Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 14669
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 01 آذر 1398 - 12:24 |

قلمرو زبان فارسی در پارسی گویان رادیو ایران

قلمرو زبان فارسی در پارسی گویان رادیو ایران

رادیو ایران نزدیک به دو سال است که برنامه ای، ویژه فارسی زبانان جهان و علاقه مندان به زبان فارسی پخش می کند.

این برنامه کوشیده است به صورت جامع فعالیت های مختلف در حوزه فلات زبان فارسی را روایت کند، زبانی که از کاشمر تا بوسنی و زنگبار و فلسطین، عاشقانی دارد و هزاران واژه از این زبان در این گستره منتشر شده است.
یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران می گوید: زبان عضو مهمی در بنای فرهنگ و تمدن یک ملت است، زبان هایی که دارای آثار برجسته هستند، زبان های فرهنگی به شمار می آیند و می توانند گفتمان فرهنگی خود را در دنیا گسترش دهند.
اکنون که زبان انگلیسی به همه عرصه های زبانی دست درازی می کند شایسته است که ما نیز به نگهبانی و اعتلای زبان فارسی بیاندیشیم. زیرا این زبان با آثاری که دارد می تواند با زبان هایی مثل فرانسوی و انگلیسی هماوردی کند.
مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران می افزاید: اندیشمندان باید واژه ها و اصطلاحات علمی و فلسفی و ادبی بسازند و این زبان را به عنوان زبان دانش در جهان مطرح کنند.
وی درباره فعالیت های صدا و سیما در حوزه اعتلای زبان فارسی ادامه داد: بیش از سه سال است رادیو ایران، پرچم نگهبانی از زبان فارسی را برافراشته ، و فعالیت های مختلفی مثل «آیین سخن» را طراحی و پی ریزی کرده است.
گودرزی می افزاید: برنامه پارسی گویان نیز در این راستا ساخته شده است ، و به یمن هنرمندی سازندگانش سه جایزه در جشنواره بین المللی رادیو کسب کرده است و از طرف صاحب نظران، مورد استقبال واقع شده است و استادان کم نظیری با این برنامه همکاری کرده اند .
وی ادامه داد: با تاکید رهبری درباره پاسداشت زبان فارسی در ماه رمضان، شبکه های مختلف نیز فعالیت هایی را آغاز کردند.
اما شایسته است که این شبکه ها از کارشناسان ادبی و رسانه ای آشنا به زبان و مقتضیات آن استفاده کنند و از پخته خواری بپرهیزند.
گودرزی افزود: متاسفانه گاهی برنامه سازان تلویزیون به دست برنامه سازان رادیو نگاه می کنند و از خلاقیت آنها بهره می برند که اگر فضای کپی کاری و تقلید را تداعی کند کاری ناشایسته و از لحاظ حرفه ای نادرست است.
گودرزی گفت: اخیرا متوجه شدیم که در تلویزیون نیز برنامه ای با نام «پارسی گویان» در حال ساخت است این در حالی است که برنامه «پارسی گویان» بیش از دو سال است که از رادیو ایران پخش می شود، و تبدیل به یکی از نشان ها و برندهای این شبکه رادیویی شده است و گرفتن نام و موضوع برنامه توسط تلویزیون وجهه ای ندارد و از منظر حرفه ای ناپسند است.
وی ادامه داد: خاطرم هست که زمانی برنامه ای را در حوزه موسیقی، به شکل مسابقه، با نام « هفت ترانه»، در رادیو طراحی کردم که کاملا اختصاصی بود، اما بعد از گذشت دو سال از پخش این برنامه، یکی از شبکه های تلویزیون همین نام و شکل برنامه را برداشت و تبدیل به یکی از مهم ترین برنامه های خود کرد.
امیدواریم که برنامه سازان تلویزیون از این گرته برداری ها دست بردارند و مدیران گروه ها از این امر جلوگیری کنند.
مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران در پایان، موضوع این هفته پارسی گویان را به این شرح اعلام کرد:
در «پارسی گویان» چند هفته ای است به شاعرانی می پردازیم که زبان مادری اشان چیز دیگری بوده اما با زبان فارسی آثار ارزشمند خود را پدید آورده اند مثل قطران تبریزی ، بیدل دهلوی.
در این هفته نیز به امیر خسرو دهلوی با کارشناسی دکتر محمدجعفر محمدزاده پژوهشگر ارشد حوزه ادبیات و زبان فارسی می پردازیم.
در بخش دیگر برنامه، سنت نقالی در نسل نو دنبال می شود و جوانی در برنامه شاهنامه خوانی می کند.
دکتر جلال الدین کزازی از راز ماندگاری حافظ می گوید و در بخش گزارشی برنامه با شاعران جوان افغانستان گفت و گو خواهیم کرد.
گفتنی است پارسی گویان جمعه ها ساعت ۲۳:۰۰ با تهیه کنندگی محمد اسماعیل پور، گویندگی حسن همایی و گزارشگری مژگان نظری از رادیو ایران پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.