Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 4120
  پرینتخانه » اخبار, گفت و گو تاریخ انتشار : 11 شهریور 1396 - 11:30 |

مسعود فروتن از تجربه اجرای صبحگاهی می گوید

مسعود فروتن از تجربه اجرای صبحگاهی می گوید
مسعود فروتن لاریجانی‌زاده متولد ۲ اسفندماه سال ۱۳۲۴ در شهر آمل است. وی نویسنده، مجری و کارگردان سینما و تلویزیون در ایران است و جزو نسل‌های اول فارغ‌التحصیلان کارگردانی تلویزیون، از «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» در سال ۱۳۵۰ است. مسعود فروتن پس از انقلاب اسلامی با ورود به دانشکده هنرهای دراماتیک، مدرک لیسانس خود در زمینه کارگردانی سینمایی را نیز دریافت نموده است. او بیش از سه دهه است که به فعالیت سینمایی و تلویزیونی مشغول است و در کارنامه هنری‌اش، بیش از ۱۵۰ تله‌تئاتر و چندین فیلم و سریال دیده می‌شود. وی همچنین در رادیو نیز حضور داشته است و مخاطبان رادیو را نیز بی‌نصیب نگذاشته است. امیرعلی نبویان مجری جوان و نویسنده، خواهر‌زاده فروتن است و در بین سوالات در خصوص او هم با فروتن صحبت کردیم. مسعود فروتن اجرا در تلویزیون را با برنامه «یادگاری» در شبکه سه سیما شروع کرده است و در قسمت هایی از برنامه «رادیو هفت» نیز حضور داشته است؛ او در حال حاضر برنامه صبحگاهی «با صبح» را اجرا می‌کند. در ادامه می‌توانید گفت‌وگوی متفاوت ما به دلیل اجرای این برنامه صبحگاهی را با مسعود فروتن بخوانید.

در حال حاضر شما مجری برنامه صبحگاهی شبکه دو هستید، شما سری قبل برنامه «با صبح» را دیده بودید؟

اصولا صبح‌ها رادیویی هستم، یعنی صبح را با روشن کردن رادیو و گوش دادن به برنامه‌های رادیو‌ پیام شروع می‌کنم و تماشاچی تلویزیون نبوده‌ام، صبح‌ها سحرخیز هستم، ساعت شش و نیم، هفت صبح از خواب برمی‌خیزم و به صورت عادی از ساعت ۹ آماده کار هستم؛ با این حساب نه، فصل قبل برنامه «با صبح» را ندیده بودم.

پس با این تفاصیل اجرای برنامه «با صبح» پیشنهاد خوبی برای شما بوده است؟

بله، هر روز صبح‌که به دنبالم می‌آیند تا برای برنامه برویم، نه احساس کسالت دارم نه احساس خواب‌آلودگی؛ جالب است به شما بگویم هرگز در زندگی با زنگ ساعت از خواب بیدار نشدم بلکه همیشه با تلقین از خواب برمی‌خیزم، به نوعی که به عنوان مثال به خودگفته‌ام که مثلا باید سر ساعت شش و نیم از خواب بیدار شوم و سر همان ساعت بیدار می‌شوم.

آیا اجرای صبحگاهی خارج از حیطه علاقه وفعالیت‌های مسعود فروتن نبود؟ مردم در برابر اجرای صبحگاهی شما گارد نگرفتند؟

حضور در «با صبح» و اجرای آن خیلی اتفاقی بود؛ ما در یک پنج‌شنبه با عوامل کار قراری داشتیم که به من گفتند شنبه آنتن داری؛ متن را بخوان و برو از خودت جلوی دوربین حرف بزن؛ در واقع به خود بودن من اصرار داشتند. خیلی جاها به من گفتند فکر نمی‌کردیم بتوانی برنامه زنده صبحگاهی اجرا کنی؛ تهیه‌کننده این برنامه درصدد بود تا من را از قالب آرام برنامه «یادگاری» بیرون بکشد و در جایگاهی قرار بدهد که با مردم خودمانی و راحت باشم، خدارا شکر می‌کنم که به اتفاقی که تهیه‌کننده برنامه می‌خواست رسیدیم، به نوعی که من ثابت کردم می‌توانم هیجان داشته باشم و اجرای صبحگاهی را نیز در کنار کارهای دیگرم قرار دهم؛ اگر دقت کرده باشید سرعت صحبت کردن من هم افزایش داشته است و خودم متوجه این موضوع شده‌ام.

