Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 3957
  پرینتخانه » اخبار, گفت و گو تاریخ انتشار : 11 مرداد 1396 - 13:38 |

مجری تلویزیون: دنبال مطرح کردن خودم نیستم

مجری تلویزیون: دنبال مطرح کردن خودم نیستم

«شخصیتم به گونه‌ای است که خیلی به‌دنبال حاشیه، ایجاد سروصدا در برنامه، کنایه زدن به افراد، کفش پرتاب کردن به سوی کسی و… نیستم و در واقع در پی مطرح کردن خودم نیستم.»

توجه به دغدغه‌های مردم و نمایش آن‌ها در قاب تصویر جزو علاقمندی‌های مخاطبان محسوب می‌شود. واکاوی و جویاشدن علل و عوامل آسیب‌های اجتماعی از جمله مواردی است که همیشه بینندگان خاص خود را به‌همراه دارد. شبکه سه سیما در این مورد یکی از شبکه‌هایی است که گام‌های موثری در جهت ادای دین رسالت برنامه‌سازی‌اش برای این مهم ادا کرده است؛ برنامه اجتماعی «جریان» گواهی بر این ادعاست. برنامه‌ای به تهیه کنندگی فرشاد شکیبی و اجرای شاهین جمشیدی؛ مجری‌ای که در این برنامه روبه‌روی مسئولان و کارشناسان می‌نشیند و درباره موضوعات مختلف بحث‌های قابل توجهی را ارائه می‌کند. در ادامه گفت‌وگوی «صبا» با جمشیدی؛ مجری برنامه «جرایان» می‌خوانید.

شاهین جمشیدی - هنر صدا

آیا شما برنامه «شوک» را دنبال کرده بودید؟

بله؛ سوژه‌های برنامه «شوک» به‌طور کلی آن‌قدر جذابیت داشت که حتی کسانی هم که خیلی با تلویزیون مانوس نیستند این برنامه و سوژه‌های آن را دنبال می‌کردند، بنابراین برای من که به‌نوعی فرزند رسانه محسوب می‌شوم تماشای آن جالب بود.

سوال نخست را به این دلیل مطرح کردم که فرشاد شکیبی؛ تهیه‌کننده «شوک»، برنامه «جریان» را هم تهیه کرده است، بنابراین فکر نمی کنید «جریان» به‌نوعی در قالب و فرم همان برنامه است با این تفاوت که «جریان» برنامه‌ای گفت‌و‌گو محور با حضور مجری و کارشناس است؟

اگر به‌دنبال وجه اشتراک این دو برنامه باشیم، باید از داغ و جنجالی‌بودن سوژه‌ها یاد کرد؛ همان‌طور که می‌دانید برنامه «شوک»، مستندی تلویزیونی بود؛ شاید بتوان گفت نقش مجری در این برنامه تنها به‌عنوان فردی اجرا‌کننده نبود بلکه او راوی‌ای بود که مخاطب را با خود همراه می‌کرد، در واقع «شوک» گرداننده نداشت و بیشتر در پی مستند‌سازی بود یا به عبارت تلویزیونی طرح مسئله می‌کرد اما برنامه «جریان» حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

چه حرف‌هایی؟

باید توجه داشته باشید، در کنار طرح موضوع در «جریان»، سوالاتی پرسیده می‌شوند که در پی آن از مردم جواب می‌گیریم؛ از طرفی برنامه به‌صورت زنده روی آنتن می‌رود که این نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود. مورد بعدی که من هم روی آن تاکید دارم این است که ما در این برنامه فقط به موضوع مورد بحث یا آسیبی اجتماعی اشاره نمی کنیم بلکه بیشتر به‌دنبال آن هستیم تا موضوعاتی را پیگیری کنیم؛ یعنی هر ازگاهی بازگشتی به عقب داشته باشیم تا ببینیم موضوعی که قبلا در موردش صحبت شده به کجا رسیده است. بنابراین صراحتی که به‌صورت زنده در برنامه «جریان» وجود دارد، این است که پاسخ‌هایی را در لحظه از مسئولان، کارشناسان و افرادی که که به برنامه می‌آیند دریافت می‌کنیم و در نهایت مدیریت این جواب‌ها از نکات قوت جریان محسوب می‌شود.

