Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 6298
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 11 تیر 1397 - 12:14 |

مدیر رادیو ورزش: با صدایت هیجان فوتبال را منتقل کن

مدیر رادیو ورزش: با صدایت هیجان فوتبال را منتقل کن

مدیر رادیو ورزش که در مقطعی مدیریت شبکه سه سیما را هم عهده‌دار بود، درباره پرورش نسل جوان در گزارشگری گفت: نیروهای جوانِ توانمند را باید به تدریج در کنار پیشکسوتان گزارشگری نشاند تا انتقال تجربه صورت بگیرد و این نسل جوان به افراد شاخص و ممتاز در گزارشگری تبدیل شوند.

رادیو ورزش

سید غلامرضا میرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره معیارهای انتخاب گزارشگر ورزشی بیان کرد: گزارشگری را باید به عنوان یک تخصص دید. به نظرم گزارشگران یکسری ویژگی‌های عام دارند مانند صدای خوب، تسلط در گزارشگری و در موضوع گزارش، شناخت از مخاطبان خود در ساعت پخش و همچنین گزارشگران باید مدیوم رسانه‌ای که در آن گزارشگری انجام می‌دهند را بشناسند. اما ویژگی‌های خاصی نیز وجود دارد که او را به گزارشگر جریان‌ساز تبدیل می‌کند.

او با اشاره به ویژگی‌های گزارشگری فوتبال در رادیو ادامه داد: کار در رادیو که ویژگی صدا را دارد از معیارهای خاص برخوردار است و با تلویزیون که از عناصر دکور، رنگ و … استفاده می‌کند کاملا متفاوت است. در نتیجه کار گزارشگر در رادیو دشوارتر است؛ بخصوص گزارشگری فوتبال که یک ورزش پرهیجان است، گزارشگر باید تمام اطلاعاتی که بیننده نمی‌تواند آن را ببیند توسط صدای خود منتقل کند به شکلی که مخاطبان حس کنند در استادیوم قرار دارند یا در قاب تلویزیون بازی را مشاهده می‌کنند.

گزارشگران ما که جام جهانی را گزارش می‌کنند باسابقه و باتجربه هستند و سعی کرده‌ایم که از بهترین گزارشگران برای بازی‌های ایران بهره ببریم. ما به این گزارشگران نکاتی را هم می‌گوییم تا در حین گزارش‌های خود با توان و شرایط بهتر حس‌شان را به مخاطبان منتقل کنند.

مدیر رادیو ورزش با مقایسه گزارشگری در رادیو و تلویزیون اظهار کرد: ویژگی‌های رادیو با تلویزیون قابل مقایسه نیست و گزارشگران رادیو باید مراقب باشند که مخاطبان را دچار احساسات کاذب نکنند و هم اینکه کل اطلاعات در زمین را باید لحظه به لحظه به شکل جذاب به مخاطبان منتقل کنند. گزارشگر تلویزیون لحظه‌ای می‌تواند سکوت کند یا تجدید قوا انجام دهد و یا حتی اطلاعاتی را وسط گزارش به او می‌دهند اما گزارشگر در رادیو نمی‌تواند از بازی غافل شود.

میرحسینی با اشاره به نسل‌های جوانی که به گزارشگری ورود پیدا می‌کنند، بیان کرد: ما باید از تجربه گزارشگران قدیمی استفاده کنیم اما گزارشگری به خصوص در رشته‌های پرهیجان ویژگی‌های خاص خود را دارد. برای گزارشگر مسلط و باتجربه بحث حنجره، توانایی صدا، انتقال حس هیجان و … اهمیت دارد که برخی از این ویژگی‌ها به شرایط فیزیکی آن‌ها نیز مرتبط خواهد بود. ممکن است برخی گزارشگران کار گزارشگری را به دلیل تجربه‌ای که دارند امری عادی تلقی کنند و می‌خواهند که وارد برنامه‌سازی شوند بنابراین نباید جلوی آن‌ها را گرفت به دلیل آنکه با توجه به تجربه‌ چندساله‌ای که دارند، می‌توانند در کیفیت برنامه‌سازی تأثیرگذار باشند. تجربه این افراد باید به نسل‌های بعد منتقل شود و نسل جوان آموزش ببینند. نیروهای جوان توانمند را باید به تدریج در کنار پیشکسوتان نشاند تا انتقال تجربه صورت بگیرد و این نسل جوان به افراد شاخص و ممتاز در گزارشگری تبدیل شوند. به پیشکسوتان باید احترام گذاشت اما به جوانان هم باید فرصت داد. این کار ما آزمون و خطا نیست و قرار نیست که تجربه را کنار بگذاریم تا ببینیم که چه می‌شود. در واقع باید برنامه داشت و گزینش‌های درست برای انتخاب گزارشگران انجام داد و نسل جوان به تدریج به حوزه گزارشگری رادیو وارد شوند.

او در پایان گفت: ما در برنامه‌های آینده خود انتخاب بهترین گزارشگر را از میان جوانان خواهیم داشت تا به سرمایه‌های آتی ما تبدیل شوند. همچنین در حوزه بانوان هم سعی می‌کنیم کارهای خوبی را شاهد باشیم.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.