اساسا در مقام یک مجری معتقد به تفکیک مجریان به صبحگاهی و عصرگاهی هستید یا خیر؟

دوست نداشتم مرا مجری صبحگاهی بنامند، چراکه خیلی آدم سحرخیزی بودم اما صدایی مانند صدای محمد صالح‌علا که جنس بسیار آرامی دارد، به طورقطع صدایی صبحگاهی نیست یا صدای جوادآتش‌افروز مجری رادیو، صدایی صبحگاهی است زیرا هیجان دارد؛ صدای صبح باید تند باشد تا مردم به آهنگ و روند سریع آن وقت روز عادت کنند، وقتی صبح‌ها برنامه اجرا می‌کنم سعی دارم آن سرعت صبحگاهی را داشته باشم تا جایی که هیجان و ضرباهنگ آن زمان را با خودم در اجرای برنامه همراه می‌کنم.

مسعود فروتن-هنر صدا

بازخوردهایی که تا به امروز از اجرا در برنامه گرفته‌اید چگونه بوده‌اند؟

به صراحت می‌توانم بگویم که اجرا در برنامه صبحگاهی «با صبح» تجربه‌ای خیلی خوب بود زیرا مخاطبان همیشه به من می‌گفتند که خیلی صدایم از نشاط صبحگاهی برخوردار نیست اما این تجربه نشان داده است که من می‌توانم برنامه صبحگاهی نیز اجرا کنم. چند وقت پیش در سفرم به آمل یکی از بینندگان برنامه به من گفت که من با صدای شما آرامش می‌گیرم و خیلی خوشحالم که صبح‌ها نیز می‌توانم صدای شما را بشنوم و این آرامش را با دیدن برنامه از شما دریافت کنم.

از اجرای مشترک بگویید، در حال حاضر شما در این برنامه با رویا حسینی و محمدرضا یزدان‌پرست اجرا می‌کنید؛ کنار یکدیگر بودن و اجرای مشترک چه ویژگی‌هایی برای شما دارد؟

خیلی خوب است؛ این نوع اجرا از بسیاری جهات کمک‌کننده است؛ پیش آمده که گاهی من نظرم را به حسینی می‌گویم؛ در این شرایط می‌توانیم کنار هم باشیم و کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و به روی آنتن ببریم.

تهیه‌کنننده و گروه «با صبح» مخصوصا در بخش نویسندگی چقدر دست شما را برای این‌که در این برنامه خودتان باشید باز می‌گذارند ؟

گاهی از شب قبل مطالب را برایم ارسال می‌کنند که من فقط خط اصلی برنامه را داشته باشم. چهارچوب‌های اصلی هم که یک موضوع ثابت است، ما باید کوتاه و قاطع حرف بزنیم، به نوعی در نوع لباس پوشیدنم هم این قضیه را نشان می‌دهم که چهارچوب اصلی برنامه را یاد گرفته‌ام؛ تماشاگر باید فرصت کند ما را ببیند به همین علت ما هم نباید برای او خسته‌کننده باشیم.

این سوال راجع به محتوا و ریتم برنامه است، فکر می‌کنید رویه‌ای که تا به این‌جا «با صبح» پیش گرفته است توانسته مخاطب را راضی نگه دارد؟

به آمار دقیق این موضوع تهیه‌کننده برنامه اشراف بیشتری دارد تا من؛ به نظرم برنامه خوبی داریم، ما حدود یک ساعت و ده دقیقه برنامه داریم که بخش‌های کوتاهی دارد، بنابراین راحت می‌توانیم مخاطب را راضی نگه داریم زیرا برنامه از آیتم‌های جذابی برخوردار است که مخاطب‌پسند است؛ این موضع را از تماس‌هایی که به برنامه می‌شود متوجه شده‌ام.