پیش از این شما تجربه اجرا در برنامه‌های گوناگونی را داشته‌اید اما اجرای «جریان» کمی متفاوت‌تر از سایر برنامه‌هایی است که تا به‌حال کار کرده‌اید که به صراحتی مربوط می‌شود که در طرح موضوعات و به چالش کشاندن مسئولان و کارشناسان در این برنامه داشته‌اید، چه عامل یا عواملی باعث شد برای اجرای این برنامه ترغیب شوید؟

سال ۸۶ با برنامه سیاسی «محرمانه» واردشدن و اجرا در چنین حوزه‌ای را تجربه کرده بودم (البته در قالب مختص به‌خود برنامه «محرمانه»)، بعد از آن هم به حضور در برنامه‌های اجتماعی که بیشتر جنگ و ترکیبی بودند تمایل داشتم. برای مثال «یک فنجان چای» که به تهیه‌کنندگی خودم بود و باز هم قالبی اجتماعی داشت اما برنامه «جریان» به‌خاطر صراحتی که در انتخاب موضوعات دارد و حرف‌هایی که در آن مطرح می‌شود شاید با برنامه‌های دیگر تلویزیونی متفاوت باشد که مسئله‌ای قابل تامل است؛ از طرفی شخصیتم به پ‌گونه‌ای است که خیلی به‌دنبال حاشیه، ایجاد سروصدا در برنامه، کنایه زدن به افراد، کفش پرتاب کردن به سوی کسی و… نیستم و بیشتر دوست دارم خط ثابتی را در پیش بگیرم یا حرفی بزنم که به درد مردم بخورد، در واقع در پی مطرح کردن خودم نیستم و برنامه «جریان» می‌تواند این فضا را دراختیارم بگذارد.

آیا حمایت مدیران از این برنامه و شما، رضایت‌بخش بوده است؟

خدارا را شکر نه از سر تملق که بر حسب وظیفه باید از آقایان پورمحمدی، کریمان و شکیبی تشکر کنم که برنامه را حمایت می‌کنند و شرایطی را فراهم کرده‌اند که برنامه به موضوعاتی بپردازد که به‌درد مردم می‌خورند؛ شاخک‌های مردم حساس شده و موضوعاتی که در برنامه مطرح می‌شوند برای آن‌ها مهم است؛ به‌همین علت دوست داشتم در این برنامه حضور داشته باشم به‌طوری که شخصیتم عوض نشود اما در عین حال با اجرایم در برنامه‌های دیگر متفاوت باشد.

تلویزیون طی سال‌های گذشته برنامه‌های اجتماعی پربیننده‌ای را ارائه کرده است، برنامه‌ای مانند «کوله پشتی» و… آیا «جریان» قصد ندارد که ادامه دهنده راه چنین برنامه‌هایی باشد؟ نحوه اجرای شما چطور؟ آیا قصد دارید مانند مثل مجریان چنین برنامه‌هایی عمل کنید؟

با این نظر که «جریان» ادامه‌دهنده شیوه برنامه دیگری است موافق نیستم چرا که در رسانه برنامه‌های زیادی با محور گفت‌وگو و ایجاد چالش ساخته شده‌اند، برنامه‌هایی همچون «صندلی داغ» در اندازه مختص به‌خودش در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی وارد شده یا «کوله پشتی» که شما از آن نام بردید اما بازهم تاکید می‌کنم، ما در برنامه «جریان» قصد داریم آسیب‌شناسی‌های مطرح‌شده را پیگیری کنیم. در خصوص نوع اجرا هم در این چند برنامه بازخوردهای بسیار خوبی از مردم گرفته‌ایم، من در این برنامه به‌دنبال جوسازی و شلوغ کاری بیهوده نیستم؛ چند قسمتی که از پخش برنامه بگذرد صحبت‌هایم مشخص‌تر خواهند شد. نمی‌خواهم منیتی در این برنامه وجود داشته باشد کما این‌که در این دو هفته گذشته حرف‌ها و نکاتی در برنامه گفته شد که بسیار صریح بودند اما به‌هیچ وجه در ذهنم اجراهای مشابه به برنامه‌هایی که همگی دیده‌ایم و سروصدا کرده‌اند سراغ ندارم.

