستان است.

 راديو صبا  ۵ برنامه

 اين شبكه راديويي با برنامه «عصر صبا» به مشاغل ، تفريحات و گردشگري ،«زنگ صبا» معرفي بازي‌هاي محلي ،« صباي ورزشي» ورزش و تفريحات ،مسابقه «همپاي صبا» و «زير چتر ترانه» به موسيقي و ترانه مي پردازد.

   راديو نمايش   ۳۶ برنامه

 اين شبكه راديويي با بازي هنرمندان توانمند خود، دو برنامه تركيبي – نمايشي «گيومه» را با موضوعات اجتماعي و «صبح چهارفصل» را با موضوعات اجتماعي به‌صورت طنز پخش مي‌كند. نمايش‌هاي «رستوران صداقت »، «آبليمو »، «زنگ‌هاي بي‌چرخ»، «بحران بيسكوئيت در منزل ما»، «ميامي »، «سيلك»، «نقش جهان»، «سلطانيه»، «قلعه رودخان»، «توت فرنگي»، «بازار تبريز»، «سازه آبي شوشتر»، «مير چخماق»، «من و اردشيرخان گراز دست»، «فوتبال قجري»، «شهر سوخته»، «ارك بم»، «چغازنبيل»، «ده دشت»، «شخ صفي»، «گنبد كاووس»، «تپه زاغه»، «تپه هگمتانه»، «قلعه ميبد»، «كلات نادري»، «تخت سليمان»، «رسكت»، «ميل ميلون»، «سعدالسلطانيه»، «قره كليسا»، «فلك الافلاك»، «مردي به‌دنبال حقيقت»، «صحت يا ناخوشي سنجر خان» و «داماد سعادتمند» به معرفي آثار تاريخي و گردشگري مي‌پردازد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.