ما برنامه‌های صبحگاهی موفق دیگری در شبکه‌های دیگر هم داریم، احساس می‌کنید که «با صبح» بیش از این‌ها جا دارد برای بهتر بودن؟

طبیعی است که هنوز «با صبح» جای کار دارد، ما معتقدیم که برنامه می‌تواند بهتر شود به طوری که در رده‌های بالاتری قرار بگیرد؛ ما احساس رقابت با برنامه‌های دیگری مانند « حالا خورشید» که برنامه‌ای کاملا موفق بوده است را داریم اما از طرفی سعی داریم که به سبک و سیاق خودمان باشیم، کارهای خودمان را بکنیم، حتی گاهی در برنامه وقتی خبر می‌خوانیم به قدری صمیمی هستیم که به من می‌گویند این خبر به صدای شما بیشتر می‌آید. گاهی هم خواندن خبرها بر اساس انتخاب من صورت می‌گیرد؛ این موضوع که من کدام خبرها را در برنامه بخوانم و این حس صمیمی بودن خیلی دل‌انگیز است.

باتوجه به سابقه‌تان در حوزه کارگردانی و نویسندگی،در این حوزه‌ها کمکی به همکاران می‌کنید یا خیر؟

تعیین خط و چهارچوب اصلی برنامه متعلق به تهیه‌کننده است و من تمام سعیم این است که بتوانم با توجه به سابقه کاریم از کلمات بهتر و واژگان قوی‌تری استفاده کنم و در این مورد کمک دیگری به برنامه نکرده‌ام. با این‌که می‌توانم بگویم که من داستان‌نویس هستم و کتابم در حال گذراندن مراحل چاپ است اما در «با صبح» فقط به کار اجرا مشغولم.

از«یار مهربان» هم برایمان بگویید، در حال حاضر در چه وضعیتی قراردارد؟ (برنامه‌ای رادیویی، در حوزه کتاب با محوریت کتابخوانی و معرفی تازه‌های نشر که فروتن در آن حضور دارد)

این کار یک برنامه تولیدی است که با یک روز رفتن سر برنامه چندین قسمت را ضبط می‌کنیم، همان‌طور که می‌دانید این برنامه در حوزه کتاب کار خود را ادامه می‌دهد، ضبط «یار مهربان» برای پخش تا آخر شهریور به پایان رسیده است.

ترجیح خودتان برای حضور در کدام حوزه است، تلویزیون یا رادیو؟

من برای تلویزیون تربیت شده‌ام، برای فعالیت در تلویزیون کار یادگرفته‌ام اما رادیو هم یکی دیگر از یارهای مهربان من است و خیلی خوشحالم که در رادیو نیز حضور دارم؛ تا به امروز اصراری برای دیده شدن نداشتم، انتخاب شدم که دیده بشوم اما هیچ وقت اصراری به این‌که من را ببینید نداشته‌ام و برای این موضوع بال‌بال نزده‌ام.

پیشنهادی برای اجرای مشترک با امیرعلی نبویان داشته‌اید؟ تمایلی برای این کار از جانب هر دونفر شما وجود دارد؟

برای اجرای برنامه «مردم‌گرام» پیشنهادی مطرح شد که من و امیرعلی به طور مشترک در این برنامه اجرا کنیم اما امیر‌علی نبویان بنا‌بر قرارداد طولانی مدتی که با یک شرکت تبلیغاتی دارد فعلا نمی‌تواند در پروژه دیگری حضور داشته باشد؛ ناگفته نماند خودم دوست دارم کار مشترکی با هم داشته باشیم؛ و برایم این نوع کارخیلی لذت‌بخش است زیرا تداعی‌کننده یک اجرای پدر و پسرانه است.

منبع: خبرگزاری صبا

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.