از حمایت و همکاری مدیران شبکه صحبت کردید؛ آیا کارشناسان و مسئولان هم برای حضور در برنامه، پاسخگویی و ارائه آمار با شما همکاری می‌کنند؟

بله؛ به این خاطر که در مقابل مردم قرار می‌گیرند. در این‌جا چندان بحث تمایل مطرح نیست. البته کسانی که با ما همکاری نکنند، حقشان را محفوظ نگه می‌داریم و در برنامه اعلام می‌کنیم که به «جریان» دعوت شده‌ اما حضور پیدا نکردند.

بانک اطلاعاتی و سوژه‌های برنامه چطور تامین می‌شوند؟

همه اعضای گروه تهیه و تولید تلاشی شبانه‌روزی دارند؛ سوژه‌ها و موضوعات مهم و خوبی در دسترسند مانند بحث کودکان و اتفاقات اخیری که پیش آمده است. البته سناریوی بسیار خوبی هم برای آن آماده داشتیم اما ملاحظاتی مثل ظرفیت جامعه هم وجود دارد که باید درنظر گرفته شود، به‌همین علت فکر زیادی پشت سوژه‌های برنامه وجود دارند؛ من هم با دستی پر در برنامه حاضر می‌شوم تا مهمان را به چالش بکشم.

به‌نظرتان هفته‌ای یکبار روی آنتن رفتن آن هم در ساعات پایانی شب، زمانبندی مناسبی برای برنامه‌ای مانند «جریان» محسوب می‌شود؟

موضوعاتی که ما در برنامه مطرح می‌کنیم گنجایش پخش هر روزه را ندارند، به علاوه بحث تحقیقاتی موضوعات هم مطرح است که تقریبا چهار تا پنج روزی به زمان برای بررسی کردن نیاز دارند؛ در مجموع با درنظرگرفتن همه این موارد، آیتم‌ها و… بررسی موضوعات زمان‌بر است. ضمن این‌که «جریان» برنامه‌ جدی‌ای است که فکر می‌کنم با همین هفته‌ای یکبار پخش‌شدن، مخاطب خود را پیدا می‌کند.

برنامه را تا به این‌جا چقدر موفق می‌دانید؟ پیش‌بینی شما برای آینده چیست؟

تصور می‌کنم تا به این‌جا برنامه در مسیر اصلی‌اش قرار گرفته است و امیدوارم از این به بعد موضوعات بهتر و به‌روزتری را در برنامه مطرح کنیم، حرف‌هایی بزنیم که نه بوی شعار دهد و نه محتاطانه باشد. برای همین منظور گروه تولید «جریان» تلاشی شبانه‌روزی دارند.

بازخوردهایی که در رابطه با اجرایتان در «جریان» داشتید تا الان چطور بوده است؟

از بازخوردهایی که دریافت کردم می‌توان بگویم خیلی راضی هستم؛ به‌رغم این‌که بعد از اجرای هر برنامه نظرات مخالف و موافق به یک اندازه بودند اما بعد از اجرای این برنامه ۹۰درصد نظرات مثبت گرفته‌ام و بازخوردها از لحاظ سوژه‌هایی که در برنامه انتخاب می‌کنیم هم خوب بوده است. البته بسیار جای کار دارد و ما هنوز نتوانستیم تاثیر حداکثری را بر مخاطب بگذاریم، فعلا زنگ شروع را زده‌ایم و این زنگ در جامعه صدا کرده است.

آیا قصد دارید اجرا در این فضا را ادامه دهید؟

باید ببینیم ماحصل «جریان» در پایان چطور است؛ من در جامعه جزو آدم‌های نگران به حساب می‌آیم که نسبت به هر چیزی واکنش نشان می‌دهم اما با توجه به سابقه روزنامه‌نگاری که دارم همیشه به‌دنبال سوژه و موضوعات اجتماعی‌ام. بنابراین اجرا در چنین برنامه‌هایی برایم نوعی سوپاپ محسوب می‌شوند که می‌توانم با مردم موضوعی را به اشتراک بگذارم. در مجموع خودم علاقه‌مندم که باز هم در برنامه‌هایی مجری باشم که فرمتی نزدیک به «جریان» دارند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.